Hmpf... vår nya spis tycker inte att våra gamla kastruller är tillräckligt magnetiska. Som tur är så fungerar tryckkokaren fint - annars hade jag blivit lite ledsen.

Så det blir till att byta ut nästan hela "kastrullgarderoben".

Jag är ute efter tips på snygga, funktionella och framförallt robusta kastruller (+stekpanna). Någon som har goda erfarenheter av något speciellt märke? De får gärna vara av sådan sort att de går att ställa in i ugnen. Och helst inte för tunga.

Är i samma situation som du. Äntligen får jag slänga frun billiga usla kastruller!

IKEAs dyrare serier är inte så dumma.

Iittala är trevliga. Vi har en mindre kastrull från dem och det är den tystaste kastrullen jag har provat på en induktionshäll.

Köp inte cookware från Coop. De är helt klart inte anpassade för induktionshäll (även om de själva påstår det)

Tackar för tipsen (både för och emot). Har faktiskt tittat på IKEAS dyrare serie för den har stålhandtag och funkar således i ugn.

Måste kolla hur Iittala ligger i pris. Har så mycket att lägga pengar på just nu att priset faktiskt kan ha viss betydelse (trots att en bra kastrull håller länge).

Min tryckkokare är en WMF, och den fungerar jättebra med induktionshällen.

Hackman är bra tycker jag

Efter att vi tröttnat på dålig hållbarhet på alla typer av teflonpannor, har provat det mesta, så gick vi helt över till gjutjärn.
Det försöket pågick i ett halvår tills min sambo fick nog av mina skötselråd och tyngden på pannorna.
Istället köpte vi rostfria pannor, Scanpan Impact serien, om dom är bäst vet jag inte, vi gick på bra pris och utseende.

Nu har jag svårt att se att vi skulle byta till något annat, jag gillar att precis som en rostfri kastrull så kan man i princip ha den hur länge som helst.
Vissa saker är svårare att steka men det går, med mycket smör, och så går den bra att köra i diskmaskinen också ImageUploadedByByggahus.se1369523077.699687.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har den här modellen också som vi gör allt från wok till köttfärssås ock grytor i ImageUploadedByByggahus.se1369523307.334771.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag själv har en förkärlek för La creuset inte bara som grytor utan som stekpannor också. De blev testade av testfakta och var överlägsna vinnare där det dock saknades många riktiga konkurrenter och koncentrerades på hållbarhet.

Denna har vi tex och den fungerar bra på induktion och även i ugn. Den håller dessutom i ur och skur, dock tung.
http://bagarenochkocken.se/kokkarl-...t-stekpanna-med-gjutjarnshandtag-30-cm-svart/

Annars är deras toughened aluminium också väldigt bra inkl väldigt bra och tålig beläggning, denna uppfyller kraven på att vara lätt i gengäld också. Fungerar bra med induktion och går att ställa både i ugn och diskmaskin

http://bagarenochkocken.se/kokkarl-...set-stekpanna-toughened-aluminium-djup-30-cm/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.