Byggahus.se
H Hazelblade skrev:
Min idé med tråden var att hitta något för att vikta ner ett vapenskåp. Jag saknar 7 kg för att komma upp i lagom vikt. 1 meter plattjärn verkar väga nära 8 kg men behöver då kapas till ca 40cm långa bitar för att få plats i skåpet. Bly hade varit det bästa men verkar vara svårare att få tag i på skrotar och liknande sedan bly förbjöds som balansvikt till fälgar. Därav lösningen med plattjärn.

Lite frågor av okunnig nyfikenhet; det nämns "mjukjärn" här i tråden. Vad innebär mjukjärn och vad används det till?
Varför inte en marksten eller två?

R Robert-san01 skrev:
Varför inte en marksten eller två?
Har redan vikter i skåpet idag som bygger en del på höjden, sten skulle nog ta för mycket volym för att nå vikten. Invändiga måttet i botten är bara 40 x 23 cm.

H Hazelblade skrev:
Har redan vikter i skåpet idag som bygger en del på höjden, sten skulle nog ta för mycket volym för att nå vikten. Invändiga måttet är bara 40 x 23 cm.
Ok! Är det så litet förstår jag varför du ville ha bly.

Det går inte att fästa det med några skruvar eller limma det mot golvet?

Skåpet är redan fäst med fyra franska träskruv i botten. Reglerna säger att vapenskåp under 150kg ska fästas så ELLER förses med extravikter för att nå 150kg. Som försiktighet skulle jag vilja uppnå bägge kraven för att försvåra för tjyven. Går det så går det

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Är inte kravet på 150 kg med vapen och ammunition i? Man kan ju fylla på med jaktmatch, det går ju alltid åt ändå.

mattiasp mattiasp skrev:
Är inte kravet på 150 kg med vapen och ammunition i? Man kan ju fylla på med jaktmatch, det går ju alltid åt ändå.
Nja.. jag har inte läst reglerna i detalj själv men jag tror vapen och am. är exkluderat.

• Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
OK, mitt väger 152 kg tomt, är bultat med expandrar i plattan, och är nedbaxat i källaren, vilket tog mig huvuddelen av en dag. Jag har full förståelse för principen om hängslen och svångrem.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag blev tvungen att testa igen....
Vad jobbig du är. Du ger ju inget utrymme för killgissningar.:crysmile::rofl:

• Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
100x10mm hade jag kapat med en vanlig 125mm vinkel och 1mm kapskivor, går galant (iallafall efter ett par gånger, övning = färdighet).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.