Hej!

Jag ha rnu till slut beställt en Keddy braskassett till min öppna spis.

Jag har koll på en hel del, men det har visat sig finnas några små luckor.
Först, förutsättningarna.
Jag har en enplansvilla, byggd -56, med två stycken eldstäder, en i vardagsrummet och en ute på altanen, som ligger utanför vardagsrummet, bakom eldstaden där. Dessutom lär det vara en kanal ner till källaren, där en oljepanna stog förr.

1. Hur långt upp i kanelen måste röret från stosen på kasetten gå? Spelar det egentligen någon roll, så länge man får det tätt? I frågeställningen döljs en idé där röret bara går en decimeter upp i kanalen, innan den svänger något.

2. Kan man använda de där tunna fina rören, eller bör man använda gjutjärnsgrejerna?

3. Rökkanalen går i en tvär sväng åt vänster (närmare 90 grader) 120cm upp i kanalen, räknat från överdelen av eldningsutrymmet till överdelen av kanalen i svängen. Enligt sotaren måste man då ha en sotlucka där, men det har ju aldrig behövts någon innan?

4. Jag har för avsikt att INTE slå hål på min fina spiskupa, utan snarare köra upp röret i den trånga rökkanalen (24x 20 cm), sen köra upp armen i röret med murbruk och liksom bara trycka dit lite i hörnen, så inte övergången mellan fyrkantig och runt skapar någon kant. Gör jag det onödigt svårt för mig genom att inte slå hål på kupan, eller är det görligt?

Jag funder mycket på den där kanalen. Spiskupan är en rätt ojämn historia inuti, och sen är det kanske en decimeter upp, innan den vinklas 15 grader inåt, fortsätter upp förbi ett spjäll (som tack o lov är en sort som inte behövs tas bort) och sen en bit upp är det den där tvära vänstergiren. Sotaren har ju lyckats sota det där förr, på något konstigt sätt.

Några idéer?

Svårt att få det bra och någon stil på det hela utan att ta upp ett hål så att man ser ordentligt.....
Kolla med sotaren om vad dom säger om att gå på en en tegelpipa med stål.....inte lika lätt idag som det var tidigare....

Ja du kan använda ett flexibelt rostfritt rör. Tänk bara på att när man kapar dom blir kanterna extremt vassa, som rakblad. Jag har aldrig blodat ner så mkt som när jag höll på med min.

Man skall inte mura in rör i rökgången då röret utvidgar sig av värmen och kan spräcka skorstenen. Detta gäller antagligen mest när gjutjärnsrör används men kanske även för flexrör.

Jag skrev lite i den här tråden hur jag gjorde med min insats. Godkänt och funkar bra efter snart ett års eldning.
http://www.byggahus.se/forum/biobransle/136249-investera-i-ny-kassett-eller-anvanda-gammal.html

Om sotarn villa ha en lucka får du nog fixa det. Han skall ju godkänna när allt är klart.

Renslucka är ett krav som jag ser det.
Har två stycken och båda Keddy. Använder de vanliga gjutna rören.
Ett hål i teglet för att enkelt kunna montera om det är trångt är enkelt att sätta igen.
Sedan bör du också har ett hål i kupan där varmluften kan strömma ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.