Byggahus.se

Kapa golvlister bäst

1. J
    Medlem · 36 inlägg

Jons

Medlem
    Ska såga till nya golvlister till två rum. Hörnen i rummen är inte exakt 90 grader så jag föreställer mig att det kan bli lite knepigt att få till det. Jag har dock för mig att det finns ett listigt (ha!) sätt att få till icke-90-graders-hörn, ungefär som man gör med sista raden när man lägger klickgolv.
    Hur är det man gör?

Följdfrågan är naturligtvis om det kanske är bättre (mer ekonomiskt/bättre resultat) att låta en hantverkare göra det, med tanke på att om jag själv ska göra det måste jag hyra/köpa en bra gersåg... KAN man förresten hyra en gersåg tror ni (Uppsala)?

En del lösryckta frågor alltså... Alla kommentarer välkomna!

2. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Re: Kapa golvlister bäst

Innerhörn är mycket sällan gerade tycker jag mig ha sett. Jag tror att den vanligaste lösningen är att föra in den ena listen ända i till väggen (sågad i 90 grader) och därefter sätta den andra emot. Är vinkeln mellan väggarna mindre än 90 grader kommer det glipa lite i bakkant, är vinkeln mer än 90 grader kommer det glipa i framkant och då måste du gera listen lite grann för att få det tätt. Glipan i bakkant fixar du med lite spackel eller kanske fogmassa.

3. J
    Medlem · 36 inlägg

Jons

Medlem

Nja, de flesta (!) nuvarande golv i huset är gerade, men det kanske är det inte värt besväret...

4. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 136 inlägg

MathiasS

Medlem

Just nu provar jag metoden:

1. Gera båda bitarna 45grader
    2. smäll dit
    3. Fixa ev brister med latexfog.
    4. måla.

5. M
    Medlem · 498 inlägg

Mangelito

Medlem

Latexfogen är min mest förlåtande vän ;)

6. F
    Medlem · 878 inlägg

frasse

Medlem

Har man nån form av profil bör man försöka gera, annars ser det ju lite mysko ut.
    Om man ska vara riktigt petig kan man använda en s.k smygvinkel, det är en ställbar vinkelhake. Då kan man ta ut vinklar som man sedan överför till gersågen och på så sätt får exakta mått.

Annars är som sagt latexfog en väldans fin uppfinning

7. S
    Medlem · 70 inlägg

saren2

Medlem

Smygvinkel använde sambon. Gjorde för övrigt ett väldigt snyggt jobb.
    Jag tror att den helt oanvända Elektra Beckum kap/gersågen gjorde sitt till..... Hyrd på Bauhaus.

Skall vi kapa lister igen så skulle jag absolut hyra en riktig såg!! Inte använda de billiga gersågarna som finns liteöverallt. Det är värt varenda krona. Tror förresten att vi betalade typ 250:- för en långhelg.

8. spocks_beard
    Medlem · 1 528 inlägg

Om man har profilerade lister kan man göra så här:

Anta att du sitter och tittar in i "hörnet" där golvlisterna ska sitta.

List 1 (den vänstra) läggs mot väggen ända in i hörnet.
    List 2 (den högra) läggs mot väggen och skjuts emot list nr 1 i hörnet.

Men en blyertspenna överför list 2's profilering på list 1.

Sen får man pilla lite med att såga ut profileringen.

Det blir inte gersågat och kanske blir bättre än gersågning med smygvinkel och div. redskap ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.