597 läst · 5 svar
597 läst
5 svar
Kemikunnig? Mässing + citronsyra
Jag testade att lägga en oxiderad mässingspryl i citronsyrabad. Den gröna oxidbeläggningen försvann, men nu är ytan matt kopparfärgad. De ställen som inte var oxiderade har fortfarande mässingsytan, så jag tror inte det är zinken som försvunnit från legeringen utan att det är en beläggning av oxid som reagerat och blivit något annat. Kan jag få bort det på något sätt? (Det går att skrapa fram mässingsytan, men det blir för mycket jobb att polera.)
Jag funderar om det är idé att prova elektrolys, men mina kemikunskaper är inte på topp, så jag vet inte riktigt vad det är jag har att göra med.
Jag funderar om det är idé att prova elektrolys, men mina kemikunskaper är inte på topp, så jag vet inte riktigt vad det är jag har att göra med.
Är ingen kemist, men har liksom dig brottats med fenomenet när man skall försöka fixa till oxiderade mässingsföremål.
Min uppfattning är att det, tvärtemot vad du är inne på, handlar om s.k. avzinkning - att oxidationen s.a.s. bryter legeringen och attackerar den reaktiva zinken, men den rätt ädla kopparen blir kvar. Man läser ju ofta om avzinkningshärdig mässing i VVS-sammanhang, men det är uppenbarligen inte det som används för prydnadsföremål och dylikt.
Tror du har svårt att hitta en kemisk process som ger sig på kopparen utan att också ge sig på mässingen.
Med andra ord, det är (ganska agressiv) polering som gäller. Åtminstone har inte jag hittat något annat.
Har med viss framgång använt 3M Scotchbrite slipdukar som har bra avverkning utan onödig repning. Men allt är relativt. Maskinpolering är nog klart enklast.
Min uppfattning är att det, tvärtemot vad du är inne på, handlar om s.k. avzinkning - att oxidationen s.a.s. bryter legeringen och attackerar den reaktiva zinken, men den rätt ädla kopparen blir kvar. Man läser ju ofta om avzinkningshärdig mässing i VVS-sammanhang, men det är uppenbarligen inte det som används för prydnadsföremål och dylikt.
Tror du har svårt att hitta en kemisk process som ger sig på kopparen utan att också ge sig på mässingen.
Med andra ord, det är (ganska agressiv) polering som gäller. Åtminstone har inte jag hittat något annat.
Har med viss framgång använt 3M Scotchbrite slipdukar som har bra avverkning utan onödig repning. Men allt är relativt. Maskinpolering är nog klart enklast.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 238 inlägg
Precis som @cpalm skriver har du avzinkat ytskiktet. Några atomer tjockt kopparskikt blir kvar på ytan som du mycket riktigt kunde skrubba av.
Elektrolys funkar inte heller, blir samma resultat. Oavsett blir det ju rent och med lite skrubb tittar mässingen fram igen.
Mässing är hopplöst att patinera också om man vill den fina grådaskiga ytan. Det är i princip bara svaveldioxid i gasform som funkar. Samma process som i naturen.
Elektrolys funkar inte heller, blir samma resultat. Oavsett blir det ju rent och med lite skrubb tittar mässingen fram igen.
Mässing är hopplöst att patinera också om man vill den fina grådaskiga ytan. Det är i princip bara svaveldioxid i gasform som funkar. Samma process som i naturen.
Härligt att höra att det gick så enkelt!B Bigfoot skrev:
Sån tur har inte jag haft, utan det har som sagt krävts rätt aggressiv polering. Definitivt långt bortom "lite skrubbning".
För mig som aldrig (ännu) försökt fixa någon mässing med citronsyra. Finns någon fördel med att först använda det för att få bort oxid, och sedan polera bort kopparlagret, eller är det bättre att polera oxiden direkt, och hoppa över citronsyran?
Klicka här för att svara