Jag tömde nyligen våra hydropresser (två stora as på 450 liter styck) för att kolla och ställa in tryck. Mot slutet började det komma brunare och brunare vatten, i slutet var det nästan gegga som rann ur. När trycket var korrekt inställt, hydropresserna uppfyllda och allt funkade började det komma brunt vatten ur våra kranar. Tömde systemet igen, har sedan fyllt på lite vatten i hydropresserna och tömt ut om och om igen (ca 50 gånger var uppskattningsvis) tills vattnet som kom inte längre var brunt. Det blir fortfarande aningen ljusbrunt just i slutet och det kommer även lite små alger eller andra mikroskopiska päckel, men förhållandevis rent i alla fall. Särskilt om man jämför med innan. Vi gjorde ett vattenprov strax innan första tömningen (både mikrobiologiskt, järn, kalk osv osv) och det fick inte minsta anmärkning trots att allt detta då befann sig i tankarna.

Det känns dock inte så nice att det är en massa sån skit i hydropresserna som levererar dricksvatten. Vattnet som kommer ur pumpen är helt klart och fint. Ska man rengöra hydropresser med jämna mellanrum? Går ju inte direkt att komma åt inuti, men genom att tömma och fylla som jag gjorde?

Leker med tanken att fylla en lösning med antingen klorin eller kaliumpermanganat i matningen och låta det pumpa in i hydropressen så det får stå några timmar innan man tappar ur. Eller överreagerar jag, det kanske är helt normalt att det är lite alger och brun gegga i hydropresserna? 😖

Är dom på 450 liter så är det nog hydroforer, i så fall är där en renslucka man kan öppna och rensa invändigt.
Det bör också finnas en tömningsventil i botten.

Metallisk cylinderformad behållare med ben, luckor och uttag mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
AG A
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Är dom på 450 liter så är det nog hydroforer, i så fall är där en renslucka man kan öppna och rensa invändigt.
Det bör också finnas en tömningsventil i botten.

[bild]
Nix, det är faktiskt hydropresser. Stor gård du vet ;) Annars hade jag redan rengjort dom, för hydroforer finns massor med information.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Kwntet Kwntet skrev:
Nix, det är faktiskt hydropresser. Stor gård du vet ;) Annars hade jag redan rengjort dom, för hydroforer finns massor med information.
Då är det nog läge för en filterlösning med renspolning / backspolning.
Är det en vanlig brunn eller djupborrad ?

L Leif i Skåne skrev:
Då är det nog läge för en filterlösning med renspolning / backspolning.
Är det en vanlig brunn eller djupborrad ?
Djupborrad brunn. Har callidus 268p-logix filter, inställt på backspolning var 3e dag. Men hydropresserna sitter innan filtret så de påverkas väl inte direkt av backspolningen.

Har ävengrovfilter, luftpelare samt automstisk doseringspump för injicering av kaliumpermanganat innan hydropresserna som skickar in en liten klutt varje gång det pumpats ett par liter.

Något har hänt om det fungerat under lång tid.
Vad kommer ut vid backspolningen, utförs den verkligen fysiskt så det inte en ventil som fastnat fast den får signal?
Tänk utanför boxen!

L Leif i Skåne skrev:
Vad kommer ut vid backspolningen, utförs den verkligen fysiskt så det inte en ventil som fastnat fast den får signal?
Tänk utanför boxen!
Jag kanske var otydlig, men det bruna vattnet kommer inte ur kranarna nu, det åtgärdades av att backspola filtret efter att det bruna vattnet hamnade i ledningarna. Vattnet är klart och friskt och gott. Det var snarast en bakgrund till min frågeställning, hur jag blev medveten om hur mycket brun skit jag hade i hydropresserna.

Själva frågan är alltså inte hur jag får vattnet rent, utan om jag bör göra något åt all den gegga och alger som verkar ha hamnat i hydropresserna och i så fall vad. Det finns hur mycket info som helst om rengörning av hydroforer men knappt något alls om hydropresser. Trots att de rimligtvis borde bygga på lika mycket dynga allteftersom åren går.

Jag tror att du överreagerar.
Även om man bor med komunalt vatten så märker man tydligt om man varit borta en vecka att avlagringar från gamla rör släpper ifrån sig så man får brunt vatten. Även märks det tydligt efter stora avstängningar i området. Vatten som står stilla fäller ut div efter en stund och det vattnet som är i hydropressen är det ju ingen större omsättning på normalt.
Börja använda vattnet normalt så kommer missfärgningen att försvinna och säkert ofarligt. Märktes det inget på ditt vattenprov nyss så har du friskt vatten. Men är du orolig så sänd in ett nytt prov.

L Leif i Skåne skrev:
Tänk utanför boxen!
Hydropresserna sitter ju före filtret!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.