Hallå,
Håller på att byta dörrar nere i källarn. Källarn är ganska så låg i takhöjd och att köpa en "standarddörr" var inte så enkelt. Mätte själva öppningen där vart dörren skall vara och den är 91 x 196 cm.
Köpte en standarddörr som är 9x20 (måtten på karmen är alltså 89 x 199 cm. Bredden är inga problem men höjden är ju lite för mycket.
Kan jag kapa bort 3-4 cm på dörrkarmen och likaså på dörren? Ska jag kapa nertill eller upptill?
Tänkte kapa tex 4 cm på karmarna nedttill och cirka 4 cm på dörren nedtill, tänker jag rätt eller fel?
Tack på förhand!
Håller på att byta dörrar nere i källarn. Källarn är ganska så låg i takhöjd och att köpa en "standarddörr" var inte så enkelt. Mätte själva öppningen där vart dörren skall vara och den är 91 x 196 cm.
Köpte en standarddörr som är 9x20 (måtten på karmen är alltså 89 x 199 cm. Bredden är inga problem men höjden är ju lite för mycket.
Kan jag kapa bort 3-4 cm på dörrkarmen och likaså på dörren? Ska jag kapa nertill eller upptill?
Tänkte kapa tex 4 cm på karmarna nedttill och cirka 4 cm på dörren nedtill, tänker jag rätt eller fel?
Tack på förhand!
Renoverare
· Stockholm
· 388 inlägg
Du tänker rätt, jag har gjort samma sak hos mig. Jag hade dock en tunn metallskiva i dörren så ta inte din bästa sågklinga om du misstänker att du kan ha ngt liknande.A Ackeobd skrev:Hallå,
Tack på förhand!
Dörr och karm köpta på Bauhaus, dörren heter "Finland" Den är inte massiv rakt igenom.B BSOD skrev:
Den där kan du bara kapa "enkelt" om du håller dig inom den yttersta "regeln" som du ser i genomskärningen. Annars blir det i praktiken bara två sladdriga masonit-skivor med wellpapp som blir dörrens underdel och då går den rätt snabbt sönder. Talar tyvärr av egen erfarenhet.
Om du istället väljer en dörr i trä åtminstone i hela utrymmet du behöver såga så blir det en helt annan sak.
Om du istället väljer en dörr i trä åtminstone i hela utrymmet du behöver såga så blir det en helt annan sak.
Hmm.. Det tänkte jag faktiskt aldrig på.Dowser4711 skrev:
Den där kan du bara kapa "enkelt" om du håller dig inom den yttersta "regeln" som du ser i genomskärningen. Annars blir det i praktiken bara två sladdriga masonit-skivor med wellpapp som blir dörrens underdel och då går den rätt snabbt sönder. Talar tyvärr av egen erfarenhet.
Tror du denna hade funkat istället?
Jag hade nog lämnat tillbaka karm och dörr och satsat på en massiv dörr, typ denna.
https://www.bauhaus.se/furudorr-obh-3-sp-m8x20
Jag har för mig att bauhaus har den i färdigmålat variant också.
Jag har lite dålig erfarenhet av icke massiva dörrar...
https://www.bauhaus.se/furudorr-obh-3-sp-m8x20
Jag har för mig att bauhaus har den i färdigmålat variant också.
Jag har lite dålig erfarenhet av icke massiva dörrar...
Klicka här för att svara