Förstår att det är lite som "hur långt är ett snöre-fråga" :)

Ett hus jag kollat på hemnet har: "Kända brister: Fukt i väggarna, lerväggar."

Hur mycket jobb kan man räkna med för att få rätt på det? Om det går att svara på utan att veta mer... (Som jag inte vet :) )

Villa med trädgård och uteplats, vitmålade väggar blandat med träpanel, blå fönster och dörrar, omgiven av blommor och buskar, mot en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nicro Nicro skrev:
Förstår att det är lite som "hur långt är ett snöre-fråga" :)

Ett hus jag kollat på hemnet har: "Kända brister: Fukt i väggarna, lerväggar."

Hur mycket jobb kan man räkna med för att få rätt på det? Om det går att svara på utan att veta mer... (Som jag inte vet :) )

[bild]
Vad säger mäklaren/säljaren ?

"Lerväggar" låter ju som att det är känt att dom kan lagra fukt, eller är det såpass att det är ett problem ?

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Vad säger mäklaren/säljaren ?

"Lerväggar" låter ju som att det är känt att dom kan lagra fukt, eller är det såpass att det är ett problem ?
Jag har i nuläget bara anmält intresse, det har inte varit visning än, så jag har ingen aning om hur mycket det är och om det skapat problem.

Eftersom mäklare verkar notoriskt dåliga på hus så menar de troligtvis lertegel, dvs obränt tegel, som jag förstått buffrar de fukt bra, men blir de för blöta blir de i princip lera igen.

Man behöver hitta vad som är anledningen till att det är fuktigt i väggarna, kommer det från marken eller regn?

(Mäklaren som sålde vårt nuvarande hus kallade fasaden Mexitegel, det var hålkälstegel)

• Gilla
Nicro och 1 till
  • Laddar…
En annan synlig brist på bilden, är att minst en av eternitplattorna på taket är utbytt. Eftersom det ser ut att vara söderläge på bilden, ser förmodligen takets norrsida betydligt värre ut med mosspåväxt och liknande. Taket är alltså på upphällningen, om min observation är korrekt.
Tips för att skrämma bort andra spekulanter: under visningen, gå runt och peka på taket, samtidigt som ni diskuterar hörbart kring ämnena "asbest", "sanering" och "dyrt".

• Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
Tänker du på den orangea? Det är väl en rörgenomföring?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Välkommen till en unik möjlighet – ett hus med stor potential för dig som är händig och drömmer om att skapa ditt eget idylliska hem
= Mäklarspråk för "rivningsobjekt" ;)

• Haha
Nicro och 2 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Tänker du på den orangea? Det är väl en rörgenomföring?
Det kanske det är, ja.
Edit: Kollade Hemnetsidan nu, och du har rätt. Dock är det läge att kolla lite extra på ränndalen, där har det lossnat minst en platta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.