Byggahus.se

Kapa ekskiva - Dyr sänksåg eller billig cirkelsåg + slipa??

1. B
    Medlem · Skåne · 35 inlägg

Builders Crack

Medlem
    (Jag har hittat en hel del trådar om kapning och sänksågar mm, men ingen som ger ett tydligt svar på min frågeställning. Därav ny tråd.)

Jag skall bygga en medamöbel, några hyllor och ett par subwooferlådor i stavlimmad ek och mdf. Jag har en enkel Black&Decker cirkelsåg, med en grovtandad klinga, och hittar ingen passande klinga (170/16) med fler tänder. Jag har även en helt ok Makita slipmaskin. Jag överväger att spendera mina surt förvärvade pengar på en Festool sänksåg av bästa snitt. Men då jag är smålänning så tar det emot att spendera i onödan.

Hur realistiskt är det att jag lyckas få till ett snyggt snitt (ändträ) med en enkel cirkelsåg och slipning?

Krävs det bra cirkelsåg/sänksåg, med kapklinga 48-60 tänder, för att ha en realistisk chans?

Tack på förhand!!

2. P
    Medlem · Dalarna · 3 303 inlägg

Pagno

Medlem
    Rita med en penna sätt upp ett mothåll och kör med en panelsåg (fogsvans)
    Istället för en cirkelsåg, det tar lite tid, men har du bråttom med att göra det bra så blir det inte bra!

3. T
    Medlem · Västra Götaland · 245 inlägg

tacho

Medlem
    Alltså, en sänksåg är ju i princip bara en cirkelsåg med funktionen att den kan sänkas ner mitt i ett arbetsstycke. Sen får du mycket annat på köpet om du köper en bra sänksåg. Exempelvis möjligheten att köra den längs en skena, bra sågklingor och urflisningsskydd. Ofta också en vettig dammhantering.

Jag propagerar för sänksåg när det gäller projekt som ditt, men det är ju i ärlighetens namn mest pga. de "sekundära" fördelarna ovan. Du kommer nog inte ha någon nytta av själva sänkfunktionen och du får förmodligen ett likvärdigt resultat med en bra cirkelsåg utrustad med bra klinga.

Cirkelsågar som kan kopplas till skena (klart önskvärt när du ska göra långa, snygga sågningar) är dock sällsynta och kostar en hel del, varför rekommendationen ändå blir att skaffa en sänksåg. Du får sänkfunktionen till en låg merkostnad, kan man säga.

Jag skulle inte satsa på att "grovkapa" och sedan försöka städa upp med slipmaskinen. Det kommer nog att flisa ur en hel del och ta en massa extra tid. Rätt verktyg för jobbet är elementärt ;)

Pagno: Det där låter ju toksvårt att få snyggt. Går knappast att jämföra med snittet från en bra maskinsåg.

4. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 9 394 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Den som sågar lika bra med fogsvans som en sänksåg skulle jag anställa direkt.

5. Ola C
    Youtubesnickare · Skåne · 3 785 inlägg

Ola C

Youtubesnickare
    Har du en handöverfräs kan du grovkapa med fogsvans,cirkelsåg eller sticksåg och sen fräsa sista mm, sätt en skiva med rak kant som du använder som styrning till fräsen. Fräsen behöver bara styrning i ena riktningen, så du behöver ingen fancy styrskena som styr fräsen både vänster och höger.

...skulle jag köpa en ny maskin och redan äger en cirkelsåg hade jag nog köpt fräs hellre än sänksåg. Fräsen är ett betydligt roligare verktyg:). Lite beroende på vad man ska bygga framöver förstås.

Edit. Läste igen, hyllplan mediamöbler o annat...det låter som det är en såg du behöver. Ett alternativ är ju att låta byggvaruhuset såga skivorna i önskade mått, kostar inte många tior.

Redigerat 15 jun 2015 17:05
  6. P

Pagno

Medlem
    Tack men jag har redan ett bra arbete!
    Det är en konst att kunna såga med manuella sågar, tror på fullt allvar att jag kan kapa lister och få det snyggare med en panelsåg än de flesta med en gersåg!
    Att kapa rena snitt i en ekskiva med en vass panelsåg med anhåll är betydligt enklare än man kan tro, värt att prova kanske?
    Nu var det ett bättre alternativ till en cirkelsåg och ett betydligt billigare alternativ än en sänksåg som jag syftade till, klart att jag inte kan göra samma snitt som en sänksåg som är fintandad som med en fogsvans!
    Bra är jag men inte så bra!:rolleyes:

7. B

Builders Crack

Medlem
    Jag har redan en handöverfräs, en mellanmodell från Bosch. Jag fick samma råd av en kille i en bygghandel, nämligen att grovsåga med cirkelsågen och sedan fräsa snittet jämt. Men samma kille sa till mig att jag trots det skulle vara tvungen att slipa efteråt, för att få till en riktigt snygg finish. Ni som har koll på detta, vill ni vara snälla och utveckla lite kring detta?

Ja, det mest rationella hade varit att be att få skivorna kapade på byggvaruhuset. Problemet med det är att jag köpte skivorna på ByggMax (duckar för shitstorm) och de erbjuder inte denna service. Andra byggvaruhus som jag har tillfrågat vill inte kapa skivor som de inte själva säljer. Jag har redan inhandlat skivorna och har dem i mitt garage. (Vilket även gör att det krävs släpvagnshyra för varje ytterligare transport.)

Och om jag skulle ta med materialet till ett finsnickeri för kapning, så känns det som att jag lika gärna kan låta dem göra hela bygget. Vilket säkert vore det mest effektiva, men samtidigt så försvinner glädjen med att designa och bygga själv. Och priset kanske närmar sig (eller överstiger) kostnaden för en Festool sänksåg.

Ja, man kan verkligen snurra till det för sig om man som jag har en tendens att tänka för mycket. Men det brukar i alla fall bli väldigt bra till slut, när jag väl kommer igång :)

Redigerat 15 jun 2015 17:53
  8. B

Builders Crack

Medlem
    En annan tanke som poppade upp...

Jag har sökt en hel del på nätet efter passande, fintandade sågklingor till min cirkelsåg Black & Decker CD601-QS (170/16) utan större framgång. Jag har endast sett 1 st passande sågklinga, med ett pris av ca 800 kr, som ändå inte var särskilt fintandad.

Men om någon kan hjälpa mig att hitta en mer prisvärd klinga, så kanske jag trots allt kan använda min billiga cirkelsåg, med en självtillverkad skena av masonitremsor. Var köper ni era sågklingor av mer udda mått?

9. R
    Medlem · Stockholm · 18 inlägg

RogerH

Medlem
    Jag gjorde egen loft trappa/trappstege ganska nyligen och utgick från som material till den 40mm stavlimmad ekbänkskiva. Testade att kapa både på längden och tvären med festool sänksåg med deras normalklingad, resultatet blev jättebra men fick såga långsamt, testade sen och böt till festools kapklinga på sänksågen, resultatet blev lika bra både på längden och tvären men gick mycket lättare för sågen. Behövde också figur/rundsåga trappstegen och använde då bra sticksåg med festools riktiga hårda blad med bladbyte efter 10 steg resultatet blev också nästan perfekt. Så mitt råd använd bra klinga och blad, sen gör säkert sågarnas kvalitet en hel del också

• Laddar…
  10. P

Pagno

Medlem
    Micor, kostar från 1200:- per klinga. Stelit, Canadaslip, håller i evighet om man inte kör den i sten,keramik, porslin och slaggsten.
    Den kapar till och med upp till 5 tum galvad spik på längden utan ett märke på tänderna!
    Dyra men otroligt bra
    Annars som jag skrivit tidigare så har Biltema mycket prisvärda klingor max 100:- styck...

Redigerat 15 jun 2015 20:10
    • Laddar…
  11. V
    Medlem · stockholm · 57 inlägg

vem_jag

Medlem
    Kan du inte använda en klinga som är 165/16???
    Du får lite mindre kap djup men det blir lättare att hitta klingor.

låter erfarenheten på detta forum svara på om det går men det är iallafall en tanke.

12. P

Pagno

Medlem
    Klart att det går med en mindre diameter på klingan, annars finns det att få tag på vad som helst i klingväg på verktygsproffsen.se
    Allt är en kostnadsfråga.
    Problemet i detta fall är inte klingan utan sågen som kan orsaka att det blir flisor/urslag, enligt min mening finns det inget som säger att man skall köpa en klinga för 400:- och uppåt när det finns bra klingor för 79,50 för detta ändamål.
    Man måste dock veta att det spricker om man kör för fort, vinklar lite fel eller av någon annan anledning inte vet riktigt hur man skall gå till väga!
    Har man inte kunskapen så är det lättare med en panelsåg och klämma fast två brädor med 2mm mellanrum och börja såga, kan med fördel tejpa där sågsnittet skall bli både på över och undersidan så slipper man urslag och flisor!

13. S
    Medlem · Skåne · 277 inlägg

Sister ray

Medlem
    Om du får tag i en bättre klinga så har Jula en universalskena från wolfcraft som gör snittet rakt. Är du inte ute efter sänkfunktionen hos en sänkssåg eller prompt måste ha en snordyr såg att stila med borde du komma långt med en skena.

14. G
    Medlem · Stockholm · 601 inlägg

Gnagare i Bajenhöjden

Medlem
    Jag hyrde nyligen en Festool sänksåg på Cramo när jag skulle tillverka egna täcksidor till nya köket. Kostade typ 200 spänn från fredag eftermiddag-måndag morgon (tror att de räknar det som en dag då de har stängt på helgen).

Jätteenkel att använda, perfekt resultat och förmodligen billigare än en ny klinga till cirkelsågen.

15. KnockOnWood
    Husägare · Södra Halland · 27 274 inlägg

KnockOnWood

Husägare
    Enklaste och billigaste sättet att få det bra om man inte har egen "fullutrustad verkstad"?

Gör en kapritning.
    Tag med den till en Bauhaus-byggmarknad där de har en s.k. vertikalsåg (finns bl. a. hos Bauhaus Bäckebol, Gbg).
    Så köper du limträskivan och får den uppsågad med 0,5 mm precision.
    Till en merkostnad av en eller två hundralappar.
    Liiite billigare än vad marknadens bästa sänksåg skulle gå på.
    Vilken sedan bara skulle ligga på en hylla och samla damm ändå.

Här exempel på en sågmall för ett par högtalare, för att visa principen:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    SQ150H_cut.png

http://www.valutronic.se/SQ150H_ritning.html

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.