2 944 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Karmskruv hamnar jämte regeln om jag sätter fönster i liv med gipset!?
Håller på och byter fönster men har stött på problem.
Om jag sätter fönstret så långt inåt som möjligt så att fönsterkarm livar med väggipset, så hamnar karmskruvarna i princip emellan gips och regeln.
Fönstren är sp fönster förborrade för karmhylsor.
Jag förstår inte principen här. Karmskruvarna måste ju fästa ordentligt en bit in i regeln.
Vad göra?
Om jag sätter fönstret så långt inåt som möjligt så att fönsterkarm livar med väggipset, så hamnar karmskruvarna i princip emellan gips och regeln.
Jag förstår inte principen här. Karmskruvarna måste ju fästa ordentligt en bit in i regeln.
Vad göra?
Produkter som diskuteras: "karmhylsor"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Man sätter oftast fönster i liv med fasaden. Avståndet till innervägg fyller du upp med en smygbräda i trä eller mdf.plan-g skrev:Håller på och byter fönster men har stött på problem.
Vad göra?
Vad har du för fasad?
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 907 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 907 inlägg
Flytta ut fönsterna 15/19 mm om möjligt så har du o skruva i. 15 el 19mm smyg finns färdiga att köpa i bygghandeln. Har du inte så tjocka väggar att det inte går att flytta ut får du öppna fönstret och borra nya karmhål i falsen. Har du fasta fönster brukar det gå att dra en vanlig skruv på skrå i karmhålet så att du får fäste för skruven i regeln.
Klart man kan använda fogskum på träfönster, men dels bör man använda sådant som är flexibelt och dels bör man använda karmhylsor för infästningen + att man på större fönster får vara försiktig så att karmen inte böjs. Mina största fönster stagade jag invändigt tills skummet härdat.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden