Byggahus.se

Kemisk sprängning av berg?

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Vi har precis köpt en tomt som ligger i sluttningarna mot Vättern. Det är följdaktligen ett bergigt område, likaså tomten. Fördelen i vårt fall är att vi inte behöver spränga för varken hus eller garage, men däremot har vi kanske oturen att behöva spränga från servisen in till husgrunden. =(

Av föregående inlägg att döma kan vi vinna mycket på att undvika detta. Det är ett tättbebyggt område och i värsta fall måste vi besiktiga 8-10 hus. Besiktning behöver ju göras oavsett om hela tomten ska sprängas eller endast en liten kanal, som i vårt fall.

Det känns onödigt att behöva spränga om det finns alternativ. Vi har hört talas om kemsprängning/kemisk sprängning. Är det någon som vet mer om det eller kanske till och med har egen erfarenhet? Skulle det vara ett alternativ för att spränga upp en gång till servisen om 4 meter i längd och max 2 meter i djup?

Tacksam för alla svar och gärna snabbt! =)

2. M
    Moderator · Nivå 18
    Så kallad snigeldynamit är inte direkt billig heller så det kommer att kosta en hel del. Frågan är vad ni har för alternativ. Kan ni tex gå grundare och lägga markisolering ovanpå?

3. hajof70
    Medlem Nivå 7
    En granne till mig lät spränga inomhus med någon variant av "krutpatron". Behövde tydligen inga tillstånd för det, var hyfsat billigt och uppfyllde alla önskemål. Vad det är och vem som gör det i dina trakter har jag dock ingen aning om .... Någon annan kanske vet?

4. A
    Medlem · Nivå 9
    Försök få tag i en grävfirma som har knackutrustning.
    Då blir det inga skador på kringliggande hus.
    Men mkt buller...

5. H
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Ett alternativ till traditionell sprängning är Simplex (http://www.ptools.se/SIMPLEX.htm) - (det borde vara det swehjo syftar till). Det är en form av späckning med elektroniskt utlösta krutpatroner som inte kräver besiktning eller annan formalia efter utfört jobb. Simplex är relativt dyrt per skott (jämfört med dynamitvarianten) men har fördelen att man slipper besiktning och man kan också jobba nära tex. en husgrund eller liknande tack vare krutets förmåga att inte skapa så våldsamma vibrationer (en bråkdel jämfört med dynamit, kommer dock inte ihåg förhållandet på vibrationsskalan). För mindre, men känsliga jobb är detta en variant som kan vara värd att överväga.

Jag har själv jobbat med Simplex hemma - i princip dikt an huset utan några problem så länge det täcks ordentligt och arbetsvinklarna (sprängriktningen) riktas från huset. Har tagit bort ca. 5m3 på detta sätt.

Småklackar och större stenar som blir kvar efter sprängningen spräcker jag med Sylentmite (http://www.sylentmite.com/) som är en relativt ny produkt i "Snigeldynamit" familjen. Fördelen med denna är att den gör jobbet på 20-90 minuter istället för 1 till flera dygn.

Har funkat för mig iaf.

Lycka till

6. C
    Medlem Nivå 6
    Hej det där Sylentmite hur är det prismässigt mot snigeldynamit och var finns det att köpa i stockholm ?

7. G
    Medlem Nivå 1
    Jag har "sprängt" lite både inne i huset för att får ut mycket stora stenar och även några mindra bergklackar när jag dränera om grunden.
    Metoden jag använde va en helt vanlig spräckkil bara att borra lite hål i ett V och några kilar i hålen sen är det bar att banga på med släggan, det förvånansvärt lätt och helt gratis (förutom lite muskelkraft)

8. H
    Medlem Nivå 1
    Jag köpte 20kg för drygt 2000:- om jag minns rätt (det var en del andra grejjor också). Kolla med ITEX i Bromma, dom är återförsäljare.

Läs instruktionen ordentligt. Packa i hålen som f-n och blanda exakt med vatten annars kokar det och du får en tjusig men dyr fontän (kan också ske vid luftfickor i hålet) istället för spräckt sten. Det är enkelt att jobba med men man får inte glömma att det blir ca. 200 grader varmt i den första reaktionsfasen så sitt inte och stirra på det - täck över med presseninng eller liknande. Borrhålet ska vara minst 35mm.

9. K
    Medlem Nivå 1
    Hur mycket räcker 20 kg till? Vad har man för maskin för att borra. Någon specialborr till en bra borrhammare?

/Kono

10. H
    Medlem Nivå 1
    Enligt hemsidan så räcker 20kg till 10 löpmeter 38mm hål och 2 m3 betong/sten. Hålen ska inte vara mindre än 35mm och jag använde en tryckluftsborr med kompressor, men det går väl bra med vad som helst, bara det blir hål. Man bör borra 70-80% genom det man avser spräcka (beror dock lite på bergart, etc. - men det är riktmärket).

11. P
    Medlem Nivå 2
    Förr användes det diesel o gödningsmedel från odal o tänd hatt

12. K
    Medlem Nivå 1
    Ok, det låter ju rätt okej om man har lite stenar och små mängder berg som man behöver få bort/dela.

/Kono

13. T
    Medlem Nivå 3