Byggahus.se

Kan primern ge dubbla tätskikt (snabba svar tack)

1. H
    Moderator · Stockholm · 42 790 inlägg

hempularen

Moderator
    Hej,

Har just rivit ut vårt köksgolv. Det låg uppreglat på betongbjälklag från 1930. Har just upptäckt att det ligger ett lager tjära ovanpå betongen, vi har delvis uppvärmd källare under.

Planen är att regla upp (lägre än tidigare som var ca 20 cm), sätta glespanel, vattenburen golvvärme, spånskiva, limmad gips och klinker. Det nya "paketet" skall komm upp i samma nivå som det gamla golvet.

Nu kom jag just på att jag kanske riskerar att få dubbla tätskikt, om primern som skall ligga på golvgipset är för tät.

Är det någon som vet ifall man behöver skrapa hål på tjäran (skulle kunna spåra den med vinkelslip).

Går det att välja primer med olika täthetsklass? Dvs som kian vara primer utan att för den skull vara diffusionstät?

2. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 27 938 inlägg

MathiasS

Medlem

Re: Kan primern ge dubbla tätskikt (snabba svar ta

Dubbla tätskikt är ju egentligen bara ett problem om du riskerar att luften mellan skikten kondenserar, dvs att temperaturen faller väsentligt mellan dessa skikt. Så lär inte vara fallet och du skall dessutom lägga golvvärme som nog totalt sett ger en lägre fuktighet i luften.

Jag skulle köra på utan att fundera vidare på detta med dubbla skikt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.