Byggahus.se

Kartläggning energitjuvar

1. V
    Nybyggare · Dalarna · 145 inlägg

Villa Minkhe

Nybyggare
    Hej !

Jag har börjat processen med att kartlägga energitjuvar samt vad som är roten till återkommande höga strömpeakar under dygnet. Sedan ett par veckor tillbaka har jag koncentrerat loggningen av energianvändningen i ett av flera säkringsskåp i fastigheten. Detta skåpet mäter jag med en "Aeotec energy meter 3 clamp gen5" över alla 3 inkommande faser samt med en separat energimätare på enbart cirkulationspump och värmepumpen till utomhuspoolen. Samtliga energimätare är uppkopplade till en Homey där allt går att läsa ut på minuten om man önskar det.

Förbrukningen över detta skåpet varierar mellan 600W till 2800W över dygnen beroende på tempen ute och om poolpumpen har behövt arbeta eller inte. Den i sig drar ca 1750W konstant när den behöver värma och i övrigt är det bara inomhuslampor och en takfläkt som är ansluten till centralen.

Som ni kan se på bilderna från loggningen sista 7 dygnen och sista dygnet så förekommer det en återkommande peak på ca 7-800W under ca 4 timmar nästan samma tid varje natt men enligt mätningen av poolpumpen så är den konstant och kan inte generera dessa påslag.

Nu mäter jag som sagt över samtliga 3 inkommande faser men vad rekommenderar ni att jag gör med mätningen framåt för att komma närmare felkällan ? skall jag flytta över "clamparna" till en fas för en av säkringarna och mäta där ett dygn och sen flytta den vidare till nästa och nästa till jag har hittat vilken säkring som har den förbrukaren som genererar dessa påslagen ?

Lägger även med en bild över de säkringsgrupper som centralen innehåller samt en bild från loggningen av den totala förbrukningen för inkommande till hela fastigheten.

Tacksam för alla tips som hjälper mig vidare i denna saken.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Översikt mätning skåp vardagsrum 05.07.20.jpg
    Fördelning säkringsskåp vardagsrum.jpg
    Mätning natt hela fastigheten.jpg

2. Dowser4711
    Renoverare · Trosa · 1 161 inlägg

Dowser4711

Renoverare
    Det första jag skulle göra om du får samma peak varje natt är att slå av de säkringar som du inte tycker dig behöva extremt mycket över några timmar under natten.
    Försvinner den så var det någon av dem och du kan slå av något färre nästa natt tills du hittar vilken grupp det är.
    Försvinner den inte så är det någon av de som var kvar.

Alternativt, stanna uppe en natt och mät medan peaken inträffar.

• Laddar…
  3. V
    Nybyggare · Dalarna · 145 inlägg

Villa Minkhe

Nybyggare
    bra och logisk idé, det där testar jag från i natt

• Laddar…
  4. useless
    Lök. · Gävleborg · 20 199 inlägg

useless

Lök.
    Avfuktare i krypgrunden?

5. L
    Medlem · Halland · 5 243 inlägg

lordi

Medlem
    Eftersom du har två huvudbrytare och fyra JFB, så måste det vara vidarekopplat till något annat från denna central. Där är ju bara 7 grupper. Dessutom syns inte värmepumpen i gruppförteckningen här.
    Mäter du inte hela fastighetens förbrukning om du mäter på inkommande här?

6. GoC
    Medlem · 2 622 inlägg

GoC

Medlem
    Skall jag gissa på något så tror jag inte på peak, utan snarare den konstanta malande förbrukningen.
    Du får ge dig in under huset och kolla ”fläkt under grund”
    Vet ju inte effekten på denna, om det nu finns någon avfuktare. Men din fastighet är stor och om den ligger å käkar effekt hela tiden så blir det fort mycket ström. 500W effekt -> 5000kWh på ett år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.