Jag har nu bytt keramisk insats till FM Mattsson köksblandare E9000 två gånger på ett halvår efter att de plötsligt blivit tröga efter en kort tids användning. Denna sista gången tog det bara 1 månad innan blandarspaken började bli trög att manövrera. Tidigare har de ju hållit i 10+ år! Bor i Falun med medelhårt vatten, har inte trixat något med vattenledningsrören och har varit noga med att inte överspola blandaren med rengöringsmedel. Har jag bara otur eller har de kvalitetsproblem på FMM? De två senaste insatserna som krånglat har jag köpt på ClasOhlson och verkar ha leverarats från GELIA. Finns det kanske tredjepartstillverkare som man ska akta sig för? Eller kan det vara nåt fel på själva blandarhuset (skevt/avlagringar?) som gör att insatsen slits så fort? Tacksam för förslag och synpunkter!

Har du kikat på själva insatserna varför de börja gå trögt, som beläggningar och/eller slitage och erosion eller något runt om som sväller och det blir hög presstryck??

Tänker köpa en ny imorrn och montera, så då ska ta mig en ordentlig titt på den gamla. Och avsyna blandarhuset noga! Är det förresten känsligt om man råkat dra åt muttern för hårt? Tyckte det kändes lagom när jag drog åt senast, men kanske jag skulle vara lite försiktigare denna gång...

Och tack för respons, xxarg!

Kan vara ide att lossa på mutter en smula och minska anliggningstrycket om det börja kännas trögt igen, kanske göra på den befintliga redan och se om det går lättare utan att börja läcka.

Tack för tips. Ska testa! 👍

👍 Tack för länken! Öppnade upp blandaren igår och märkte att de två uttagen för styrstiften hade ett lager av beläggning i botten. En teori är att stiften tar i botten när jag drar åt mutter och gör att insatsen deformeras. Tröghet försvann så fort jag lättade på mutter. Nu har jag rensat uttagen och satt tillbaka den gamla insatsen med lätt åtdragen mutter. Får se hur det går den närmaste veckan...

Problemet löst (tror jag): För något år sedan tappade jag bort den bakre stoppskruven som ger ändläget för kranens vridning och jag ersatte den med en egen skruv i vanligt stål, ej rostfri. När jag nu tittade närmare på de två insatserna som blivit tröga på kort tid så var de missfärgade av rost på baksidan som vetter mot stoppskruven. Min teori är nu att antingen så har rostpartiklar min nya stoppskruv trängt in i insatsen eller så blev skruven någon tiondels millimeter för lång och har tryckt på insatsen och deformerat den (det finns antydan till skrapmärken på insatsen). Det borde inte vara nån superstor påverkan på insatsen i något av fallen, men det är ju små toleranser i keramiken och kanske var det tillräckligt för att sabba den. Nu har jag iaf skaffat ny insats, gjort ordentligt rent i kranhuset invändigt och helt skippat stoppskruven. Håller tummarna nu. Tack för tipsen!

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.