Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Kapilärbrytande skikt i källare

  1. H
    Medlem · Halmstad · 57 inlägg

    hfghenke

    Medlem
    Har just bilat upp golvet i källaren, tanken är att gräva ur isolera och gjuta nytt golv med vattenburen golvvärme.

    Grundplanen är att lagga 10 cm tvättad makadam som kapilärbrytande skikt, på det lägger jag 15 cm neopor (grå frigoli) och sen gjuta en 8 cm platta på detta.

    Har jag måtten rätt? Jag vill ju såklart inte göra ngt halvdant men vill heller inte gräva i onödan, behöver jag 10 cm makadam i botten eller kan jag ha mindre? Överdriver jag med isolering?

    Tack på förhand.

    Henrik
     
  2. S
    Medlem · - · 5 858 inlägg

    smurfen72

    Medlem
    Jag skulle försöka få dit mera isolering kanske med kapilärbrytande isolering isodränn eller liknande.
     
  3. H
    Medlem · Halmstad · 57 inlägg

    hfghenke

    Medlem
    Menar du att jag skulle byta ut makadamen mot isodrän?
     
  4. S
    Medlem · - · 5 858 inlägg

    smurfen72

    Medlem
    Min tanke var så men kanske en dålig lösning men ger mera isolering.
     
  5. H
    Medlem · Halmstad · 57 inlägg

    hfghenke

    Medlem
    Har äntligen kommit ner min 30+ under tänkt ök färdigt golv. Sanden som ligger kvar botten är väldigt torr jag har inte fukt någon stans. Behöver jag verkligen makadam/dränering/kapilärbrytande skikt i botten eller kan jag lägga ett extra lager EPS istället. I sådana fall skulle jag lägga 25 cm frigolit och gjuta en 8 cm sula på det.
     
  6. K
    Medlem · 285 inlägg

    Kalle_A

    Medlem
    På vilken höjd ligger din dränering? (i förhållande till hur djupt du grävt)

    Är det gjutna eller murade källarväggar?

    Har du grävt ut under grundsulans lägsta nivå?


    Bra att veta innan det går att reflektera över dina frågor.
     
  7. K
    Medlem · 285 inlägg

    Kalle_A

    Medlem
    Tillägg oavsett mina frågor så ska du nog isolera tätt underifrån. EPS adsorberar väl inget vatten om jag fattat rätt. Proportionen mellan makadam och hur tjock isolering bör det finnas "nyckeltal" på utifrån hur stor höjd du har att tillgå.

    Kapilärbrytande är bra men underifrån så kan fukt "klättra"/diffundera uppåt på kapillärbrytande material typ makadam/singel, Jag skulle tro att det även gäller isodrän/pordrän.

    Det byggdes rätt många villor på makadam/singel för rätt länge sedan och det var ingen bra lösning. Nu bygger man om jag förstått rätt på tätt/isolerat när man gjuter plattor.
     
  8. H
    Medlem · Halmstad · 57 inlägg

    hfghenke

    Medlem
    Väggarna är murade med betonghålsten hur djupt dräneringen ligger vet jag inte men huset dränerades om 2007. Jag gissar att den ligger strax över mitt tänkta dränerande skikt. Menar du att man kan lägga typ åldersbeständig plast på befintlig sand och sen EPS direkt på den utan makadam?
     
  9. K
    Medlem · 285 inlägg

    Kalle_A

    Medlem
    Först vill jag säga att jag vet att många grävt och gjort om källare. Avsikten är inte att skapa oro men jag tycker det är rimligt att svara utifrån min syn. Jag är inte byggare eller markspecialist utan nyfiken, väldigt nyfiken "gör det självare".

    Jag törs nog inte ge tips om du grävt ut så djupt att du är i höjd med eller under dräneringen. Vatten har en förmåga att vilja jämna ut sin nivå. Dräneringen läggs om jag fattat rätt en bit utanför sulan och i nederkant för att hålla undan vatten som rörs sig i marken vid tex regn för att det inte ska blöta upp sula, grundmur och och området nära.

    Är marken hos dig självdränerande dvs att vatten sjunker rakt ner är det andra förutsättningar.

    Att du grävt ner under sulans nivå kan påverka byggnaden. Husets vikt står på sulan.Det är rätt viktigt att den har stabilt underlag. Du har ett "jordtryck" från marken utanför och husets vikt att ta hänsyn till. På insidan har i golvet har du haft ett mottryck från den sand du grävt ut som stöd för sanden som bär husets vikt. Har hört att vissa förstärker med gjutning och vissa får det att fungera ändå.

    Min reflektion är att ta reda på om någon som gjort liknande i ditt område eller om det finns någon som är kvalificerad att ge dig korrekta rekommendationer.
     
    • Laddar…
  10. M
    Husägare · Jönköpings Län · 4 214 inlägg

    MagHam

    Husägare
    Instämmer i Kalle_A s resonemang.
    Hus med väggsulor ska man inte gräva ur hursomhelst.
    Och de har alltid den svaga länken kvar, att det sällan är bra kapilärbrytande skikt under själva sulan, så den kommer att suga lite underifrån i väggarna hur bra dräneringen än är.

    F ö har det gått inflation i dränering (och fönsterbyte)...
    Är det t ex sandmo som mark är den av naturen självdränerande. Då kan bra takavvattning mot dagvatten eller stenkista göra mer nytta.
     
    • Laddar…
  11. S
    Medlem · - · 5 858 inlägg

    smurfen72

    Medlem
    Det ena utesluter inte det andra dränerar man gör man normalt i ordning takavvattningen samtidigt och många passar på att isolera väggarna när det är uppgrävt. Att det kommer suga lite fukt genom väggen är svårt att åtgärda men isolerar man golvet har man gjort så bra man rimligen kan göra. Klart det är en risk att gräva ur en källare men när väl isolering och den nya plattan är på plats så bör det vara säkert igen. Jag skulle inte lagt singel utan kört med mera isolering av tex eps typ men rätt eller fel kan ju alltid kolla med tillverkarna.
     
  12. H
    Medlem · Halmstad · 57 inlägg

    hfghenke

    Medlem
    Huset stod inte alls på plattan. Huset är murat i lättbetong som står på en "klack/ram" i betong som fortfarande är kvar. Själva golvet jag bilat bort var ett finsasgolv som gjöts efter man murat väggarna. Man gjorde tydligen så förr. Jag kommer lägga 10 cm makadam 15 cm EPS och sen gjuta ett 10 cm golv på det.

     
  13. K
    Medlem · 285 inlägg

    Kalle_A

    Medlem
    Det var precis så jag menade men du tolkar det annorlunda. Golven brukar inte vara bärande utan mer som en "golvbeläggning". Det jag ville uppmärksamma dig på var att du grävt.

    1) Till en lägre nivå än dränering men tidigare nämnda problematik

    2) Sulan står på ett underlag som har stöd genom att det finns material på båda sidorna. Där har du som jag uppfattat dig grävt bort stödet på insidan. Det du grävt bort gör då att "motkraften" för materialet kring sulan är borta på insidan.
    Tänk dig vilken grop som helst med "brant/skarp" kant. Belastar du genom att ställa din vikt på kanten som bär det sämre eller så trillar du ner i gropen. Innan du grävt gropen kunde belasta samma mark med stor vikt utan att det sjunker. Om detta är ett problem i ditt hus låter jag vara osagt men ungefär så fungerar det.
    Utifrån har du även ett "jordtryck mot väggen" att ta hänsyn till.
     
    • Laddar…
  14. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 31 359 inlägg
    Känner inte igen diskussionen om att kapilärbrytande mterial plötsligt inte är kapilärbrytande.

    Gräv ur, jämna av med 8-16, ett lager isodrän, cellplast s80 i önskad mängd, åldersbeständig plats, 8cm betong.
     
  15. Fjojtmehmet
    Renoverare · Näverkajakens födelseort · 797 inlägg

    Fjojtmehmet

    Renoverare
    Kapilärbrytande lagret är ju för att inte lyfta vattnet. Om det kommer ett enormt flöde kan det fortfarande stiga up i macket. Det är därför man har cellplast högst upp, där blir det som en vägg för vattnet, så att temporärt flöde sjunker undan igen
    Jag skulle fyllt makadam till kantbalkens ök, sen frigg och gjuta.
     
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.