Byggahus.se
Magnus E K
Om du fick småstötar med kontakten vänd åt ena hållet och frysen fungerade så är det extremt osannolikt att det blir en jättekyss med vänd kontakt. Antingen försvinner det eller så blir det ingen skillnad.

Jag hade, om jag tänkt bo en begränsad tid i lägenheten, kört frysen ojordat och om småstötarna funnits kvar hittat ett sätt att undvika dem.

tommib tommib skrev:
Jag hade klarat mig utan frysen, vilket jag gjorde som student på 19 kvm lägenhet :)

En mätning med lämpligt instrument, t.ex. multimeter eller hellre spänningsprovare, kan visa om det finns en potential på frysens chassi mot något i rummet. Det är bättre än att "känna efter".

Skarvsladd ska inte ha någon betydelse när alla uttag är ojordade.

Det är självklart tekniskt möjligt att installera ett jordat uttag var som helst i lägenheten men det kommer ingen seriös elektriker att göra eftersom det bryter mot föreskrifterna.

Huruvida du måste jorda "inre hallen" är svårt att svara på men man skulle möjligen kunna glida på det och anse att det är två rum och då skulle du kunna slippa. Det befintliga uttaget kommer du dock inte undan att jorda (eller ta bort, vilket kan vara ett enklare alternativ om det inte går att dra om ledningarna till det). Inget av detta är något du kan göra självständigt i en hyresrätt, det kräver samarbete från hyresvärden.
Hyresvärdens fastighetsteckniker sa att det var fritt för mig att installera nytt uttag, dock sa denne att ett jordat uttag inte gick att montera i hallen. Jag tror denne syftade på att man inte får blanda olika uttag. Huruvida det är ok att jorda om befintligt uttag eller skruva bort och sätta för det frågade jag inte.

Men detta är alltså den enda lösningen? Vad kan det tänkas att kosta då tro?

Var tror du att de kommer att placera fiber utrustningen samt uttag för detta och behövs det jordad ström för detta?

Magnus E K Magnus E K skrev:
Om du fick småstötar med kontakten vänd åt ena hållet och frysen fungerade så är det extremt osannolikt att det blir en jättekyss med vänd kontakt. Antingen försvinner det eller så blir det ingen skillnad.

Jag hade, om jag tänkt bo en begränsad tid i lägenheten, kört frysen ojordat och om småstötarna funnits kvar hittat ett sätt att undvika dem.
Fast jag kommer att vara student länge (3-5 år) och då kommer jag inte ha råd med dyrare boende. Att flytta till en likvärdig lägenhet finns det ingen anledning till så länge jag inte vill byta stad/område/ort.

Förresten kan jag tala om att golven i lägenheten är fyllda med sand och/eller sågspån, minns inte exakt vad värde sa när jag frågade för typ ett år sedan. Jag tror att det är sand inte träspån.

Magnus E K
Om jag flyttade till en sån lägenhet idag, med den kunskap jag har idag, och tänkte bo där mer än tillfälligt skulle jag nog ha svårt att hålla fingrarna i styr, dvs det skulle nog sluta med att jag trådade om hela lägenheten själv till jordat överallt trots att det är en hyresrätt och jag inte är behörig elinstallatör (och tänkt att blir det problem när jag flyttar så den dagen den sorgen). Även om jag utan problem hade råd att anlita elektriker för samma jobb.

Men detta är i en hypotetisk situation idag, jag skulle inte gjort detta i 20-årsåldern. Då skulle jag nog ryckt på axlarna och kört på ojordat. Om någon påtalade att det var olämpligt skulle jag kanske förklarat situationen för föräldrarna och fått dem att bekosta elektrikern...

C
tommib tommib skrev:
med tanke på att man tidigare i kök kunde blanda jordat och ojordat om det var tillräckligt långt mellan så....
Ja, det är ju faktiskt väldigt vanligt förekommande med blandat jordat/ojordat i kök i och med att detta var normen under en längre tid. Det är naivt att säga "bara jorda anläggningen" eftersom det i praktiken kanske inte låter sig göras utan omfattande ingrepp. Tror det flesta elektriker är pragmatiska här och inser att ett nytt fast monterat jordat uttag ändå är ett bättre alternativ än skarvsladden.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Om jag flyttade till en sån lägenhet idag, med den kunskap jag har idag, och tänkte bo där mer än tillfälligt skulle jag nog ha svårt att hålla fingrarna i styr, dvs det skulle nog sluta med att jag trådade om hela lägenheten själv till jordat överallt trots att det är en hyresrätt och jag inte är behörig elinstallatör (och tänkt att blir det problem när jag flyttar så den dagen den sorgen). Även om jag utan problem hade råd att anlita elektriker för samma jobb.

Men detta är i en hypotetisk situation idag, jag skulle inte gjort detta i 20-årsåldern. Då skulle jag nog ryckt på axlarna och kört på ojordat. Om någon påtalade att det var olämpligt skulle jag kanske förklarat situationen för föräldrarna och fått dem att bekosta elektrikern...
Fast jag är varken i 20-årsåldern (är 30) eller har föräldrar som har möjlighet/är villiga att betala.

M MGA89 skrev:
Då märkte jag att frysen sidor gav mig pytte små svaga stötar (ofarliga sådana).
För att känna en stöt måste det vara en sluten krets, så var hade du andra handen (eller foten) placerad?
Hur kraftig var stöten - var den så att du fick muskelryckningar eller kittlade det bara?
Med en JFB i det ojordade uttaget får du ett skydd mot personfaran, men det kan fortfarande kännas rejält.

Normalt ska man kunna ta en i naken fasledare i ett isolerat rum, men kraven på isolerad miljö (50 kohm) är inte högre än att det kan kännas rejält men ändå vara inom gränserna.

Men ditt symptom kan också betyda att du har någon del i hallen som har kontakt med jord, och så får det inte vara. Detta kan vara skillnaden mellan att det "fungerade" i vardagsrummet men inte i hallen. Så denna fråga behöver belysas. Se dig omkring i hallen.

Det kan också vara så att frysen faktiskt är strömförande. Men det var troligen bara ett EMC-filter i frysen som du kände läckströmmar från. Den ska utan problem kunna anslutas till ett ojordat uttag i hallen. Placera den där det är minst risk för att man samtidigt nåt mellan frysen och något annat ledande, t.ex en annan skyddsjordad apparat som sitter i ett ojordat uttag. Och placera den där du inte behöver en skarvsladd över golvet. En skarvsladd får "fästas" lite lätt, inte mer än att den är synlig och kan plockas bort utan verktyg.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
För att känna en stöt måste det vara en sluten krets, så var hade du andra handen (eller foten) placerad?
Hur kraftig var stöten - var den så att du fick muskelryckningar eller kittlade det bara?
Med en JFB i det ojordade uttaget får du ett skydd mot personfaran, men det kan fortfarande kännas rejält.

Normalt ska man kunna ta en i naken fasledare i ett isolerat rum, men kraven på isolerad miljö (50 kohm) är inte högre än att det kan kännas rejält men ändå vara inom gränserna.

Men ditt symptom kan också betyda att du har någon del i hallen som har kontakt med jord, och så får det inte vara. Detta kan vara skillnaden mellan att det "fungerade" i vardagsrummet men inte i hallen. Så denna fråga behöver belysas. Se dig omkring i hallen.

Det kan också vara så att frysen faktiskt är strömförande. Men det var troligen bara ett EMC-filter i frysen som du kände läckströmmar från. Den ska utan problem kunna anslutas till ett ojordat uttag i hallen. Placera den där det är minst risk för att man samtidigt nåt mellan frysen och något annat ledande, t.ex en annan skyddsjordad apparat som sitter i ett ojordat uttag. Och placera den där du inte behöver en skarvsladd över golvet. En skarvsladd får "fästas" lite lätt, inte mer än att den är synlig och kan plockas bort utan verktyg.
Fast någon sådan plats har jag inte där jag kan placera frysen utan att behöva använda skarvsladd.

När jag kände på höljet till frysen kände jag endast att själva höljet typ vibrerade lite, eller hur man nu ska förklara det. Dock var det inget som påverkade min kropp. Jag tror inte jg höll i någonting samtidigt utan jag stod med strumpor på direkt på golvet eller jag kan ha varit barfota också, minns inte exakt. I samma hall som frysen står placerad finns bara en fast montera trägarderob samt ett löst skoställ och en liten låg bokhylla plus flera par skor.

tommib
Vad består golvet av?

tommib tommib skrev:
Vad består golvet av?
Som jag skrev tidigare så är golvet i hela lägenheten fyllt med antingen sand eller träspån. Jag minns inte riktigt vad de sa till mig. Men jag tror de sa sand. Sedan är det typ plastmatta ovanpå.

Magnus E K
M MGA89 skrev:
När jag kände på höljet till frysen kände jag endast att själva höljet typ vibrerade lite, eller hur man nu ska förklara det. Dock var det inget som påverkade min kropp.
Detta är ett vanligt fenomen som jag betraktar som helt ofarligt. Det händer t ex med en av mina stereoförstärkare, trots att den är dubbelisolerad (har platt Eurokontakt, så ingen skillnad om den ansluts till jordat eller ojordat uttag). Och som Bo skrev ovan så kan du använda en portabel jordfelsbytare i uttaget för att undvika att det blir livsfarligt om något skulle hända med apparaten så att höljet blir spänningssatt på riktigt.

tommib
Här vill jag åter varna för dessa portabla JFB i denna typ av applikation. De flesta billiga varianter släpper vid strömavbrott och måste återställas manuellt. Om endast frysen är kopplad via den är risken att man inte märker något förän innehållet är förstört.

En JFB är en bra idé men i detta fall hade jag valt en som klarar strömavbrott utan att lösa. En lösning kan vara att bygga in en normkomponent i en liten kapsling och sätta ett uttag samt en anslutningssladd av lagom längd (givetvis dragavlastat) på detta.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Här vill jag åter varna för dessa portabla JFB i denna typ av applikation. De flesta billiga varianter släpper vid strömavbrott och måste återställas manuellt. Om endast frysen är kopplad via den är risken att man inte märker något förän innehållet är förstört.

En JFB är en bra idé men i detta fall hade jag valt en som klarar strömavbrott utan att lösa. En lösning kan vara att bygga in en normkomponent i en liten kapsling och sätta ett uttag samt en anslutningssladd av lagom längd (givetvis dragavlastat) på detta.
Men man bör väl kunna återställa JFB manuellt efter strömavbrott? Dock blir ju detta knepigt om man är borta en längre period. Fast då får man väl koppla ur JFB innan man åker bort, men då försvinner ju vitsen med en JFB.

tommib
Precis.
Därav rekommendationen att man använder en bättre modell.

Så det är mao inga problem med denna frys i denna lägenhet. Kittlandet är normalt. Det kan bli obehagligt om man samtidigt tar i något som är jordat, men inte farligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.