4 497 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Kapex KS 60 E-UG-Set/XL - är bordet något att ha?
Sitter och nuddar på köpknappen, att jag ska ha Kapex KS 60 är bestämt. Men bordet ser tveksamt ut. Enda fina grejen med den är förlängningen XL som även kan användas till CMS. I alla fall inte officiellt enligt Festool men jag har testat på mässor och det passar.
Men själva UG bordet var jag mindre imponerad av. Sågen går på ca 7400 i set-utförande och paketet med UG-set/XL går på ca 13800, undrar om ni har någon åsikt om bordet? Är den helt värdelös eller är den egentligen bättre än vad den ser ut att vara?
Är det alltså värt att lägga ut 6400 kr extra för bordet?
Dvs XL delen blir då ca 3525 kr och själva bordet 2875 kr om man räknar ut mellanskillnaderna.
XL delen tycker jag är värt med tanke på att det går att använda till CMS också.
Men själva UG bordet var jag mindre imponerad av. Sågen går på ca 7400 i set-utförande och paketet med UG-set/XL går på ca 13800, undrar om ni har någon åsikt om bordet? Är den helt värdelös eller är den egentligen bättre än vad den ser ut att vara?
Är det alltså värt att lägga ut 6400 kr extra för bordet?
Dvs XL delen blir då ca 3525 kr och själva bordet 2875 kr om man räknar ut mellanskillnaderna.
XL delen tycker jag är värt med tanke på att det går att använda till CMS också.
Jag har ingen erfarenhet från Kapexen men har en massa annat Festool-"junk"
och jag faller alltid dit på detta nämligen att först köpa "nakna" versionerna för att sedan märka att jag faktiskt hade behövt sakerna som fanns med i settet och sedan köper dem separat likt förbaskat och får betala mycket mer. Har sett någon video på just bordet och förlängningsborden och det verkar väldigt smutt. Jag skulle definitivt ha köpt.
Jag har en KS120 och kör med Dewalt's bord. När jag köpte kapexen kunde jag inte motivera merkostnaden till ug-set.
Skulle vilja ha "vingarna" för att kunna använda till CMS / MFT men själva sågbordsdelen känner jag inte att jag saknar.
Det är många som bygger egna vingar i trä liknande https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/31/07/6f/31076f368c632d814a593f8ec8c28ccd.jpg
Får jag tid över blir det nog något liknande.
Skulle vilja ha "vingarna" för att kunna använda till CMS / MFT men själva sågbordsdelen känner jag inte att jag saknar.
Det är många som bygger egna vingar i trä liknande https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/31/07/6f/31076f368c632d814a593f8ec8c28ccd.jpg
Jag valde bort UG-vingarna när jag köpte min Kapex just eftersom de kändes väl vingliga, byggde egna liknande de som länkats ovan av Festools "crown stop" (tråd finns här på forumet) - gissar att samma pryl finns till Kapex 60?
Passade kapexen på dewalt bordet rakt av eller gjorde du någon modifikation?Jckssn skrev:Jag har en KS120 och kör med Dewalt's bord. När jag köpte kapexen kunde jag inte motivera merkostnaden till ug-set.
Det är många som bygger egna vingar i trä liknande [länk]
Själva bordet är inte så brutalt dyrt, 2875 kr och det med hjul så det blir ju lätt att transportera, det är vingarna som kostar pengar. Men de kan ju som sagt användas på CMS och MFT så det finns kanske ändå en möjlighet att få en förståelse av sin bättre hälft när det kommer till vingarna.
Om man värderar sin egen tid som man bör så har jag svårt att se att det är lönt att bygga egna vingar.
Ja de är vingliga när man står i butiken/mässan och pillar. Funderade dock på om det upplevs lika vingligt under arbetet? Frågan är alltså om det känns irriterande när man väl jobbar med det bordet? Man kanske inte märker av det? Men två ben i varje ände hade varit klart stadigare än en ben.badtastex skrev:
Det beror nog till stor del på vad du förväntar dig att göra med dem, står du och sågar taklister så är de nog helt ok men att slänga upp en 145x45 regel är nog inte riktigt vad de är avsedda för.
Mina hembyggda vingar har inga egna ben utan bygger på att man har en någorlunda standard sågbänk under. Samma sak kan man nog tänka sig att göra med Festools egna vingar, det vill säga att du enbart köper vingarna och istället lägger lite pengar på en av de populära sågbänkarna från Bosch eller DeWalt. Då får du precisionen i vingarna och stabiliteten i bänken utan att behöva bygga något själv.
Mina hembyggda vingar har inga egna ben utan bygger på att man har en någorlunda standard sågbänk under. Samma sak kan man nog tänka sig att göra med Festools egna vingar, det vill säga att du enbart köper vingarna och istället lägger lite pengar på en av de populära sågbänkarna från Bosch eller DeWalt. Då får du precisionen i vingarna och stabiliteten i bänken utan att behöva bygga något själv.
Dewalt-bordet passade rakt på med lite andra brickor och skruvar, det är inte perfekt och min tanke har alltid vara att göra en "MFT-bas" som man fäster i snabbfästena till dewalt-bordet, sen fäster man sågen på samma sätt som man gör på mft-kapex. Sen göra en likadan bas till en dedikerad kap-station i blivande snickeri-hörnan i garaget.End skrev:Passade kapexen på dewalt bordet rakt av eller gjorde du någon modifikation?
Själva bordet är inte så brutalt dyrt, 2875 kr och det med hjul så det blir ju lätt att transportera, det är vingarna som kostar pengar. Men de kan ju som sagt användas på CMS och MFT så det finns kanske ändå en möjlighet att få en förståelse av sin bättre hälft när det kommer till vingarna.
Om man värderar sin egen tid som man bör så har jag svårt att se att det är lönt att bygga egna vingar.
Däremot, hade jag valt idag så hade jag köpt det smalare Dewalt-bordet, det bredare är robust, men ganska klumpigt - speciellt om man använder det inomhus.
Sen är det naturligtvis inte lönsamt alla ggr att bygga själv - men för mig är det en hobby och lönsamhet är inget jag eftersträvar i första hand. ~4300kr kostar vingarna löst, man får ganska mycket material för den pengen.
Tack för input!
La igår en order på Kapex KS60 set, dock utan bordet. Är inte helt övertygad så bordet får vänta.
I set utförande får man lite extra prylar, bland annat höjningsfötter så det blir samma höjd som Sys 1 så jag klarar mig utan bord ett tag i alla fall. Måste ju få använda mina sys 1 som förlängningsbord också.
Ska ta och klämma bordet ordentligt innan jag bestämmer mig om jag ska ha bordet också. Hoppas annars på att det går att montera på gamla Bosch stativet utan större modifikationer.
La igår en order på Kapex KS60 set, dock utan bordet. Är inte helt övertygad så bordet får vänta.
I set utförande får man lite extra prylar, bland annat höjningsfötter så det blir samma höjd som Sys 1 så jag klarar mig utan bord ett tag i alla fall. Måste ju få använda mina sys 1 som förlängningsbord också.
Ska ta och klämma bordet ordentligt innan jag bestämmer mig om jag ska ha bordet också. Hoppas annars på att det går att montera på gamla Bosch stativet utan större modifikationer.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden