Kan VA-bolaget kräva att jag måste bygga om tvättstugan?

22k läst  64 svar

1. M
    Medlem Nivå 7
    VA-bolaget i min kommun har i dagarna skickat ut information om att de kommer byta ut vattenmätarna till fjärravlästa mätare. I samband med detta utskick ställer de ett antal krav på hur mätarplatsen ska se ut för att de ska göra detta byte och underförstått kräver det att man tvingas anpassa mätarplatsen enligt dessa krav. Bla skriver de:

"Om mätarplatsen saknar konsol, avstängningsventiler eller sitter på en svåråtkomlig plats behöver du åtgärda bristerna."

I samma skrivelse bifogas en ritning som visar att mätaren ska sitta mellan 50-100 cm ovan golv.

Vår mätare sitter monterad under varmvattenberedaren i det utrymme som finns där, inkommande vatten genom golvet. Kan detta räknas som svåråtkomligt och kan de isåfall tvinga oss att flytta på mätaren? Det skulle betyda rätt omfattande ombyggnad i vår nyrenoverade tvättstuga.

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Hur såg det ut vid förra bytet? Det byter ju typ var 10e år normalt sett. Fanns beredaren där då, eller har detta ändrats nyligen?

De kan begära att du bygger om, ifall mätaren sitter svåråtkomlig. Men det är inte säkert att din placering anses som svår. Även om den inte bokstavstroget uppfyller reglerna.

• Laddar…
  3. R
    Bannad · Nivå 16
    Var mycket vanligt med den installationen i vissa villaområden och ni är nog inte ensamma om det
    Bor ni i ett område med tät mellan husen så har nog dom andra på samma sätt , kolla upp med dom eller med en förening om ni har det , hur ni ska tackla det

4. H
    Moderator · Nivå 25
    I värsta fall får du väl ta dit en rörmokare som tillfälligt monterar bort beredaren.

5. harry73
    Allvetare · Nivå 21
    Att kolla med grannarna är bra. Tillsammans står man starkare

6. R
    Bannad · Nivå 16
    Det är inte bara att montera bort något då det är rätt rörigt och riktigt trångt under
    Mätaren brukar sitta i framkant med inkommande längre bak och väldigt kort anslutning på inkommande ,
    det finns inte mycket att vifta på

• Laddar…
  7. V
    Medlem Nivå 8
    Normalt sett kan inte kommunen/huvudmannen ställa retroaktiva krav på din mätareplats dock har beredaren högst troligt placerats där efter mätareinstallationen och det finns utrymme i VA-lagen om att huvudmannen disponerar platsen för mätare vilket kan innebära att kommunen med rätta kan kräva att den flyttas. Övriga krav gäller troligen inte retroaktivt.

8. R
    Bannad · Nivå 16
    Är inte på det viset att VVB kommit till senare , det är utfört från första början i många villa/radhusområden
    och att flytta mätaren är i stort omöjligt utan att göra om hela rummet där allt sitter

• Laddar…
  9. Anna_H
    Husägare · Nivå 17
    Det är en standardformulering, de kommer inte att kräva detta. Men OM du bygger om är önskemålet att du gör det lättare för dem. Det gjorde inte vi, men det gick bra ändå. Montören kliade sig lite i huvet först, men när jag beskrev hur jag hade sagt till snickarna att de skulle bygga blev han arg på att de inte gjort som jag sade, kröp in i skåpet och bytte mätaren.

Det är under tvättmaskin och torktumlare, jag hade bett om en lös front som var enkel att ta bort för städning och kontroll av mätaren, men de limmade fronten och sågade ett inspektionshål istället.

Redigerat 20 jun 15:44
  10. M
    Medlem Nivå 7
    Tack för alla snabba svar. Lite förtydliganden: Området består mest av 70-talshus med källare medan vårt har byggts ca 20 år senare så vi är nog rätt ensamma på området med denna lösning. VVB har inte flyttats utan suttit så från början (enligt ritningar).

Edit: Känns lite lugnare efter era svar. Får avvakta och ta diskussionen ifall de kräver flytt.
    Stämmer också att mätaren bytts en gång under den tid vi bott i huset och då sas det inget om att den var felplacerad.

• Laddar…
  11. V
    Medlem Nivå 8
    Jag delar nog Anna_H:s inlägg om standardskrivning, VVB monterades efter att mätare installerades, dock troligen är den placerad där från när huset byggdes. billigast så :)

12. Stickan56
    Husägare · Nivå 8
    Man kan ju vänta tills problemet har uppstått.
    Skall man oroa sig för allt som kan hända så får man det jobbigt här i livet.

Stickan

13. M
    Medlem Nivå 7
    Nu tycker jag ju inte att jag är någon som tar ut problem i förskott men jag har noterat uppläxningen.

• Laddar…
  14. Stickan56
    Husägare · Nivå 8
    Om det ser ut så här hemma skulle jag vara orolig.

10551115_896676900348713_2580909774442383555_n.jpg

Stickan

• Laddar…
  15. Anna_H
    Husägare · Nivå 17
    Ser ju lättåtkomligt ut jämfört med min...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: