Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Kan vatten tränga genom gamla betongpannor?

1. B
    Hobbysnickare · Värmland · 50 inlägg

Björkman

Hobbysnickare
    Vi har ett tak med betongpannor som är 35 år gammalt. Granulatet på pannorna har släppt och betongen frilagts. Innebär detta att vatten kan tränga ner genom pannorna (inte mellan) och nå underliggande konstruktioner?

Pannorna saknar sprickor och underliggande läkt och papp är fortfarande i god kondition. Min fundering gäller alltså enbart huruvida en gammal betongpanna utan granulat är mindre motståndskraftig mot vatten och om vatten kan tränga genom pannan?

Vi överväger att göra en kembehandling för att bli av med mossa och påväxt. Vi överväger också att i samband med denna kembehandling att måla takpannorna. Teorin som jag har hört är att målning ska försegla de öppna porer som finns i pannorna i och med att granulatet har försvunnit. Genom att måla taket skulle vi alltså få tätare betongpannor. Stämmer denna teori? Eller är det mer kostnadseffektivt att enbart ta bort mossan? Skillnaden i pris mellan kembehandling och kembehandling+målning är 4-faldig.

2. S
    Medlem · Västernorrland · 7 466 inlägg

Stefan1972

Medlem
    tveksamt om det har nån betydelse. Det som ligger på måste ändå vara en utseendegrej men jag ska inte säga att jag vet.....
    Personligen hade jag nog funderat både en och två ggr på att byta det om det ändå är 35 år gammalt. Betongpannor sägs ju ha en begränsad livslängd ändå eftersom de nästan vittrar sönder.

3. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 4 683 inlägg
    Mina betongpannor är drygt 40 år. Har tagit bort mossa och sprutat. Bytt ett par stycken pannor, där mossan hade ätit sig genom pannan, så att det blev ett hål när mossan togs bort ( en varning alltså ). I övrigt helt tätt, så jag ser ingen anledning att byta hela taket just nu ! Ser heller ingen anledning till att måla taket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.