Hej!

Vi bor i en lägenhet med ett mindre badrum, stambytt och renoverat ca 15 år sedan. Badrummet är i hyffsat fint skick och vi ville bara snygga till det lite. Det har funnits en duschhörna och bredvid den plats för en mindre tvättmaskin som man har dock inte installerat pga att det skulle bli för trångt. Nu har vi installerat en tvättmaskin i köket istället och ville ta bort duschhörnan och ställa in ett badkar istället. På andra försöket lyckades vi köpa ett badkar som gick att få in på plats men det visar sig att det gamla TM avloppet är precis i vägen för badkarets stativ, nämligen kors-strävan.

Nu är min fråga den följande: Är det möjligt för en rörmokare att kapa och täppa igen denna avloppsrör i golvplan utan att förstöra tätskikten? Eller är det ett bättre alternativ att kapa strävan på badkaret och kanske försöka fästa typ ett järn stav 5 cm åt sidan för att röret ska kunna få plats under badkaret?

Tack för alla svaren!
Mosaikbelagt badrumsgolv med avloppsrör och golvbrunn som eventuellt hindrar installation av badkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsrör med lock på ett blått och vitt kaklat badrumsgolv, potentiellt i vägen för nytt badkar.
Skapa konto
Ett badrumsgolv med blå och vita kakelplattor och ett synligt avloppsrör som utgör ett hinder för installation.
Skapa konto
Undersidan av ett badkar som visar avloppsröret i vägen för stativets korssträva.
Skapa konto

Bästa svaret

Den vita delen på avloppet skall vara möjlig att ta bort, sedan kan du sätta en "propp"/avstängare i det grå röret som är ingjutet. Men det kanske inte räcker för att få badkaret på plats? Om det bara är staget på håller kanten på badkaret på plats. Så hade jag "byggt om" det i första hand eftersom det ser både billigare och enklare ut än att börja ändra i fastgjutna rör som blir svåra att återställa om nästa hyresgäst vill ändra tillbaka. Får du ens ändra på ingjutna rörstammar?

R roli skrev:
Den vita delen på avloppet skall vara möjlig att ta bort, sedan kan du sätta en "propp"/avstängare i det grå röret som är ingjutet. Men det kanske inte räcker för att få badkaret på plats? Om det bara är staget på håller kanten på badkaret på plats. Så hade jag "byggt om" det i första hand eftersom det ser både billigare och enklare ut än att börja ändra i fastgjutna rör som blir svåra att återställa om nästa hyresgäst vill ändra tillbaka. Får du ens ändra på ingjutna rörstammar?
Tack! Jag känner detsamma, det är troligtvis mindre riskfyllt att börja kapa badkaret. Har ni några särskilda tips när det gäller att såga och skruva i akrylplast?

Har ingen större erfarenhet med akrylplast men kan tänka mig att den kan spricka lätt om man använder självgängande skruv eller drar åt för hårt. Jag skulle provat med genomgående skruv med mutter med tillhörande brickor i rostfritt.

Såg ut att vara många ben/stödpunkter på det badkaret, lär bli en hel del justerande och lyftande av badkar innan man får samtliga punkter att ha bra kontakt med underlaget. Ett klinkergolv vid en dusch är ju av anledning inte speciellt plant...

Jag skulle nog först kolla ifall det gråa röret kanske är nerstucket i en muff och demonterbart? Tycker inte det ser ut som fogen och det ligger dikt mot röret så det kan ju tänkas att det gamla är en bit ner och sen har de bara förlängt med en bit rör .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.