Ska göra plats för en ny takskjutport och behöver för den nya modellen 12 cm fri innerhöjd. Eftersom endast 9 cm fri höjd fanns gav jag mig in på att kapa bort ca 4 cm av den lättbetong som finns ovanför och på så sätt skapa den innerhöjd som krävs med lite marginal.

Problemet är att jag stött på ett horisontellt armeringsjärn mitt i den delen av betongen som ska bort. Järnet ser ut att vara 16 mm och är helt slätt. Jag hade räknat med att det fanns armeringsjärn men hade hoppats på att de skulle ligga utanför den lilla volym som ska bort. Hur löser man hållfastheten om armeringen måste tas bort? Att kapa utan att förstärka upp känns knappast som ett alternativ. Stången ser ut att gå längs hela ovansidan av porten. Hela huset är byggt av lättbetong.

Tacksam för respons då el är mitt huvudområde och inte betong!

• Lättbetongvägg med synligt kapningsförsök ovanför en garageport, exponerar ett horisontellt armeringsjärn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Armeringsjärn i lättbetong ovanför en garageport, med delvis kapad betong för höjdjustering.
    Skapa konto
  • Stängd vit takskjutport monterad i husfasad av lättbetong.
    Skapa konto
S
Sätt stöttor på utsidan.
Kapa bort det som ska bort.
Sätt ett rejält och långt L-stål och bulta fast det i väggen ovan. Låt det även gå ut på sidorna förbi porten.
Ta bort stöttorna.

• Gilla
Ladji
  • Laddar…
S DanielF skrev:
Sätt stöttor på utsidan.
Kapa bort det som ska bort.
Sätt ett rejält och långt L-stål och bulta fast det i väggen ovan. Låt det även gå ut på sidorna förbi porten.
Ta bort stöttorna.
Tack för snabb respons! Med rejält tänker jag 50x50 mm, 5 mm tjockt stål, 3 m långt (porten är 240 cm bred). Borde jag bulta varje 10 cm? Är det ingen risk att det är spännarmering som avlastar väggar vid sidan om? Jag har läst att slät stång kan ha att göra med att den ska klara expansion/kompression kopplat till väderförhållanden. Det skulle vara logiskt eftersom det är en sådan utsatt punkt.

S
Vad finns ovan garageporten? 5 våningar med tung utrustning eller ett papptak?

S DanielF skrev:
Vad finns ovan garageporten? 5 våningar med tung utrustning eller ett papptak?
Ovanför finns en terass med plattor av utomhusklinkers, totalt ca 30 m2. Ingen boyta eller flera våningar alltså.

• Kvällsbild av en byggnad med garageport i förgrunden och en terrass ovanpå med klinkers och blomkrukor.
    Skapa konto

Bästa svaret

S
Jag skulle tro att det är en balk som ligger ovanför porten och den vilar på väggarna 0,5m på vart sida om porten. Den har inget med spänningar i väggarna. Det viktigaste är att balken kan bära lika mycket efter ingreppet som den gör idag.

Ovan balken kan det vara gjutning i U-block runt alla väggar med armering som håller ihop allt.

• Gilla
Ladji
  • Laddar…
S
Ett pågående byggprojekt med betongblocksväggar, balk och U-block markerade för konstruktionsdetaljer.
Skapa konto

S DanielF skrev:
[bild]
Tack nu känns det som att jag börjar få en bättre bild av det hela! Jag kommer att satsa på en L-profil som du säger. Men denna ska alltså inte förankras horisontellt "genom" portväggen? Hur långt ut på varje sida bör man gå? Även om jag kapar på sidorna kommer armeringen vara i vägen även där. Har det då stor betydelse att gå utanför portöppningens bredd? Armering kommer bytas ut mot L-balk oavsett om du förstår hur jag menar. Bör stöttorna var direkt på betongen eller på själva karmen?

Ladji Ladji skrev:
Tack nu känns det som att jag börjar få en bättre bild av det hela! Jag kommer att satsa på en L-profil som du säger. Men denna ska alltså inte förankras horisontellt "genom" portväggen? Hur långt ut på varje sida bör man gå? Även om jag kapar på sidorna kommer armeringen vara i vägen även där. Har det då stor betydelse att gå utanför portöppningens bredd? Armering kommer bytas ut mot L-balk oavsett om du förstår hur jag menar. Bör stöttorna var direkt på betongen eller på själva karmen?
Jag har hittat ett kraftigt plattjärn som skulle kunna gå att banka in på vardera sida om man gör en springa som har samma dimensioner som järnet.

https://www.vvsobygg.se/plattjarn-obehandlat-50-x-6-mm-3-m-takjarn-och-stal.html

Vad tror du om det? En L-profil blir svår att bulta fast på sidorna om man inte gör det horisontellt. Om ett plattjärn inte skulle räcka för att bära tyngden, kan man lägga två på varandra för en total tjocklek på 12 mm. Med denna längd skulle det bli totalt ca 2 dm överlapp på vardera sida. Känns som att det borde räcka!

S
Vet inte riktigt hur det ser ut, men hyr stöttor och ställ dem under balken och tryck en rejäl regel upp i balken med 2-3 stöttor.

Ja, det har betydelse att gå ut med L-järnet på väggarna. Sitter det bara under balken i öppningen så är det knappt mer än en onödig vikt som hänger där. Du får tänka att du karvar bort delar av balken och denna försvagning måste ersättas med stålet. 0,5m per sida om porten borde räcka.
Tryck in lite ankarmassa innan du pressar in stålet så alla håligheter fylls ut. Bulta sedan fast järnet i väggen som på bilden.

Plattjärn är väldigt flexiga av sig. Ett L-järn är mycket styvare.
Jag tänkte mer att du skär ut ett spår 60mm in i väggen och hackar dig kanske in en 20mm in i väggen så du kan skjuta in L-järnet och putsa över det. Lite som bilden visar.
L-järn fastbultat ovanför en dörröppning för att förstärka balken enligt beskrivning.
Skapa konto

Redigerat:
S
Hemma hade vi så gamla väggar så när jag skulle ta bort dörrkarmarna så fick jag sätta ett L-järn på var sida om dörröppningen som jag drog gängstänger mellan och sedan fick jag gjuta ett valv. Svårt att förklara, bilderna förklarar en del.
L-järn installerat ovanför dörröppning för att stödja väggen under gjutning av ett valv.
Skapa konto

Gjutning pågår...
L-järn och gängstång stödjer ett valv ovanför en gammal dörröppning under renovering.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.