Byggahus.se

Kan plejd störa ut min trådlösa Sub?

1. T
    Medlem · Halland · 51 inlägg

tiborric

Medlem
    Hej!

Vi har fått 2 sycken plejd installerade i vårt hus. Mycket bra system tyckte vi.

Det som har hänt är att vår limpa (Canton smart soundbar 10) tappar kontakten med dess sub (canton smartsub 8)...Suben stänger av sig efter en tid och jag får fabrikåterställa limpan....Sedan fingerar det en halvtimme...

Affären skickade båda till reparation där man inte hittade fel...

Det enda jag kommer på att detta problem hade vi inte innan plejden...

Nu slungas jag mellan två aktörer....Canton reparatören säger att signalen störs...Plejd säger att dem aldrig har hört detta...

Sigalen mellan suben och limpan går via 5.8 GHz....Ansluter jag suben med kabel är det samma storry...

Kan plejd störa här? Vad kan jag göra?

/tibor

2. Isakare
    Medlem · Stockholm · 3 166 inlägg

Isakare

Medlem
    Har du kabel borde ju inte problemet finnas.
    Men man ska aldrig säga aldrig.
    Vi hade problem med wifi för många år sen, de felsökte, skickade ny router, vi bytte dator, monterade förstärkare och antenner mm, utan lösning.
    En dag sa nån plötsligt "Har ni trådlös telefon ??"
    Det hade vi, mottagaren i ena änden av huset, och själva telefonen vanligtvis i vardagsrummet i andra änden.
    När telefonen flyttades till köket där mottagaren var, upphörde problemet.
    Alla kunniga sa att det inte kunde störa varandra.

3. 13th Marine
    Jordgubbsfrälst · Trelleborg · 9 126 inlägg

13th Marine

Jordgubbsfrälst
    Att det inte funkar med kabeln indikerar att det inte är själva kommunikationen som störs ut utan nått internt i subben som ballar ur. (Rent hypotetiskt så skulle det kunna vara soundbaren som ballar ur med, men det känns osannolikt).

Jag skulle spontant misstänka att det är subben som är känsligare än vad den ska, jämfört med att det är plejden som stör mer än den får.

Om det är ledningsbundna störningar skulle det kunna vara så att plejden och subben sitter på samma grupp eller fas. Kan vara värt att prova att sätta subben i ett annat uttag.

4. T

tiborric

Medlem
    Hej!
    När suben är kopplad med kabeln visas ändå ”sts disconnect” och ”sts connect” på baren. Jag har fått lära mig att baren ”styr” suben trådlöst...

tack för tipset! Jag testar ett annat uttag.

/tibor

5. A
    Medlem · 831 inlägg
    Blir det skillnad när:
    - lampan är tänd, släckt, dimrad?
    - annan ljuskälla?
    -plejd urkopplad?

Det kan kanske vara en ljuskälla som skickar ut skräp när den är dimrad

6. 13th Marine

13th Marine

Jordgubbsfrälst
    Frågan är vad de skickar över kabeln om man har en sån, men det låter rimligt att man inte implementerat kommunikation över den.

Oavsett så ligger de på olika frekvensband, BLE som mig veterligen Plejd kör ligger på 2.4GHz. Så det är nog inte att de "krockar i luften" och i så fall kan du nog ha problem med wifi och liknande med.

7. T

tiborric

Medlem
    Hej!
    Ingen skillnad angående plejd. Det är samma strul oavsett.

jag har också en sådan här

https://www.teknikmagasinet.se/prod...MIkMWlxJ7L7QIVAyIYCh1AYgxkEAQYASABEgIZqvD_BwE

Men jag har problem öven när den inte är aktiv...

8. T

tiborric

Medlem
    https://share.icloud.com/photos/0aHu0G0f2BuH6rePx-7yEwBrA

Limpan tappar suben eller tvärtom, men jag lyckas inte lösa mitt problem. Nu sitter jag med en sub som är oanvändbar. Tillverkaren säger att suben tappar eller limpan "störs ut" av något jag har hemma...Jag tänkte kan vara Plejden...Enheterna stördes inte hos reparatören...

9. 13th Marine

13th Marine

Jordgubbsfrälst
    Frågan är om den störs ut av någon den inte borde störas av eller om någon stör mer än den borde göra.

Oavsett sitter du som du märkt i en rävsax.

Har du provat att byta så att sub+limpa sitter på en fas utan plejd (och dendär slingan).
    Prova även att koppla ur slingan helt, och kanske stänga av säkringarna till plejden och se om problemet kvarstår.

10. OlssoniVallby
    Allvetare · Trelleborg · 129 inlägg

OlssoniVallby

Allvetare
    Som en del varit inne på går Plejd via Bluetooth på 2,4 GHz bandet. Går snubben på 5GHz är det inte Plejd som stör. Då är det sannolikt Wi-Fi. jag har 23 st Plejd i hela huset, Wi-Fi, trådlösa högtalare, trådlösa larmkomponenter och en massa annat. Inga problem.
    Testa att koppla ur saker (Plejd, wifi etc.) för att felsöka.
    Om du har baren vid tv:n, hur får den sin signal? Du har inte en en wifi anslutning till den? Då kommer de väldigt nära varandra. Kan du separat dem fysiskt en meter eller mer och testa i så fall? Eller byt Wi-Fi band till 2,4, så det inte stör subben.
    Mina pengar ligger på fel i högtalare eller sub. Kan vara både och. Att den varit på verkstad behöver inte vara någon garanti för att den fungerar. Det beror på teknikerna tålamod. Den kan ha kopplats in och kollats, men behöver inte varit igång en längre tid.

11. 13th Marine

13th Marine

Jordgubbsfrälst
    Det finns andra parametrar än kommunikationsfrekvensen.
    Det skulle mycket väl kunna vara att exempelvis 2.4GHz (eller vilken annan frekvens) letar sig in på "fel ställe" på kortet och stör.
    Spontant tror jag det är detta som sker, när man testar produkten kör man ett svep över frekvenserna, man stannar inte någon längre stund på varje frekvens. Produkten klarar att bli störd en kortare stund på en viss frekvens, men en långvarig störning får nått att balla ur.

12. T

tiborric

Medlem
    Jag håller med dig. Exertis har testat mina grejer. Suben och limpan var uppkopplade i två dagar hos dem...Kontakten mellan suben och limpan förlorades aldrig...

13. L
    Husägare · Skåne · 3 544 inlägg

Leif i Skåne

Husägare
    Jag har en gammal FM radio, och den störs när min belysning i uterummet dimmas till Max!
    Ljuskällan är dels en 5m Ledlist 230V direktkoppling samt en spott ute med egen driver för 350mA
    Men dimmar jag ner under 80% slutar störningen!
    Dimmern är en Plejd 01 och den har suttit där i 4 år.

Troligen hade en torid kärna runt tändtråden fixat problemet!
    Skall testa en dag.:thinking::dizzy:

Redigerat 15 dec 2020 10:12
    • Laddar…
  14. OlssoniVallby
    Allvetare · Trelleborg · 129 inlägg

OlssoniVallby

Allvetare
    Ja, det kan vara så, men då är den inte EMC-kompatibel med sin omvärld (elektromagnetisk kompabilitet).
    Men det är sannolikt fortfarande fel på högtalarsystemet som inte klara störningsmiljön.

15. 13th Marine

13th Marine

Jordgubbsfrälst
    Så är det ju.
    Många är ju nöjda när de passerat EMC-testerna och tror att allt är okej.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.