Nyligen inflyttade i ett nybyggt hus har vi stött på (ännu) ett oväntat problem. Vi har ingen bra lösning och jag tänkte att vi kanske kan få några kreativa förslag här. :)

Huset har en fin pardörr från Leksandsdörren (Norsbro 1,5-dörr med glas) som vi valde till för en inte helt obetydlig summa. Här om veckan upptäckte vi till vår fasa ett par revor med bortskrapad färg under trycket på dörrens utsida (se bild). Vid närmare undersökning såg vi fullt av små rivmärken omkring trycket och även märken på själva trycket. :cry:

Vi insåg direkt att boven i dramat är vår katt som hoppar upp och drar ner trycket när hon vill bli insläppt. Av märkena att dömma så tror jag även att hon försöker hålla sig fast i listen under glasrutorna för att titta in, men det har jag inte sett så det är bara en gissning.

Katten är alltid ute på nätterna och vill bli insläppt på morgonen. Varje morgon när jag går upp så hör jag hur det skrapar på ytterdörren, men innan vi upptäckte skadorna så reflekterade jag inte över vilken åverkan det skulle ha på dörren. Hon gjorde nämligen likadant i vårt förra hus men där var det en gammal sliten ytterdörr och vi noterade aldrig några skador efter hennes hoppande.

Vi har såklart funderat på att sätta in en kattlucka. Den skulle vi sätta i väggen vid groventrén i så fall, inte i nån av dörrarna. Jag befarar dock att det inte skulle lösa problemet. Vi hade en kattlucka i förra huset och den använde hon ofta, men inte alltid. Luckan satt på baksidan och ibland ville hon helt enkelt bli insläppt på framsidan. Eftersom hon har hoppat på dörren i 10 år trots att hon har haft en kattlucka hela tiden så tror jag att hon skulle fortsätta med det. :thinking:

Det skulle visserligen vara smidigt om hon kunde gå ut och in själv, men det finns ju också nackdelar med en kattlucka. Framförallt så släpper den ut mycket värme. Olika modeller är säkert olika täta, men jämfört med isolerad vägg ...

Hon tar också en del möss och fåglar och om vi har en kattlucka så kommer vi sannolikt att hitta en del byten inomhus. Är de döda så är det väl inte hela världen, men det är jobbigt när hon tar in levande möss som sen smiter från henne (det hände flera gånger i förra huset).

Det går ju att lämna in dörren till ett måleri för att få den återställd, men det är ju ingen idé så länge katten fortsätter att hoppa på dörren. Vad hade ni gjort?

smh
Sparkplåt kanske, om hon inte hoppar alltför högt?

M mlindsten skrev:
Här om veckan upptäckte vi till vår fasa ett par revor med bortskrapad färg under trycket på dörrens utsida (se bild).
Inser nu att jag glömde bifoga bilden. Den kommer här:

Närbild på en grå dörr med profilerade lister och repor på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

smh smh skrev:
Sparkplåt kanske, om hon inte hoppar alltför högt?
Hon hoppar ju upp till trycket. Dörren har dessutom speglar och dekorlister. Det är en sån här dörr.

Min katt hoppar upp på fönsterbrädan så han kan kolla in i köket, då ser han om jag är hemma och börjar jama. Ser han mig inte så sticker han iväg.

Bygg något som katten hoppar upp på och kan se in så kanske hon slutar krafsa på dörren.

• Gilla
mlindsten
  • Laddar…
Äsch, det där är ingenting, låt katten vara katt. Men sätt in luckan på baksidan och tipset ovan att sätta upp en platå om du kan så katten ser in. Och kommer åt handtaget också så kan den sitta där och klura på hur det fungerar i lugn och ro utan att hoppa.

Z Zorn skrev:
Bygg något som katten hoppar upp på och kan se in så kanske hon slutar krafsa på dörren.
Intressant. Hon är ju dock van att bli insläppt på morgonarna och då är vi på övervåningen (där vi har sovrummen) så då skulle hon ju inte se oss i fönstret. :thinking:

Håll katten inomhus så slipper ni även bidra till att döda oskyldiga fåglar, kaninungar, ekorrar osv.

Ditt svar på detta kommer säkert vara något i stil med att det är onaturligt för katten att vara instängd men detta onaturliga har ni redan skapat genom att skaffa en katt som husdjur.

Imo är det ett otyg med katter som springer runt i bostadsområden och dödar småfåglar, bajsar i rabatter och pinkar på utemöbler.

• Gilla
  • Arg
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
B byabin skrev:
Äsch, det där är ingenting
Fast vi tycker det känns ganska tråkigt på en sprillans ny dörr som vi har betalat många pengar extra för ...

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
B Zlade skrev:
Håll katten inomhus så slipper ni även bidra till att döda oskyldiga fåglar, kaninungar, ekorrar osv.

Ditt svar på detta kommer säkert vara något i stil med att det är onaturligt för katten att vara instängd men detta onaturliga har ni redan skapat genom att skaffa en katt som husdjur.

Imo är det ett otyg med katter som springer runt i bostadsområden och dödar småfåglar, bajsar i rabatter och pinkar på utemöbler.
Märkligt svar, men du har såklart rätt till din åsikt. Kan dock tillägga att vi bor på landet så katten springer runt i skogen och inte i bostadsområden.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
B Zlade skrev:

Suck!

Men som konstruktivt svar till TS så går det faktiskt att uppfostra katter också. Det är inte på långa vägar lika lätt som hundar, men det går - kanske med undantag för någon sönderavlad raskatt. Det krävs dock att alla i hela familjen är helt konsekventa och extremt tydligt visar katten vad som är rätt och fel.

Redigerat:
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Hej vi har haft liknande problem dock har vi glasdörrar som katterna krafsar på men där händer det inte lika mycket. Dock har jag läst att stryka hästlinement i närheten motverkar att de krafsar, dock ej prövat det själv, googla på "hästlinement dörr katt" så får du upp lite resultat.

• Gilla
mlindsten
  • Laddar…
M mlindsten skrev:
Märkligt svar, men du har såklart rätt till din åsikt. Kan dock tillägga att vi bor på landet så katten springer runt i skogen och inte i bostadsområden.[/QUOTE

.
Det får du gärna tycka.
Positivt att höra att ni bor på landet. Utan grannar då hoppas jag?

Jag förstår mycket väl att man har katt och har haft både katt och hund själv men jag vidhåller min åsikt att lösspringande katter/sällskapsdjur inte hör hemma i bostadsområden. Har man valt att skaffa ett husdjur så får man se till att ta fullt ansvar för allt vad djuret åstadkommer.

Nu googlade jag bara fram en snabb länk men den borde ge lite eftertanke innan man släpper ut katten helt okontrollerat.

https://www.natursidan.se/nyheter/sa-minskar-du-risken-att-tamkatter-tar-faglar/#:~:text=Att tamkatter tar fåglar känner,fåglar per år i landet

• Arg
TRJBerg
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Suck!
Gissar att du har katt? Varför vill du inte ha katten inomhus om du har valt att skaffa den som husdjur?

• Arg
TRJBerg
  • Laddar…
B Zlade skrev:
Gissar att du har katt? Varför vill du inte ha katten inomhus om du har valt att skaffa den som husdjur?
Eller så har katten kommit utifrån och flyttat in?:giggle::coffee:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.