Byggahus.se

Kanske världens långsammaste badrumsrenovering

1. spocks_beard
    Medlem Nivå 8
  2. Tripod
    Medlem Nivå 6
    Lycka till. Det är en skön känsla när det är klart men kämpigt på vägen dit.

3. DrKnowLittle
    Medlem Nivå 3
    Ta det lugnt , själv började jag i Augusti med mål att få bada till Jul, att knappat 5m2 kan ta sån tid att få ordning på visste man inte.

Som det ser ut nu ska det nog inte va en omöjlighet om man nu kan det kan bli så :)

4. T
    Renoverare Nivå 14
    Inte stressa, du är inte ensam. Vi började i november förra året men är inte riktigt klara ännu.

5. U
    Medlem Nivå 3
    Hej!
    Spocks_beard: Ni har nästan precis samma kakel som vi dras med i vårt badrum, ser själv fram mot den dag då jag kan gå loss på skiten med barkspade och slägga. Allt har dock sin tid, har just avslutat ett vedpanneprojektet ,nu ska övervåning och vind isoleras och sedan kanske det är läge att fundera på badrummet. Ser fram emot mer renoveringsbilder, det är kul att se andras projekt och ideer.

Mvh Ulf

6. P
    Medlem Nivå 7
    Finns fler långsamma byggen:) Började riva för typ 1,5 år sen och ska vilken helg som helst börja med tätskicktet. Var 2 rum från början, en liten toa och ett före detta kök. med olika golvhöjd och gamla stammar och rör. Därtill med gamla runda golvbalkar c/c 150 eller nåt. så helt från grunden är det byggt. Har ett gäng bilder från start som jag kanske kan lägga upp om nån är intresserad.

7. spocks_beard
    Medlem Nivå 8
    Lägg gärna upp lite bilder, bra med lite inspiration :)

8. H
    Medlem Nivå 1
    Har inga bilder att bidra med men ... Du är inte alls ensam om långsamma projekt. Vi rev ut en fuktskadad toalett (ett kopparrör med ett stort hål i var ingjutet i golvet som golvvärmeslinga) för lite mer än två år sedan. Har knappt börjat bygga där än, men det kommer att bli dusch o toa.

Till mitt försvar kan sägas att vi rev ut en toa till i våningen ovanför ett halvår senare. Det var liksom lika bra att riva ut allt som var gemensamt med toan i våningsplanet under ... gjutjärnsavlopp, vattenledningar och värmerör. Allt blir nytt och utan dolda skarvar etc.

Lilltoan är iallafall i bruk nu, helkaklad o fin ... tog bara ett och ett halv år ... Dusch o toa har vi haft i källaren under tiden, vilket varit helt ok eftersom det är inredd källare.

Låååååångsamt alltså ... behöver jag ens tillägga att vi har småbarn? :)

9. pinebar
    Medlem Nivå 11
    Jag tror att de långsamma renoveringarna är de som ger bäst resultat.
    För då har man gott om tid att tänka och ta reda på fakta.
    Och allt som man sätter upp hinner torka i lugn och ro, så det blir ingen inbyggd fukt.

Här är några bilder på utvecklingen i vårt badrum:
    2007-02-18, 2007-04-11, 2007-08-29

10. 1
    Medlem Nivå 1
    Håller med att det går saktare än man tror..
    Jag grävde för plattan till utbyggnaden i början av april och gjöt i början av juni.
    I slutet av juni satt takstolarna på och i slutet av augusti satt panelen samt råsponten och pappen på..
    Nu håller jag som bäst på att kakla badrummet sen blir det hallen och matsalen som ska få gips golv och tapeter sist men inte minst ska sovrummet som blev på övervåningen fixas till...
    Kanske ska tillägga att jag gjort det mesta av arbetet helt själv samt att vi fick barn igen i slutet av maj hans bror var då 1,7år så det har varit minst sagt körigt nu en stund..
    Men vi han i alla fall med en utlands semester i början av september och den behövdes kan jag lova..

Det jag vill komma till var att ta det lugnt så blir det bra..
    Keep up the good work..

11. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Ja, inte nog med att själva renoverinen/byggandet tar tid. Det tar kanske också tid finansiellt att få ihop pengar till byggandet.

Själva flyttade vi in i huset för ganska exakt ett år sedan. Då var det bara ett skal med OSB.skivor på väggarna och råbetong på golvet. Ett år senare har vi fortfarande inget (ordentligt) badrum och inget golv i hallen.

12. M
    Medlem Nivå 1
    Jag kan hålla med om att det tar tid. Rev delvis ut badrummet som var fuktskadat i maj 2004 och tänkte att det här går nog rätt så fort...Augusti 2006 var det så pass färdigt att jag kunde använda badkar, handfat och toalett. Fortfarande är inte handdukstorken inkopplad och några lister till takfönstret behöver målas.

Tog ett halvår att kakla när man gjorde det lite till och från. Hade dessutom lyckats att beställa 7kvm för mycket kakel á 450kr. Åkte tillbaka till min kakelbutik efter 7 mån och frågade om jag kunde lämna tillbaka det som blev över (7kvm kakel och 25kg fix). Till min förvåning så var det inga problem. Det kallar jag service!

Vi har för lite fritid i det här landet!!!

13. D
    Medlem Nivå 1
    Fyra år i mellandagarna... Nästan färdig, dock har jag gjort långa avbrott pga andra projekt. Fast min fru börjar bli alltmer högljudd så nu flyter det på igen, håller på med badrumsmöbeln nu...

14. spocks_beard
    Medlem Nivå 8
    Känns skönt att man inte är ensam med att man stoppar & startar olika projekt för att göra andra saker under tiden.

- s.k. inspirations-renovering eller frun-bestämmer-renovering ;)

- Och att barnen faktiskt får sin tid, renoveringen kommer som prio 2.

Det som känns skönt med detta projekt är att jag tagit tid på mig att i lugn och ro preppa lill-toan på övervåningen.
    Den fick ny toastol, handfat med kommod och blandare, samt lite annat lull-lull.

i kombination med det så satte vi in en duschkabin i tvättstugan.
    Mycket skönare att stå i den och duscha än att sitta på huk under ett snedtak i badkar.

Detta gör att det inte är någon panik att få badrummet klart, vilket känns som en nödvändighet om man ska bli
    nöjd när det är klart.

För övrigt så är nu väggen till utrymmet under trappen borta och det har isolerats lite :)

>> http://www.nybleus.se/hus/gallery/images/badrumnedre/index.php

15. spocks_beard
    Medlem Nivå 8
    Dags för en uppdatering: Det har inte hänt nåt alls i mellandagarna :)