Det är nu dags att helrenovera köket. Allt ska rensas ut, utom de stora stenskivorna (4 cm tjocka). Dessvärre hittar vi inte några nya spishällar som har samma mått som vår nuvarande häll, så jag behöver öka öppningen i granitskivan för spishällen. Jag behöver bredda öppningen 20mm.
Finns det något enkelt sätt att såga upp öppningen på plats i köket?
Kan jag göra det själv, eller finns det firmor som kan åta sig detta?
Finns det något enkelt sätt att såga upp öppningen på plats i köket?
Kan jag göra det själv, eller finns det firmor som kan åta sig detta?
med en festool sänksåg med stenklinga så går det. Finns att hyra på tex cramo. Mycket enkel maskin.
Det krävs en stabil vinkelkap med diamantklinga minst 125mm
Spänn fast en tunn trälist där du skall skära som stöd
tryck inte hårt utan låt klingan löpa fram och åter tills du når igenom
trissa sedan ur hörnen
en dammsugare är nog inte dumt med någon som följer efter där det sprutar som mest
Berätta hur det gick.....
Lycka till
Spänn fast en tunn trälist där du skall skära som stöd
tryck inte hårt utan låt klingan löpa fram och åter tills du når igenom
trissa sedan ur hörnen
en dammsugare är nog inte dumt med någon som följer efter där det sprutar som mest
Berätta hur det gick.....
Lycka till
Jaha, det låter ju som om man skulle kunna klara av detta själv, bara man tar hand om dammandet ordentligt.
Jag antar att jag måste se till att skivan är ordentligt fixerad för att det inte ske bli spänningar och den spricker, eller?
Jag antar att jag måste se till att skivan är ordentligt fixerad för att det inte ske bli spänningar och den spricker, eller?
Kontrollera om det finns förstärkningar framför och bakom urtagetVargklo skrev:
Om det är gjort på rätt sätt så skall det gå bra
Är skivan lång?
Sitter urtaget i mitten eller mot kanten?
Ett foto brukar berätta väldigt mycket........
Urtaget sitter ganska nära ena sidan av bänken - se bild. Den nya hällen är 20 cm bredare än den nuvarande, så hålet måste alltså bli 20 cm större "åt höger" på bilden. Avståndet mellan hällen och högersta kanten på bänken är idag ca 37 cm.Tessok skrev:
Det syns också, mest tydligt på den andra bilden, att stenskivan är ihopfogad runt hällen, antagligen för att stenen längs långsidorna framför och bakom hällen skulle bli för skör annars. En idé jag hade var att försöka lösa upp dessa fogar och ta med mig den högersta delen av stenskivan (ca 60 x 37 cm) till en stenfirma för kapning, men det är kanske onödigt jobbigt om man kan klara det själv?
Det största bekymmret är nog platsbrist att arbeta i hörnetVargklo skrev:Urtaget sitter ganska nära ena sidan av bänken - se bild. Den nya hällen är 20 cm bredare än den nuvarande, så hålet måste alltså bli 20 cm större "åt höger" på bilden. Avståndet mellan hällen och högersta kanten på bänken är idag ca 37 cm.
Det syns också, mest tydligt på den andra bilden, att stenskivan är ihopfogad runt hällen, antagligen för att stenen längs långsidorna framför och bakom hällen skulle bli för skör annars. En idé jag hade var att försöka lösa upp dessa fogar och ta med mig den högersta delen av stenskivan (ca 60 x 37 cm) till en stenfirma för kapning, men det är kanske onödigt jobbigt om man kan klara det själv?
Var du med när skivorna monterades?
Om fogen är lagd över hela ytan så sitter det nog ordentligt
Sten är starkt men om man bryter mot ovansidan går det lätt flisor
Är skivorna limmade i skåpsryggarna kan du glömma att få loss dem
Då finns nog inget alternativ till att utföra ursågningen på plats
Känn dig lite för med att hålla maskinen och "låtsas" såga
Om det inte känns "rätt" så låt bli
Vi har maskiner som sågar i stenen som en figursåg och kräver inte så mycket plats
Fråga isåfall någon närliggande stenfirma om hjälp
Kom ihåg att jag sett detta på ett annat forum - där var det iofs granit som sågades.Servicesnickarn skrev:
http://festoolownersgroup.com/index.php?topic=5165.0
Tack för värdefulla tips!Tessok skrev:Det största bekymmret är nog platsbrist att arbeta i hörnet
Var du med när skivorna monterades?
Om fogen är lagd över hela ytan så sitter det nog ordentligt
Sten är starkt men om man bryter mot ovansidan går det lätt flisor
Är skivorna limmade i skåpsryggarna kan du glömma att få loss dem
Då finns nog inget alternativ till att utföra ursågningen på plats
Känn dig lite för med att hålla maskinen och "låtsas" såga
Om det inte känns "rätt" så låt bli
Vi har maskiner som sågar i stenen som en figursåg och kräver inte så mycket plats
Fråga isåfall någon närliggande stenfirma om hjälp
Jag såg att jag gjort ett klantigt skrivfel - det ska vara 20mm bredare häll, dvs bara 2 cm bredare än den nuvarande
Skivan är från ca 1990 och jag var inte med på den tiden. Jag har heller inte sett om den är limmad mot skåpsstommarna. Men å andra sidan är skåpsstommarna billig IKEA "spånskivetyp" som ändå ska rivas.
Men jag kan ju se vilka verktyg som finns att hyra!
Ärligt talat skulle jag inte riskera att spräcka skivan genom att försöka såga själv. Det kostar alldeles för mkt pengar med en ny skiva. Jag skulle, som någon skrev i ett tidigare inlägg, kolla med en stenfirma och be ett proffs komma ut och såga.
Tack, jo jag har kollat måtten. Det är också som så att själva "öppningsmåttet" måste vara 2 cm bredare.
Jag har ringt en stenfirma och kollat (VE Sten i Vällingby), men de ville inte komma ut. Kanske jag kan åka dit med foton och övertala dem? Kanske finns det andra firmor här i Stockholm? Har någon tips?
Jag har ringt en stenfirma och kollat (VE Sten i Vällingby), men de ville inte komma ut. Kanske jag kan åka dit med foton och övertala dem? Kanske finns det andra firmor här i Stockholm? Har någon tips?
Stenfirman Bror Törner, vet dock inte om dom kommer ut på plats.
Men kolla med stenhuggerierna om dom kan kapa om du kommer in med skivan
(under förutsättning att du får lös den
)
Stenfirma Bror Törner AB
Norr Mälarstrands Kajplatser 464
11220 STOCKHOLM
08 - 651 75 90
www.stenfirmatorner.se
Men kolla med stenhuggerierna om dom kan kapa om du kommer in med skivan
(under förutsättning att du får lös den
Stenfirma Bror Törner AB
Norr Mälarstrands Kajplatser 464