Hej,

Jag har planer på att byta ut vår kassett mot en ny med bättre verkningsgrad.
För att få det riktigt snyggt skulle jag behöva kapa av teglet ca 2 cm på ena sidan.
Vad skulle ni säga är bästa sättet att göra det på?

Min första (kanske naiva) tanke va att försöka med en huggmejsel men det kanske är svårt att få till det?
Är det bara vinkelslip som gäller? Hur gör man i så fall längre in i spisen, går det att komma åt med en vinkelslip hela vägen in så att säga?

Tack på förhand!
Gammal kassett i öppen spis med tegel omkring och tillbehör, vinkelkapning krävs för ny kassett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tätt foto av en kassettkaminsida med synligt tegel som behöver kapas för installationsanpassning.
Skapa konto
Närbild på tegelvägg bredvid kamin där teglet möter kaminens kant, visande där kapning kan behövas.
Skapa konto

Har du räknat på det där noga? Hur mycket högre effekt skulle du få men en "bättre" insats egentligen? Hur ofta eldar ni och eldar ni för uppvärmning?

Den skulle bli bra mycket bättre och snyggare.
Kassetten kommer bytas så frågan handlar om hur jag gör det på bästa sätt.

Det är väl brandklassat tegel och det är bra att spara, min gissning är att du får knacka lös detta och karva ut bredvid och sedan mura tillbaka.

Du menar att du vill göra utrymmet för insatsen 2cm större? Alltså kapa/fräsa/hugga bort 2cm över hela ytan?

• Gilla
Jorman
  • Laddar…
Helt enkelt ta bort innersta raden med tegel hela vägen in till "botten" av spisen och sen sätta tillbaka.
Vågar man lita på att konstruktionen håller för det så att inget rasar?
Det är kanske bästa sättet...
Inte värt att köra en vinkelslip annars?

Tack för input!

S Snappahaneklanen skrev:
Du menar att du vill göra utrymmet för insatsen 2cm större? Alltså kapa/fräsa/hugga bort 2cm över hela ytan?
Yes, kapa 2 cm säg på vänstra sidan hela vägen in till "botten" av spisen.

Det sitter ju eldfast tegel på sidorna och dom brukar bara va 1" tjocka så sprätter du loss dom har du lagom mått.

Stefan N Stefan N skrev:
Det sitter ju eldfast tegel på sidorna och dom brukar bara va 1" tjocka så sprätter du loss dom har du lagom mått.
Det låter ju i så fall för bra för att vara sant. Har inte hunnit kolla det än.
Så man måste inte ha eldfast tegel runt kassetten för att den ska vara godkänd?

Eldfast tegel har du på ytor som elden kan komma åt. Har du en kassett så är det den som "håller ordning" på elden.
Och kring kassetten behöver du sedan icke brännbart material och det uppfyller "vanligt" tegel.

R roli skrev:
Eldfast tegel har du på ytor som elden kan komma åt. Har du en kassett så är det den som "håller ordning" på elden.
Låter som en dröm i så fall. Arbetsinsatsen minskade drastiskt!
Jag återkommer när jag kollat hur tjockt teglet är.

Teglet är ca 2 cm tjockt så planen är att knacka ner det.
Använder man murbruk sen för att snygga till kanten efter att man knackat ner teglet?
Kommer sitta en täckplåt runt kassetten men vill se till att hålet inte blir för stort.

Tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.