Byggahus.se
S Setomidor skrev:
Hmm, tack för all feedback.

Kanske är listigast att bara hyra en större, sladdad vinkelslip för det här projektet. Kommer nog sällan att kapa sten efter det här är färdigt, och så slipper jag ha en billig maskin i garaget. :p

Frågan är då; är det värt att behålla den här maskinen eller är det värt att försöka skicka tillbaka den? Kommer den vara kraftfull nog för att kapa t.ex. rör och takplåtar? (Vilket båda är troliga aktiviteter i framtiden).
Tveksamt om det går att returnera en vinkelslip som har fullt med stendamm överallt.

Men det viktigaste av allt är att använda en diamantklinga. Kostar ca 300 kr på jula.

H
Jag har kapat en del med likadan maskin i sten.
Men du måste ha en ordentlig diamant klinga.

Finns även motorkap med vattenanslutning för att minimera damm att hyra. Är som en motorsåg med kapklinga.

Biltemas 180mm sladdmaskin funkar oxå bra.

Du ska aldrig kapa (plastad) takplåt med vinkelslip, never, njet.
Järnkornen bränner fast och sedan rostar de och blir bruna.

Protte

• Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
T
En batteridriven maskin klarar inte av sådana stenar, inte många i alla fall innan man får ladda batteriet. Mycket bättre med en nätdriven maskin i detta fall samt en riktigt bra kapskiva för sten, inte klinker!

• Gilla
etompau
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Jag har kapat en del med likadan maskin i sten.
Men du måste ha en ordentlig diamant klinga.
Det här visade sig fungera utmärkt. Köpte en diamantklinga på klasan för ~130kr eller så, och helt plötsligt fungerade det riktigt bra! Som Tank77 påpekade så tar batterierna snabbt slut; men för en handfull stenar åt gången fungerade det över förväntan. :)

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Du ska aldrig kapa (plastad) takplåt med vinkelslip, never, njet.
Järnkornen bränner fast och sedan rostar de och blir bruna.

Protte
Vad rekommenderas för takplåt?

F
S Setomidor skrev:
Vad rekommenderas för takplåt?
Plåtnibbler

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Då blir det att köpa en maskin till.............

Protte

• Gilla
Freddedan
  • Laddar…
Vad har man de där "stenkapskivorna" till eftersom de är så dåliga?
Har själv råkat på samma erfarenhet som denna tråd ger, de är urusla men med diamanklingor är det som att skära i smör.

H
Tror det de fungerar till är Leca sten och liknande

S Setomidor skrev:
Det här visade sig fungera utmärkt. Köpte en diamantklinga på klasan för ~130kr eller så, och helt plötsligt fungerade det riktigt bra! Som Tank77 påpekade så tar batterierna snabbt slut; men för en handfull stenar åt gången fungerade det över förväntan. :)
Det skadar inte att låta en vattenslang svagt skölja över ytan som bearbetas.
Förr när man jobbade hade man en PET-flaska med ett litet hål i skruvhatten, en liten vattenstråle på skivan förhindrar att stendammet virvlar runt och fyller vinkelslipen med stendamm, det kylde diamantskivan också så den varade många gånger längre.

• Gilla
sir_daniel och 2 till
  • Laddar…
Har precis lagt en större mängd marksten, provade först att kapa lite med rondell men det blev ohållbart med ergonomi och damm till slut. Dessutom orimligt pilligt med diagonaler där jag bara skulle ha en liten kil längst ut. Hyrde en stenkap med bord för ca 350 kr och gjorde alla snitten utan krångel och med lungor och rygg i behåll. Rekommenderas om du som jag är ganska ovan vid att jobba med rondell. Husqvarna-Stenkap-TS300E.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Kalendern och 4 till
  • Laddar…
ghoti ghoti skrev:
...utan krångel och med lungor och rygg i behåll...
Skulle säga att det är tillräckligt bra anledning, även om man hanterar vinkelslipen som en mästare! Diamantklingan gör sig bäst för andra saker, som där jag behövde göra ett litet uttag för en kabel på långsidan av en sten :)

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.