6 758 läst · 9 svar
7k läst
9 svar
Kapa gamla oanvända telefontrådar till huset, hur göra?
Medlem
· Sverige
· 5 391 inlägg
Hus på landet, finns luftburna telefontrådar till huset som inte använts på åtminstone 10 år eftersom detta ersatts av 4G bredband. Sista huset på denna lina såvitt jag vet.
Problemet är att dessa ledningar har en förmåga att leda in blixnedslag i huset med rätt dramatiska effekter typ att det smäller in blixtar flera meter in i rummet om det slår ner i närheten.
Vill ha bort dessa luftledningar till kåken, hur ska jag gå tillväga? Vi har ju inga avtal längre med de som ägt dessa en gång i tiden och kanske gör det fortfarande. Televerket... Telia... ingen aning. Känns inte helt rätt att bara ta avbitartången och kapa dessa så vill undersöka hur man bör göra.
Problemet är att dessa ledningar har en förmåga att leda in blixnedslag i huset med rätt dramatiska effekter typ att det smäller in blixtar flera meter in i rummet om det slår ner i närheten.
Vill ha bort dessa luftledningar till kåken, hur ska jag gå tillväga? Vi har ju inga avtal längre med de som ägt dessa en gång i tiden och kanske gör det fortfarande. Televerket... Telia... ingen aning. Känns inte helt rätt att bara ta avbitartången och kapa dessa så vill undersöka hur man bör göra.
Jag klippte min ledning, rullade ihop den i en prydlig rulle och satte fast den i närmaste telestolpe. Oklart om det var ok eller inte men efter ett år eller så plockade skanova helt enkelt bort den från stolpen och jag hörde aldrig något mer i ärendet.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 120 inlägg
Jag hade nog bara klippt dom
Medlem
· Sverige
· 5 391 inlägg
Mycket bra svar!
Jag provar att ringa Skanova först bara för att... sedan gör jag som beskrivits.
Stort tack ska ni ha!
Jag provar att ringa Skanova först bara för att... sedan gör jag som beskrivits.
Stort tack ska ni ha!
Medlem
· Sverige
· 5 391 inlägg
Jo det är tydligen bara att kapa, finns en fråga om det på https://www.telia.se/privat/kontakt/nat-och-kablar
Skanova hänvisar till Telia numera.
Sagt och gjort, tog väl 10 min max att rulla ihop och knyta fast snyggt och prydligt vid stolpen.
Skanova hänvisar till Telia numera.
Sagt och gjort, tog väl 10 min max att rulla ihop och knyta fast snyggt och prydligt vid stolpen.