714 läst · 4 svar
714 läst
4 svar
Kan solceller kombineras på ett bra sätt med luftvärmepump?
Vi skall bygga till på vår sommarstuga med tak i sydläge och funderar om det är någon idé i dagsläget att försöka komplettera med solceller som kan ge ström åt luftvärmepumpen, som under sommaren mest skall användas för att kyla huset? Eller finns det något annat användningsområde för elen som genereras av solcellerna, eller är det mestadels att kasta pengar i sjön?
Huset kommer på den kallare årstiden mest att användas sporadiskt och då gå på underhållsvärme för att hålla fukten i schack. Eventuellt kommer vi att kombinera en luft/vattenvärmepump för uppvärmning av golvvärme under den kalla årstiden, med en luft/luftvärmepump för kylan på sommaren
Huset kommer på den kallare årstiden mest att användas sporadiskt och då gå på underhållsvärme för att hålla fukten i schack. Eventuellt kommer vi att kombinera en luft/vattenvärmepump för uppvärmning av golvvärme under den kalla årstiden, med en luft/luftvärmepump för kylan på sommaren
För att vara lönsamt behöver solceller numera kombineras med batterilagring vad jag känner till. Subventionerna minskar och 60-öringen försvinner från 2026. Kyla i en liten sommarstuga i Sverige drar väldigt lite energi och oftast sätter man ju på kyla sent på eftermiddagen och kvällen när man är hemma och ska laga middag och titta på TV.
Bortkastad pengar, en LLVP drar ca 100kwh i kylning på sommaren.B BORNER skrev:Vi skall bygga till på vår sommarstuga med tak i sydläge och funderar om det är någon idé i dagsläget att försöka komplettera med solceller som kan ge ström åt luftvärmepumpen, som under sommaren mest skall användas för att kyla huset? Eller finns det något annat användningsområde för elen som genereras av solcellerna, eller är det mestadels att kasta pengar i sjön?
Vi har det nu på vårt hus men skulle inte skaffa det till sommarstuga. Vi värmer SPA poolen med solcellerna, elbilen på helgerna och jobbar hela halva veckan.B BORNER skrev:
Svårt att se att man tjänar in det där. Men allt handlar vad anläggningen går på men måste nog när en del för de ska bli lönsamt för er.
Jag har precis skaffat solceller samt batteri så det är lite för tidigt att dela med erfarenheter, men jag kan säga att det i dagsläget verkar vara mer lönsamt att använda batteriet för stödjänster (t.ex. CheckWatt) än för att lagra egenproducerad el. Det kan ändras, inte minst när 60-öringen försvinner men det beror även på hur stödtjänstmarknaden utvecklas.B BORNER skrev:
Själv funderar jag om det kan vara en mening att spara den egenproducerade elen i form av varmvatten i en varmvattenberedare, om en sådan går att koppla till det befintliga systemet (även vi har fjärrvärme). Ett annat sätt att öka egenförbrukningen är just en luftvärmepump men jag misstänker att det fungerar mest under de varmaste dagarna när vi faktiskt behöver lite komforkyla. Kanske även lite på våren och hösten, men under vintern är det ändå rätt lite som går ut till nätet.
Att sätta solvellerna direkt mot söder är förresten inte nödvändigtivis den optimala lösningen. Öst-väst kan vara bättre för att nyttja morgon- och kvällssolen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Svenska forskare sätter nytt världsrekord för solceller
Artikelkommentarer -
Förutsättningar och regler för solceller
Artikelkommentarer -
Sätta solceller på "gammalt" tak?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Sätta upp solceller själv? Hur svårt kan det vara?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Grannen har satt upp solceller o vi blir bländade.
Solceller, Solfångare, Solenergi