Byggahus.se

Katter och lackade trägolv? Era erfarenheter?

1. F
    Medlem · 3 inlägg

Fnulan

Medlem
    Hej!

Vi har just byggt nytt hus med i stort sett genomgående furugolv, och bl a med tanke på vi har 3 katter så har vi valt en extremt stark matt golvlack, avsedd för offentliga miljöer:

http://www.nanosol.se/write/pdf/produktdatablad/se/NanoAvenue_SE.pdf

Min bättre hälft är ändock tveksam till att låta katterna vistas i de rum där vi har trägolv, eftersom han tror att katterna kommer att förstöra golven när de får sina vansinnesryck och "rejsar".

Jag å min sida tror inte att problemet är så stort. Min mamma har 2 katter sedan åratal och vad jag har sett inga som helst problem med trägolven, trots att hon har helt vanlig standardlack.

Vad tror ni, och vad har ni för erfarenheter?

Hälsningar,

// Fnulan

2. Robert_Maria
    Medlem · Västmanland · 2 232 inlägg

Robert_Maria

Medlem

Re: Katter och lackade trägolv? Era erfarenheter?

Den bästa lösningen för att slippa repor på golven är att inte ha katter överhuvud taget, inte hundar heller för den delen. Helst ska man inte gå på de fina lackade golven heller.

Det är bara att inse att golven kommer slitas på ett eller annat sätt.

3. F
    Medlem · 3 inlägg

Fnulan

Medlem

Ah! Humor är alltid lika roligt!

;D

Innan Robert_Maria och eventuella andra som läser tråden bygger vidare på tråden med fler snorkiga inlägg vilkas enda syfte är att punktmarkera mig som en ytlig och snobbig idiot, vill jag stillsamt meddela att katterna ifråga utgör delar av en vildkattfamilj, som vi tagit hand om för att de inte skulle dö. Från början var de inalles 6 stycken (3 har vi placerat ut i kärleksfulla hem) och de märken dessa älsklingar lämnat i vår förra bostad betraktar vi mest som kärleksfulla minnen.

Låt mig formulera om frågan:

Ni som har lackade furugolv, lagda under de senaste åren, hur känsliga upplever ni att de är för vassa föremål såsom katt- och hundklor, höga klackar etc? Och hur stor skillnad är det mellan olika typer av lack?

Med vänlig hälsning,

// Fnulan

4. yonna
    Medlem · Österlen · 6 952 inlägg

yonna

Medlem

Jag har stålslipat betonggolv just för hundägandets skull. Det fungerar ypperligt. I övervåningen har jag lagt in såplutat grangolv som också fungerar bättre än väntat. Den 30 kg tunga hunden (med rejäla klor) far som ett jehu upp/nerför trappan och det lutade golvet klarar även detta. Trä'et "reser" sig och självläker eventuella repor.

Med många hund-&-kattår är min erfarenhet att lackade parkettgolv inte är lyckat. Oljade golv är något mindre känsliga men då har man problemet att få golvet kliniskt rent från - i ditt fall - katthår när det oljas. Om du inte gillar ljusa golv kanske du kan välja något infärgat, såpat golv? Med husdjur är det väldigt skönt att kunna tvätta golven regelbundet.

5. yonna
    Medlem · Österlen · 6 952 inlägg

yonna

Medlem

;) Missade att du redan har golven inlagda ... då är väl det enda rådet att vänta och se hur slitaget blir. Även om man har för avsikt att inte ha husdjuren i mysrummen brukar sådana lösningar inte hålla så länge - speciellt inte med din kärleksfulla inställning till katterna!

Man måste kunna leva i sitt hus - även när det är ett nytt hus.

6. J
    Medlem · Stockholm · 343 inlägg

John77

Medlem

Sliter inte katter betydligt mindre på golvet än vad hundar gör, katter har inte klorna utfällda såvida de inte tänkt klättra, rivas eller vässa klorna, hundar har det jämt

7. ylven
    Medlem · Kalmar · 1 580 inlägg

ylven

Medlem

Vi bodde förut i ett hus med lackat furgolv i vardagsrummet. Det var tämligen känsligt, för tappade leksaker, dra möbler på, gästande hund som kom för nära en katt... Men jag såg aldrig några märken av katterna, trots att de kunde stå och springa på samma ställe när de skulle dra igång med klorna utfällda ;-) Det är nog deras ringa vikt som är den avgörande skillnaden.

8. C
    Medlem · 779 inlägg

co

Medlem

Vi har ju oljade furugolv i hela huset inkl köket och två katter en hund (snart tre) samt tre småbarn. Och ändå upplever jag inte golvet som ett problem! Visst blir det märken (men flest av människorna och hunden ej av katterna) men de syns inte så mycket på oljade golv (fast å andra sidan är jag ingen perfektionist heller som kräver perfekta golv). På det sättet är nog lackade golv känsligare tror jag - ett märke i lacken blir liksom mörkt med tiden!

9. P
    Medlem · Skåne · 82 inlägg

Phillinea

Medlem

Har under 10 års tid aldrig sett ett spår av våra katter. På det lackade golvet alltså. Däremot på den nya soffan...  ::)

10. P
    Medlem · 40 inlägg

PjS

Medlem

Hej,

Vi har både katter, barn och lackade trägolv hemma. Och visst slits golven men jag tycker inte att det är så farligt. Katterna är nog dessutom i stort sett helt oskyldiga till slitaget utan det får nog helt skyllas på mig och barnen.

PjS

11. pinebar
    Medlem · Stockholm · 2 783 inlägg

pinebar

Medlem

Hej!

Jag hade tre katter på en ekparkett som var lackad med den lack som den firman som slipade golvet hade som standard. Det blev små, små, små repor av katterna överallt där de racade. Men man kunde se dessa repor bara i vissa ljusförhållanden. Så det var inget problem. Förmodligen skulle man också ha kunnat bona bort dem.

Och som sagt, har man folk och djur i sitt hus får man väl finna sig i att saker används och slits.

/pinebar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.