Idag har vi en köksö i mitten av köket med en induktionshäll av märket Högvärdig (från IKEA). Strömmen kommer upp från golvet genom ett litet hål i klinkern och ansluts direkt till hällen.
Vi planerar nu att flytta hällen cirka 2 meter bort, till en plats vid väggen. måste vänta 1 månad tills Elektriker kommer att göra jobbet . Jag vill förbereda lite i förväg och undersöka vilken lösning som passar oss bäst.
Min fråga är:
1-Är det tillåtet att skarva elkabeln som kommer från golvet och göra lite spår i kakel och förlänger den med cirka 2 meter till den nya platsen för hällen? Eller måste man dra nya kablar direkt från elcentralen (säkringsskåpet) till den nya platsen?
Jag bifogar även kopplingsschemat för hällen för referens.
Vi planerar nu att flytta hällen cirka 2 meter bort, till en plats vid väggen. måste vänta 1 månad tills Elektriker kommer att göra jobbet . Jag vill förbereda lite i förväg och undersöka vilken lösning som passar oss bäst.
Min fråga är:
1-Är det tillåtet att skarva elkabeln som kommer från golvet och göra lite spår i kakel och förlänger den med cirka 2 meter till den nya platsen för hällen? Eller måste man dra nya kablar direkt från elcentralen (säkringsskåpet) till den nya platsen?
Jag bifogar även kopplingsschemat för hällen för referens.
Nej, du får inte skarva elkabeln själv, särskilt inte för en spishäll som kräver fast installation. Förlängning måste göras av en behörig elektriker, antingen via en godkänd kopplingsdosa (som ska vara åtkomlig) eller genom att dra en ny kabel direkt från elcentralen. Elektrikern avgör vad som är lämpligast utifrån din nuvarande installation.
Helt rätt. Elektriker kommer att göra nästa månadMrJay skrev:
Nej, du får inte skarva elkabeln själv, särskilt inte för en spishäll som kräver fast installation. Förlängning måste göras av en behörig elektriker, antingen via en godkänd kopplingsdosa (som ska vara åtkomlig) eller genom att dra en ny kabel direkt från elcentralen. Elektrikern avgör vad som är lämpligast utifrån din nuvarande installation.
Tycker att det är klokt att fundera på sådana här saker innan elektriker kommer. Exempelvis undrar jag hur det egentligen kommer att se ut med "lite spår i kaklet" på 2 meter av köksgolvet? Kan det verkligen bli snyggt?
TS skrev redan att en elektriker ska utföra jobbet.MrJay skrev:
Nej, en häll kräver inte en fast anslutning/installation utan den får anslutas med stickkontakt (spiskontakt (enfas 25A) eller Perilexkontakt (trefas 16A)).
Nja,MrJay skrev:
Beställaren (TS i detta fall) bör i förväg fundera på hur den vill att det ska se ut efter att jobbet är utfört, alltså bestämma om den vill att det ska vara en kopplingsdosa på golvet där röret/slangen kommer upp idag eller om det behöver bilas ner runt röret/slangen så att det blir en mjuk böj på röret/slangen samt att skarva röret/slangen på lämpligt ställe.
TS behöver även fundera på om det ens går att spåra ner minst 30 mm ner i golvet om det finns golvvärme i golvet.
TS behöver precis som @stugfar skriver fundera på om det blir snyggt med ett 20-25 mm brett spår i kakel-/klinkergolvet samt att det riskerar att bli vassa/knaggliga kanter.
Eller om TS har några plattor över eller kan köpa lika dana plattor, med stor risk för nyansskillnader mellan nya och befintliga plattor.
Idag har vi fått fram 3-fas el via golvet och kaklet till induktionshällen. Vi planerar dock att flytta hällen cirka 2 meter bort, längs väggen. Vad är det bästa alternativet för att dra 3-fas el till den nya placeringen av hällen, med tanke på att vi har vattenburen golvvärme i köket?
Här är de alternativ vi överväger: Behöver 3-fas el i punk B för nya häll.
Här är de alternativ vi överväger: Behöver 3-fas el i punk B för nya häll.
- Dra kabeln utanpåliggande bakom kökssockeln eller ovanpå golvsockeln längs väggen fram till hällen.
- Dra en 3-fas kabel från elcentralen via taket, ovanför innertaket, och ner till hällens nya placering.
- Göra ett litet spår i kaklet och dra kabel och täcka det med kermik/ list.
Jag hade högst troligt dragit en ny matning från gruppcentralen till nya platsen, exakt väg beror bl.a. på typ av väggar, var gruppcentralen sitter i förhållande till hällens placering, vilka rum som passeras mm.
Befintliga matningen hade jag dragit ut trådarna/kabeln samt skurit av röret liten bit ner i golvet, tryckt i lite isolering i röret, ca 1 cm ner, fyllt på med klinkerfog.
Befintliga matningen hade jag dragit ut trådarna/kabeln samt skurit av röret liten bit ner i golvet, tryckt i lite isolering i röret, ca 1 cm ner, fyllt på med klinkerfog.
Jag skulle föredra alternativ två. Då låser ni inte in er i att behöva ha köksön där och det blir lättare vid nästa renovering.
Det brukar synas mindre att dra kabeln lågt än högt. Så om alternativet finns att dra den på golvsockeln är det att föredra framför att dra den längs taket. Men varifrån skall den dras? Du skriver bara i alternativ 2 att den skall dras från centralen. Slutresultatet måste bli en egen grupp från centralen till spisen. Alternativ 3 låter bara dåligt. I synnerhet om du har golvvärme.sam2018 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 11 202 inlägg
Tänk på att du behöver inte ha rör/slang utan du kan använda kabel för inmurning som är smalare. Helt tillåtet även om många knorrar.
Kanske en dum fråga, men jag behöver lite vägledning. När jag tittar i elskåpet ser jag att plats nr 7 är en 3-fas, och enligt märkningen verkar den vara avsedd för spisen. När jag sedan tittar på kopplingsschemat till vår induktionshäll står det både 400 V och 230 V.
Betyder det att hällen kan kopplas till 230 V? Och i så fall – är det möjligt att ta el från eluttaget som sitter under vitrinskåpet (som visas på bilden) istället för att använda 3-fas?
Betyder det att hällen kan kopplas till 230 V? Och i så fall – är det möjligt att ta el från eluttaget som sitter under vitrinskåpet (som visas på bilden) istället för att använda 3-fas?