1 864 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Kapa vinkel på cumaro och andra hårda träslag?
Jag är på väg att bygga trall på min balkong (under tak och inglasad) och vill gärna ha ett trä med uttryck liknande cumaro. Nu verkar de flesta ädelträ vara väldigt hårda att bearbeta och jag har tyvärr en balkong med en svagt vinklad vägg där jag behöver kapa vinkel i brädorna på längden med ca 6°. Det är en längd på ca 3m, så det betyder att två plankor längs väggen behöver kapa ett 1.5m snitt längs deras längd.
Som jag förstått kan/ska man inte ens kapa cumaro på ett kort 45° snitt, så min fråga är vad jag har för alternativ för att kunna bygga något här? Finns det andra träslag med liknande uttryck som är lättare att gera eller måste jag hålla mig till typ furu?
Som jag förstått kan/ska man inte ens kapa cumaro på ett kort 45° snitt, så min fråga är vad jag har för alternativ för att kunna bygga något här? Finns det andra träslag med liknande uttryck som är lättare att gera eller måste jag hålla mig till typ furu?
En cirkelsåg är det jag tänkt använda, men läste på Beijer att man inte "ska". Men då kanske det är lugnt så länge jag utrustar mig med extraklinga (som kanske ändå kommer gå åt till alla snitt )ClasseClas skrev:
Bästa svaret
Jag har sågat cumaro med kap/ger, justersåg och bandsåg och tycker inte det är ngt speciellt. Träslaget är iofs märkvärdigt hårt och tungt. Skaffa gärna en smalare klinga och undvik klingor med raka tänder (notklinga). Använd hellre ngt som påminner om en laminatklinga.
Klicka här för att svara