2 963 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Kattlucka
Har börjat göra hål väggen för en kattlucka, plasten fick jag ju oxå skära i då, hade fått till mig att det inte är någon fara men nu när jag googlat läser jag om hur hela väggar kan mögla om ångspärren går sönder.
Räcker det med att plasta isoleringen i väggen eller har jag verkligen förstört något nu i mitt nybyggda hus
Hade tänkt ha en lucka på både utsida och insida och sätta trävägg runt isoleringen men nu blev jag orolig för fuktspärren.

Räcker det med att plasta isoleringen i väggen eller har jag verkligen förstört något nu i mitt nybyggda hus

Det finns risker men du ska inte få panik. Allt handlar om utförandet av kattluckan och hur tätt det blir runt kanterna på delen mot väggens insida och i själva "röret" som kissen går igenom så att du inte får ett luftläckage in i väggen. Foga runt om med fogmassa.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Skulle personligen inte oroat mig.N Nickelina skrev:Har börjat göra hål väggen för en kattlucka, plasten fick jag ju oxå skära i då, hade fått till mig att det inte är någon fara men nu när jag googlat läser jag om hur hela väggar kan mögla om ångspärren går sönder.
Räcker det med att plasta isoleringen i väggen eller har jag verkligen förstört något nu i mitt nybyggda husHade tänkt ha en lucka på både utsida och insida och sätta trävägg runt isoleringen men nu blev jag orolig för fuktspärren.
[bild]
Men du kan ju alltid plasta ända ut till vindpappen och tejpa noggrant. Då kan ingen fukt gå ut i isoleringen. Iofs ska tejp egentligen ligga under tryck för att vara så tät som möjligt men man får ju lugna sig lite
Så om jag tejpar ihop byggplast med den andra lasten och ser till att det blir tätt så kanske det inte är så farligt? Plasten ligger ju nu emellan isoleringen närmast innerväggen, men ska jag plasta in all isolering då ända ut till ytterväggen? Ska ha tjocka träskivor som väggar tänkte jag och då kan jag silokona alla skarvar, kan det funka då?
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Man punkterar ångspärren väldigt ofta... även i moderna hus och de verkar stå kvar.N Nickelina skrev:Så om jag tejpar ihop byggplast med den andra lasten och ser till att det blir tätt så kanske det inte är så farligt? Plasten ligger ju nu emellan isoleringen närmast innerväggen, men ska jag plasta in all isolering då ända ut till ytterväggen? Ska ha tjocka träskivor som väggar tänkte jag och då kan jag silokona alla skarvar, kan det funka då?
https://www.byggahus.se/forum/threads/angspaerr-och-foenster.270001/
Här ser du två exempel på hur du kan lösa problemet.
Tack för svar, då åker jag och köper plast och tejp i morgon, nu kan jag känna mig lite lugnare, google kan ju göra en skitnervösnorrbottenssnickaren skrev:
Klicka här för att svara