Vi köpte ett väldigt stort, gammalt och charmigt hus men med många tydliga renoveringsarbeten. Kök och allrum är i samma rum. Taket i köket hade tidigare ägaren satt fast frigolitplattor, som gulnat o är groteska för de syns att de är vad de är... Frigolit!!!! Vi tänkte äsh bara dra bort det från orginaltaket. Sagt och gjort. Herregud. Då var det 1 miljon grå hårda cementliknande kluttar som han har limmat frigoliten med, först försökte vi hacka bort dem men de var sjukt tidskrävande då det var 1 miljon stycken. Vi rev ner hela originaltaket o la nytt gipstak..

Men han har ju då lagt dessa frigolitplattor överallt i huset. I stora hallen (vilket vi får säkert göra liknande som i köket).... Men till det värsta. Vardagsrummet, är jätte högt i tak mellan 5-6 meter upp. I mitten av taket har idioten lagt frigolittak, på sidorna är väl vanliga takplattor av nått slag. Vi hade ju en idé när vi köpte huset att vi skulle göra träpaneltak..

Men här sitter vi under det fula taket och kollar upp på den äckliga frigoliten och vi vet varken in eller ut hur vi ska kunna snygga till detta... Vi har människor runt oss som är duktiga och händiga. Men jag skriver här för att se om andra har råd och tips.. Hur hade ni gjort??

Lägger upp bilder.. Och även på köket vi gjort om med taket och väggar
(inte färdigt dock, köksmodulen och bänk m.m ska ändras)

• Interiör av ett högt vardagsrum med frigolittak, trätrappa, galleri och en fläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt tak med gulnade frigolitplattor och en fläkt, visar behov av renovering.
    Skapa konto
  • Kök med sammansatt allrum som visar tak med runda frigolitplattor, ljusa träskåp och köksö med diskho.
    Skapa konto
Redigerat:
Oj min man kom på bilden och kan inte radera! Haha. Aja...

S Sanaz skrev:
Oj min man kom på bilden och kan inte radera! Haha. Aja...
Visst kan du radera eller redigera under den första timmen.
Det är bara att klicka på dom 3 punkterna nere till höger på in lägget.

Det är väl någon slags taffligt försök att tilläggsisolera.
Vanlig frigolit är också brandfarligt och avger otrevliga gifter när det brinner, så jag skulle ta bort alltihop.

• Gilla
Sanaz
  • Laddar…
Är väl bara att hyra och bygga ihop en liten rullbar aluminiumställning i vardagsrummet, klättra upp, ta bort takplattorna och spika fast den panel du tänkt ha där.

• Gilla
Sanaz
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Visst kan du radera eller redigera under den första timmen.
Det är bara att klicka på dom 3 punkterna nere till höger på in lägget.
Tack!!!!

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.