Byggahus.se

Kapa tröskelbleck

1. offlarjon
    Husägare · Borås · 203 inlägg

offlarjon

Husägare
    Ska till våren bygga trädäck direkt på befintlig stenterass är tanken. Har valt 45 x 120 reglar för att komma så nära innegolvsnivå som möjligt, vilket gör att det blir en total höjd från mark på 14,8 cm med trallbrädans tjocklek (28 x 120). Har dock ett litet problem i form av ett tröskelbleck som ställer till det. Detta sticker nämligen ner en liten bit längre än t ex dörrfodret (se bild), och gör att jag skulle behöva kapa blecket med ca 0,5 cm. Till min fråga - ska jag klippa av det med en plåtsax eller kan man "vika" in det med en falstång? Vilket är att föredra tro?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    tröskelbleck.jpg

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Du ska inte fästa altanen i husväggen , den ska stå fri med 1 cm från huset med trallvirket , altanen ska ha ett eget liv , dom flesta sätter fast i panelen eller i grunden , kontentan med det blir en massa boss och frömjöl mellan som behåller fukten och panelen ruttnar , angående blecket kan du kapa som du önskar men låta resten vara kvar

• Laddar…
  3. offlarjon

offlarjon

Husägare
    Nej det var aldrig planen att fästa i grunden, ett flytande trädäck är väl att föredra med tanke på tjälskjutning osv.

OK, ja det känns väl enklast att bara kapa någon centimeter med plåtsax. Får bli så.

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Angående ankring av altan , så fäster nästan 70% i huset , bara välmening med info
    Kapning bara så du inte får några vassa kanter på blecket att göra sig illa på

• Laddar…
  5. E
    Medlem · halland · 228 inlägg

egge80

Medlem
    Den delen på ett bleck är ju så pass flexibel så om det är 0,5 cm vi pratar om så är det ju bara lyfta lite framåt utåt så blir det tätt och snyggt..........

• Laddar…
  6. offlarjon

offlarjon

Husägare
    Ja det är ju faktiskt ingen dum idé. Antar att jag behöver något specialverktyg för det dock?

7. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Två brädor på vardera sida , press med två tvingar , sedan bara bocka upp , kommer att fjädra lite

• Laddar…
  8. S
    Byggveteran · Åland · 1 855 inlägg

seniorkonsult

Byggveteran
    Varför klippa? Jag skulle bara dra tlllbaka/avsluta altangolvet 1 cm från blecket och låta det vara så. Övrigt golv mot grunden med ett par cm springa.

9. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    En undran till TS kan du göra som seniorkonsult säger inte fel , då får du ta det med ca 2 cm från huset , men tänka om du ska ha det , kan fara ned grejer i mellan och du får inte upp det

• Laddar…
  10. L
    Medlem · Halland · 5 441 inlägg

lordi

Medlem
    Jag hade exakt samma "problem" när jag la trall på min terass. Jag bockade bara ut plåten lite, som föreslagits tidigare här, så gick trallen under. Snyggt och prydligt blev det.
    Klipp inte i plåten. Det kommer bara att bli ojämnt och med vass kant

11. offlarjon

offlarjon

Husägare
    Tror det lutar lite åt att jag faktiskt gör likadant, lite med tanke på att det är såpass litet avstånd det handlar om. Vad använde du för verktyg för att bocka ut plåten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.