Byggahus.se
Eftersom alternativet med kolfilterfläkt (se annan tråd) inte verkar bra lutar det nu åt en kanalfläkt med bra kapacitet.

Kan Ni tipsa mig om var jag hittar en kanalfläkt till hyggligt pris.

Se till att du köper en "kanalfläkt" som är rensbar. Alltså en som är gjord för att sitta som köksfläkt (rensbar/branisolerad).

Alter_ego skrev:
Finns ju tre (välkända) internetsidor som säljer vitvaror, kolla där....

[länk]

[länk]

[länk]

Alter ego
Ingen av dessa verkar ha kanalfläktar på programmet.
Är det någon som har praktisk erfarenhet och som köpt till "hyggligt" pris (vad det nu kan vara i denna fullständigt överprissatta värld).

Hej Ti Tan!
Jag har läst bägge dina trådar ang. köksfläktsproblemen.
Jag är måhända trög, men hur kan du ha en kanalfläkt om du inte kan använda en vanlig utdragsfläkt?
Beskriv gärna ditt problem lite mer (ex. vad som gör att du inte kan använda din tidigare ventilation), så ska du se att det snart trillar ner en lösning här på forumet!

Tack så här långt!

GoForIt
Du är definitivt inte trög utan det är jag som är "flexibel" (eller uttrycker mig oklart).

Jag har haft en vanlig köksfläkt men pga dålig kapacitet i den och ett långt rör (tre meter i sidled + 2 våningar, jag kan tyvärr inte gå någon annan väg). Tänkte jag mig först att en kolfilterfläkt skulle vara både enklare och snyggare eftersom jag skulle slippa bygga in "sidledsröret".

Jag insåg dock snabbt att lösningen förmodligen var en effektivare fläkt varför jag tänkte mig en kanalfläkt istället. Det är inte omöjligt att en vanlig fläkt med högre kapacitet än den jag har haft också skulle vara en lösning. Vet dock inte hur stor kapacitet jag bör ha.

Av inbyggnadsskäl skulle jag vilja ha slangen (de sista metrarna) till fläkten så smal som möjligt men kan också tänka mig dia 130 som verkar vara standard.

Kanske någon här på forumet kan dimensionera kapaciteten på fläkten?

Fasting 65
Tack för ett antal bra trådar till fläkttillverkare. Jag kan mycket väl tänka mig en takfläkt. Detta är helt nytt för mig. Jag har hela tiden tänkt att man måste ha en bullrande fläkt i köket och visste knappt att det fanns andra möjligheter.

Då har dina planer klarnat en hel del ;D
Då tycker jag också att en rejält tilltagen kanalfläkt borde vara en bra lösning. Kanske kan man gå ner till 100 mm rör de sista metrarna som du måste bygga in? (Risk finns väl för vinande drag kanske..). Jag har tyvärr inga tips om tillgängliga kanalfläktar för kök. Har du kollat med skorstensfejaren? De brukar ha mycket erfarenhet i ämnet, och vet kanske vilka modeller som är godkända och bra?

• Gilla
Dimitris
  • Laddar…
Ti_Tan skrev:
Tack så här långt!
Tack för ett antal bra trådar till fläkttillverkare. Jag kan mycket väl tänka mig en takfläkt. Detta är helt nytt för mig. Jag har hela tiden tänkt att man måste ha en bullrande fläkt i köket och visste knappt att det fanns andra möjligheter.
Ja, du bör ju kolla möjligheterna att sätta antingen en fläkt utanpå taket ELLER en fläkt att på vinden.

Det finns ju såna fläktar från de flesta vitvarutillverkare. Futurum ej att förglömma. Kolla även Thermex, fast de är dyra. De har dock en hel del intressant info om hur stor fläkten ska vara givet rörets dimension, rörets längd samt kökets volym - se Thermex kampanjsida: http://www.spiskupor.com

Räkta ut tryckförlusten:
http://www.spiskupor.com/sw111.asp

ps. Gå INTE ner i dimension på röret. Det drar ner kapaciteten rejält.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.