Hej,
Jag har planer på att byta ut vår kassett mot en ny med bättre verkningsgrad.
För att få det riktigt snyggt skulle jag behöva kapa av teglet ca 2 cm på ena sidan.
Vad skulle ni säga är bästa sättet att göra det på?
Min första (kanske naiva) tanke va att försöka med en huggmejsel men det kanske är svårt att få till det?
Är det bara vinkelslip som gäller? Hur gör man i så fall längre in i spisen, går det att komma åt med en vinkelslip hela vägen in så att säga?
Tack på förhand!
Jag har planer på att byta ut vår kassett mot en ny med bättre verkningsgrad.
För att få det riktigt snyggt skulle jag behöva kapa av teglet ca 2 cm på ena sidan.
Vad skulle ni säga är bästa sättet att göra det på?
Min första (kanske naiva) tanke va att försöka med en huggmejsel men det kanske är svårt att få till det?
Är det bara vinkelslip som gäller? Hur gör man i så fall längre in i spisen, går det att komma åt med en vinkelslip hela vägen in så att säga?
Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Husägare
· Klagshamn
· 282 inlägg
Du menar att du vill göra utrymmet för insatsen 2cm större? Alltså kapa/fräsa/hugga bort 2cm över hela ytan?
Helt enkelt ta bort innersta raden med tegel hela vägen in till "botten" av spisen och sen sätta tillbaka.
Vågar man lita på att konstruktionen håller för det så att inget rasar?
Det är kanske bästa sättet...
Inte värt att köra en vinkelslip annars?
Tack för input!
Vågar man lita på att konstruktionen håller för det så att inget rasar?
Det är kanske bästa sättet...
Inte värt att köra en vinkelslip annars?
Tack för input!
Eldfast tegel har du på ytor som elden kan komma åt. Har du en kassett så är det den som "håller ordning" på elden.
Och kring kassetten behöver du sedan icke brännbart material och det uppfyller "vanligt" tegel.
Och kring kassetten behöver du sedan icke brännbart material och det uppfyller "vanligt" tegel.
Teglet är ca 2 cm tjockt så planen är att knacka ner det.
Använder man murbruk sen för att snygga till kanten efter att man knackat ner teglet?
Kommer sitta en täckplåt runt kassetten men vill se till att hålet inte blir för stort.
Tack för hjälpen!
Använder man murbruk sen för att snygga till kanten efter att man knackat ner teglet?
Kommer sitta en täckplåt runt kassetten men vill se till att hålet inte blir för stort.
Tack för hjälpen!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ska öppen visning skapas om 20 anmälts till privat husvisning?
Köpa & Sälja hus -
Hur bäst laga spruckna tegelstenar i öppen spis?
Värme allmänt -
Vilket tegel till påbyggnad av öppen spis
Byggmaterial & Byggteknik -
Förminska dörrkarm - kapa i botten eller toppen?
Fönster & Dörrar -
Vilket verktyg till att kapa marktegel på bästa sätt?
Grund & Markarbeten