Hej!
Behöver tips på hur bäst kapa en dörr som sitter fast i öppningen. Är en innedörr i massivt trä, där tidigare boenden lagt golv utan att justera dörren innan. Den går alltså inte att ta av från gängorna heller.
Hur få bäst resultat? Funderar på att hyra en sänksåg och trycka mot dörren liggandes på golvet. Vill gärna kunna använda dörren sen igen.
Behöver tips på hur bäst kapa en dörr som sitter fast i öppningen. Är en innedörr i massivt trä, där tidigare boenden lagt golv utan att justera dörren innan. Den går alltså inte att ta av från gängorna heller.
Hur få bäst resultat? Funderar på att hyra en sänksåg och trycka mot dörren liggandes på golvet. Vill gärna kunna använda dörren sen igen.
Spontant sett jag två alternativ.
1. Kapa dörren i nivå med golvet med hjälp av en fein eller motsvarande.
2. Kapa gångjärnen så det går att vinkla ut dörren i överkant och sen lyfta ur den.
Bubblare. Plocka upp golvet så det går att öppna dörren och hänga av den.
Att kapa ett helt dörrblad med en fein är mycket jobb så mitt angreppssätt hade i första hand varit alternativ för att sen kapa dörren med fogsvans/cirkelsåg/sänksåg.
1. Kapa dörren i nivå med golvet med hjälp av en fein eller motsvarande.
2. Kapa gångjärnen så det går att vinkla ut dörren i överkant och sen lyfta ur den.
Bubblare. Plocka upp golvet så det går att öppna dörren och hänga av den.
Att kapa ett helt dörrblad med en fein är mycket jobb så mitt angreppssätt hade i första hand varit alternativ för att sen kapa dörren med fogsvans/cirkelsåg/sänksåg.
Medlem
· Stockholm
· 3 970 inlägg
Hej
Det är inte så att dörren går åt andra hållet?
Naturligtvis är det inte så, och jag håller med föregående talare.
/W
Det är inte så att dörren går åt andra hållet?
Naturligtvis är det inte så, och jag håller med föregående talare.
/W
Produkter som diskuteras: "japansåg"
Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
Ok, tack för alla svar! Så köra multiverktyg verkar vara första tillvägagångssättet att prova. Går det att få någorlunda rakt utan tidigare erfarenhet?
Också lite rädd för att skada dörrkarmarna, men kanske bara är att ta det lugnt och försiktigt?
Också lite rädd för att skada dörrkarmarna, men kanske bara är att ta det lugnt och försiktigt?
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Armeringsjärn ovanför en dörrpost kapade
Byggmaterial & Byggteknik -
Kapa ned dörrkarm, möjligt? (Ljuddörr)
Fönster & Dörrar -
Förminska dörrkarm - kapa i botten eller toppen?
Fönster & Dörrar -
Kan man kapa dörrkarmen?!
Fönster & Dörrar -
Dörr garage/förråd - kapa syll?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus