Byggahus.se

Kapsåg för snickeri

1. H
    Medlem · Nivå 19
    Vad har folk för kapsågar i snickerier numera?
    Nu talar jag om kapning av grövre bitar där de vanliga lätt byggda kapsågarna som annars används på byggen inte räcker till eller blir för klena i stommen.

Då jag gick i yrkesskola använde vi en radialarmssåg men jag uppfattade den som väldigt onoggrann. Litet farlig dessutom för klingan drog ju upp sig själv på arbetsstycket och stommen fjädrade.

Så finns det ju kapsågar som ser ut som bordscirkelsågar där man kör upp klingan med en spak eller pedal när man kapar. De lär ha blivit förbjudna av arbetarskyddet säger ryktet eftersom de ju saknar klingskydd totalt.

Annars har jag ju sett pendelkapsågar av olika slag. Dels den äldre modellen med klingan längst ned på en låg arm fäst på gångjärn på väggen eller i taket ovanför. Dels den nyare modellen med knäled där klingan sitter på en kort arm som ledas mot en annan kort arm.
    Är det sådana som gäller ännu?

2. U
    Medlem · Nivå 4
    De du beskriver som bordscirkelsågar kanske är gamla sorters snabbkapar? Vet inte om de hette nåt annat förr i tiden. De moderna varianterna har tvåhandsgrepp och klingskydd som trycker ner arbetsstycket. Typ så här: https://www.sernbrandt.se/produkter...nickeri-snabbkapar/pneumatisk-snabbkap-tr500/

Finns väl säkrare moderna pendelkapar också men har aldrig använt dem så vet inte hur de står sig. Den snabbkap jag kört med var smidig men väldigt grov eftersom det är svårt att sikta in snittet.

3. H
    Medlem · Nivå 19
    Japp. Det var gamla motsvarigheter till den snabbkapen där man höll ned arebetsstycket med handen. Någon sådan vill jag inte ha för har man skydd så går det ju inte att sikta in klingan och såga efter streck.

Så frågan kvarstår. Vad är det som gäller i dagens värld?

4. K_arlstrom
    Medlem · Nivå 9
    Nu vet jag inte riktigt hur grovt du menar med "grövre bitar", eftersom jag vill minnas att du svarvade till en hel stock som axel till något (väderkvarn?).
    Fanns en gjerdesåg på byggvaruhuset där jag jobbade en sommar för många år sen, verkar fortfarande säljas med genomskiligt klingskydd! https://gjerdesagen.se/gjerdesag-1603/
    Där löstes mätproblemet med längdstoppet, justera in skalan till en början och kontrollera att den fortfarande stämmer med jämna mellanrum.
    Tar mycket plats, och är inget man flyttar runt annat än i nödfall... Med ett "zero clearance insert" (vad det nu blir på svenska) så borde det gå bra att sikta in strecket på biten mot spåret.

5. H
    Medlem · Nivå 19
    Om jag skulle kunna kapa 3x12 tums plankor så skulle jag klara det mesta......... när det blir grövre kan jag kapa för hand för det händer inte så ofta.

6. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Nivå 22
  7. Ola C
    Youtubesnickare · Nivå 23
    Najs, trevligt ni breddar verksamheten.

• Laddar…
  8. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 20
    Snart börjar de med hemkörning också :)

Ska tydligen ha Skånes godaste surdeg..

9. bulleribock
    Medlem Nivå 10
    305x88 går att kapa med en kap- och gersåg om du bara ska kapa raka snitt, men de är kanske för flimsiga för din smak, då du gillar gjutjärnsmaskiner.

10. H
    Medlem · Nivå 19
    Ja jag känner behovet av någonting stadigare.
    Just nu har jag inte tid men det gäller ju att veta vad man vill ha så man kan hålla utkik efter rätt maskin och inte köper hem skrot i onödan.

Jag är fortfarande skeptisk till snabbkap. då man håller på och reparerar gammalt bir det mycket relativ måttsättning och att såga efter strecket.

Jag såg en gång en Jonsered pendelkap där stommen hade slitits mitt av när den började självmata.
    hur hindrar man en pendelså eller radialsåg från att självmata?

11. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Nivå 22
    Vi använder endast vår snabbkap för grovkapning innan vidare bearbetning. För snitt med precision används tex justersåg. för övrigt går det att komma hyfsat nära ett streck även med en snabbkap, du sätter biten efter urtaget i bordet.

För parallellkapar så kan man minska risken genom en kraftig fjäder samt en kedja som man ställer in på max kapbredd. Men det är inget vidare än, kan självmata fram till kedjan tar emot. Finns också parallellkapar med pneumatiska kolvar men de är ovanliga. Snabbkap är som sagt många gånger bättre förutom på kapbredd. vår parallellkap tog upp till 700 eller kanske lite med i bredd, det är det få eller inga snabbkapar som gör.

12. H
    Medlem · Nivå 19
    En 10mm vajer som löper över ett block och har en vikt i ändan skulle kanske fungera. Då skulle man få samma bromskraft över hela rörelsen och totalstopp då vikten når blocket. Fjädrar är jag litet rädd för för det blir så obehagligt när de plötsligt går av.

Problemet med justersåg att att jag då borde ha en som tål en sexmeters planka på justerbordet....... och så borde jag ha utrymme för det. Det blir för otympligt.
    Jag är ju dålig på att säga nej då det gäller stora saker som andra snickare tackar nej till.