Hej,
Efter att ha varit villaägare i ca 2 år och med en hel del byggprojekt på agendan så har jag kommit fram till att man nog måste ha en riktig kap och gersåg. Som bakgrund kan också nämnas att jag redan inhandlat en bra cirkelsåg; Hitachi C 6BU2. Klarar mig ganska långt med den men tror ändå att alla framtida projekt kommer löpa smidigare med en kap/gersåg och använda Hitachin som komplement.
baserat på vad jag läst i olika trådar så har jag kommit fram till att Bosch blå serie tilltalar mig mest, sneglar dock fortfarande på Dewalt också. Kvalitets- och prismässigt så ligger dessa inom ramen för vad som verkar rimligt. Jag vill inte har något billigt "skräp" men vill heller inte lägga en förmögenhet på en såg som helt enkelt är för proffsig för en hempulare.
Nu till själva frågan:
Ska man välja GCM 8 S eller GCM 8 SJL? Kan någon förklara för en amatör vad skillnaden egentligen är? Eller ska man kika på något annat motsvarigt märke eller rentav på något billigare alternativ? Skulle också vara intressant att få er åsikt om man behöver ett stativ till sågen, eller klarar man sig lika bra utan?
Alla tips/förslag är välkomna, kanske svaret är att jag borde klara mig med min cirkelsåg
Efter att ha varit villaägare i ca 2 år och med en hel del byggprojekt på agendan så har jag kommit fram till att man nog måste ha en riktig kap och gersåg. Som bakgrund kan också nämnas att jag redan inhandlat en bra cirkelsåg; Hitachi C 6BU2. Klarar mig ganska långt med den men tror ändå att alla framtida projekt kommer löpa smidigare med en kap/gersåg och använda Hitachin som komplement.
baserat på vad jag läst i olika trådar så har jag kommit fram till att Bosch blå serie tilltalar mig mest, sneglar dock fortfarande på Dewalt också. Kvalitets- och prismässigt så ligger dessa inom ramen för vad som verkar rimligt. Jag vill inte har något billigt "skräp" men vill heller inte lägga en förmögenhet på en såg som helt enkelt är för proffsig för en hempulare.
Nu till själva frågan:
Ska man välja GCM 8 S eller GCM 8 SJL? Kan någon förklara för en amatör vad skillnaden egentligen är? Eller ska man kika på något annat motsvarigt märke eller rentav på något billigare alternativ? Skulle också vara intressant att få er åsikt om man behöver ett stativ till sågen, eller klarar man sig lika bra utan?
Alla tips/förslag är välkomna, kanske svaret är att jag borde klara mig med min cirkelsåg
Jämfört med GCM 8S har GCM 8SJL starkare motor, mjukstart, bättre kapbredd och kaphöjd, större geringsvinklar åt båda hållen samt bättre dammutsug. Eftersom det bara skiljer ca 500 kr mellan sågarna så tycker jag du skall satsa på SJL, det är ändå en maskin man har i minst 5-10 år.
Redigerat:
GCM 8SJL, J gör att den har mjukstart, d.v.s den varvar upp långsammare och inte med ett ryck. Detta gör att strömspikar undvikas och framförallt att arbetstycket som du lagt på plats inte rör på sig när du drar igång sågen. vad L:et står för har jag ingen aning. Har själv en GCM8 S och är väldigt nöjd med den.
Ja, det är mycket förändrat på 8SJL jämfört med 8S det märker tydligast när man jämför bilder på dem:Felde skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
GCM8SJL
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
GCM8S
Dsub: verkar som att du förespråkar mjukstart men är samtidigt helnöjd med GCM 8S. Ska man tolka det som att du ändå rekommenderar den före SJL? Dvs om man kommer över 8S till ett mycket lägre pris eller liknande. Tittar man enbart på listpriser så tror jag att jag redan köpt Helioz argument, SJL ger mer för pengarna.
Jkarlberg: metabo är noterat och jag har bestämt att det får bli ett stativ/bänk också.
Tack för alla svar!
Någon som har andra alternativ jag borde kolla på? Som sagt, även om jag vill ha en riktigt bra såg så vill jag ju inte lägga mer pengar än nödvändigt.
Jkarlberg: metabo är noterat och jag har bestämt att det får bli ett stativ/bänk också.
Tack för alla svar!
Någon som har andra alternativ jag borde kolla på? Som sagt, även om jag vill ha en riktigt bra såg så vill jag ju inte lägga mer pengar än nödvändigt.
Redigerat:
Jag skulle troligen också varit rätt nöjd med en 8s, om jag hade en. Dvs så att det inte riktigt motiverar att köpa en ny maskin för att få godiset på SJL.
Men om jag skulle köpa en såg nu, bara var tvungen alltså, och valde mellan 8S och 8SJL så skulle den gamla få lov att vara bra mycket billigare för att valet skulle falla på den.
Mjukstart är skönt. Och jag hoppas att dom samtidigt implementerat klingbroms då, vilket skulle höja maskinen ännu högre upp.
Men om jag skulle köpa en såg nu, bara var tvungen alltså, och valde mellan 8S och 8SJL så skulle den gamla få lov att vara bra mycket billigare för att valet skulle falla på den.
Mjukstart är skönt. Och jag hoppas att dom samtidigt implementerat klingbroms då, vilket skulle höja maskinen ännu högre upp.
Gör som jag gjorde : Maila Toolab och be om en bra deal. Jag fick 700kr rabatt på min sjl inkl gta 2500. (4600kr). Dock bifogade jag dem en pdf-annons från Byggole med samma pris.
Svaret kom några timmar senare och då hade de lagt in sågen med stativ på kampanj. Prylarna kom efter två tre dagar.
Svaret kom några timmar senare och då hade de lagt in sågen med stativ på kampanj. Prylarna kom efter två tre dagar.
Bobas: låter som en bra deal. Det måste varit ganska nyligen, modellen är väl bara några månader gammal om jag inte är helt fel ute?
Buspojken: det är just den dewaltsågen jag själv funderat på som alternativ. Såg (ursäkta ordvitsen) att den fanns till kampanjpris på toolab. På min amatörnivå så kanske jag inte märker någon skillnad mellan gcm8 SJL och DW 777, eller vad tror du?
Buspojken: det är just den dewaltsågen jag själv funderat på som alternativ. Såg (ursäkta ordvitsen) att den fanns till kampanjpris på toolab. På min amatörnivå så kanske jag inte märker någon skillnad mellan gcm8 SJL och DW 777, eller vad tror du?
Ja stor skillnad på s och sjl!
En annan såg som jag spanat in är Milwaukee ms216 sb som skall vara som dw777 men även med laser och lampa. Låter galet intressant så jag gillar tanken med inbyggda glidakenor.
Hittar dock väldigt lite info om den. Toolab säljer den för 3500.
Med ett niko 015 bord till kommer man in på 4620 eller nått. Typ samma som sjl med bord om man har tur.
Jag undrar vilket som är bästa köp. Milwaukee eller Bosch....
En annan såg som jag spanat in är Milwaukee ms216 sb som skall vara som dw777 men även med laser och lampa. Låter galet intressant så jag gillar tanken med inbyggda glidakenor.
Hittar dock väldigt lite info om den. Toolab säljer den för 3500.
Med ett niko 015 bord till kommer man in på 4620 eller nått. Typ samma som sjl med bord om man har tur.
Jag undrar vilket som är bästa köp. Milwaukee eller Bosch....
Jag tror du svarade själv på den frågankanman skrev:Dsub: verkar som att du förespråkar mjukstart men är samtidigt helnöjd med GCM 8S. Ska man tolka det som att du ändå rekommenderar den före SJL? Dvs om man kommer över 8S till ett mycket lägre pris eller liknande. Tittar man enbart på listpriser så tror jag att jag redan köpt Helioz argument, SJL ger mer för pengarna.