Hej

Gjuter plintar som det skall vara stolpar i med en stolpsko. Funderar på en struntsak, men man vill ju ha det snyggt...

Kan man låta ovansidan på den gjutna plinten hamna lite under marknivån? Då tänker jag mig att bara pinnen på stolpskon sticker upp ur jorden och det blir lättare att lägga plattor runt stolpen på ett snyggt sätt.

Är det en dum idé?

L
Nej det har väl inte så stor betydelse om plint syns eller inte. Vad är det stolparna ska vara till?

L Lenza skrev:
Nej det har väl inte så stor betydelse om plint syns eller inte. Vad är det stolparna ska vara till?
Hålla upp ett 10m² tak.

Är det en plint med fast sko går det ju, även om jorden gör levnadsvillkoren tuffare för järnet.
Är det en justerbar sko bör ju justeringen sitta tydligt ovanför

• Gilla
kirilian
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Är det en plint med fast sko går det ju, även om jorden gör levnadsvillkoren tuffare för järnet.
Är det en justerbar sko bör ju justeringen sitta tydligt ovanför
Det var just rost som jag funderar på i första hand. Betongen överlever under mark men stolpskon...

L
Stolpskorna är väl varmgalvade, de tål att vara ute. Se till att det ligger stenmjöl närmast stolpjärnet så miljön hålls tät, dvs syrefattig, då tar det längre tid innan det ger sig.

• Gilla
kirilian
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.