Kapa Bänkskiva i laminat ?

26k läst  10 svar

1. D
    Medlem Nivå 8
    Har en köksbänkskiva där jag ska kapa ut för diskho och induktions häll.
    Tips ?
    Samt täcksidor i högglans ska också kapas.
    Tips?

Vill givetvis att dom kapade kanterna ska bli så fina som möjligt...

2. it-snubben
    Medlem Nivå 11
    Rita ut linjer där hålet ska vara, borra hål i hörnet och kör med sticksåg.

Kapkanten blir fin på den sidan som sticksågsbladets spetsar (vad det nu heter) inte pekar åt. Dvs. om bladet har spetsarna pekar neråt så kör du från ovansidan och från undersidan om spetsarna pekar uppåt.

Mät noga. Mät igen... Det är inte kul att ha kapat ett för stort hål :( Sedan har du ju några millimeter tolerans också eftersom både hällen och diskhon har en kant som ligger ut ovanpå.

3. spocks_beard
    Medlem Nivå 8
    Vi sågade från undersidan för att undvika frasning av kanterna.
    Rätt eller fel vet jag inte men det blev bra.

4. it-snubben
    Medlem Nivå 11
    Borde ju ha varit rätt eftersom det gick bra :)

Det beror ju på åt vilket håll tänderna ligger på sticksågsbladet. Jag har sett båda varianterna av blad.

5. V
    Medlem Nivå 7
    Täcksidorna kapas bäst med cirkelsåg. Sticksågen klarar inte att få det tillräckligt rakt.

6. H_L
    Medlem Nivå 6
    Även med cirkelsågen är det en bra idé att såga underifrån - alltså åt det håll som sågklingan går ner i träet precis som it-snubben beskriver.

Som en ytterligare försäkring kan man tejpa med exempelvis maskeringstape där snittet skall vara och såga genom tejpen. Då minskas flisbildningen även på sidan där klingan/bladet går ur från träet.

7. D
    Medlem Nivå 8
    ja det var precis detta jag tänkt mig, tusen tack !

8. S
    Medlem Nivå 1
    Jag har nyss gjort detta utan problem enligt följande: bra sågblad till sticksågen. Samt att med vass kniv göra spår i laminatet(där du ritat ut för diskbänk)
    Flisorna lossnar då där du ritsat.
    jag sågade alltså uppifrån då det kan vara lite krångligt att vända skivan (tungt etc)

9. O
    Medlem Nivå 8
    Har någion testat med överhandsfräs?

Jag behöver kapa en laminatbänkskiva och behöver ett exakt rakt snitt.
    Sticksåg blir för slingrigt - syns direkt.
    Cirkelsåg har jag men är inte den för grovtandad för att göra ett snyggt snitt?

Jag har en överhandsfräs - funkar den bra att kapa/korta en laminatskiva? Den river inte flisor av laminat-ytan?

10. screamin-daemon
    Medlem Nivå 8
    Du kan ju byta klinga....

11. E
    Verktygstokig Nivå 7
    Skaffa klinga med mer fintandat blad så ska det gå bra tror jag.

Min bror fräste ovansidan på en av Ikeas laminatskivor i kanterna för att den skulle få plats under kaklet som jag inte bytte. (Skivan var 8mm tjockare än den gamla från 60-talet.) Det blev jättefint snitt, utom precis i kanten på ett ställe då stiftet antagligen roterade i motsatt hål om man säger så.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: