Byggahus.se

Kan öppna expansionskärl kopplas in varsomhelst på systemet?

1. Stenolofanders
    Medlem · Nivå 10
    Kan jag koppla in ett öppet expansionskärl på radiatorreturen?

Eller snarare: kommer det att fungera?! Kommande förutsättningar: vedpanna, stor ackumulatorvolym placerad i uthus, värmen till boningshus via kulvert, integrerat (=ej via vvxl). Det finns möjlighet att dra en säkerhetsledning rakt upp från panna och acktopp för att avleda ånga vid eventuell kokning. Det finns också visserligen möjlighet att placera ett öppet expansionskärl där, men det känns inte helt tryggt att ha det på en ouppvärmd vind, även om jag isolerar det så ini...

Nuvarande placering av expansionskärlet i nuvarande system är klockren ur säkerhetssynpunkt: I en garderob i boningshuset (rakt ovan nuvarande panna), lättinspekterat å bra! Befintliga kärlet är dock för litet för kommande behov. Det bästa vore om jag kunde behålla nuvarande placering och bara byta till ett större kärl, men det skulle alltså behöva anslutas EFTER kulverten! Ä detta möjlit?

Mycket tacksam för synpunkter, men gimme no crap about tryckexpansion.

2. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Det funkar utmärkt, vad får dig att tro att det skulle kunna vara problem med det?

3. Stenolofanders
    Medlem · Nivå 10

PEX till expansionskärl?

Tack GK100! det var vad jag antog och ville höra! Som du kanske märker är jag en glad amatör som vill ha ett riktigt bra värmesystem och ha ordentlig koll på det också.

Det problem som jag med viss fantasi kunde föreställa mig är att om det är långt mellan värmekällan (som ju är rätt kraftfull, märkeffekt 30 kW i mitt fall) och expansionen så kanske det kunde bli en viss fördröjning som leder till tillfälligt övertryck i säkerhetsledningen så att systemvattnet pyser ut den vägen. RoKe har även vittnat här på forat om att laddkopplets (termovar för min del, typ samma som laddomat) pump ger ett visst övertryck i säkerhetsledningen. Problemen löses givetvis med en säkerhetsledning som mynnar tillräckligt högt över expansionskärlet, men frågan är hur högt!? Jag vill ju int gärna ha en jättemast på uthuset.

En fråga till: Finns det något problem med att använda PEX-rör som anslutning till expansionskärl?

Fördelarna är att det är relativt lättjobbat och flexibelt samt att man kan se vattenivån, vilket ju vore bra när jag väger in systemet. Dessutom skulle det eliminera problemet med korrosion pga galvaniska strömmar från rostfria expansionskärl. Jag föreställer mig också att PEX skulle palla bättre om expansionssystemet nångång skulle frysa?

Eventuell nackdel: flamsäkerhet??? Jag har hört nånstans att expansionskärl ska stå emot flammor i si å så många minuter. Varför isåfall? Om kåken står i lågor är väl inte 200 liter vatten det största problemet? Om meningen med denna mystiska regel är att förhindra att systemet exploderar vid brand borde det väl räcka att säkerhetsledningen är flamsäker så att ångan kan evakuera?

4. M
    Medlem Nivå 12
    Svaret på frågan är NEJ, det kommer inte funka att ha öppet till luften i båda ändarna av kulverten. Isolera kärlet så klarar det sig utmärkt, glöm inte den vindtäta utsidan av inklädnaden bara.

Sen kan jag säga att du kommer att bli besviken om du kör minsta möjliga panna till ett kulvertsystem..

5. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Svaret är givetvis både ja och nej beroende på omständigheterna men om TS inte beskriver närmare finns ingen anledning att vara kategorisk med versaler. Om TS önskar göra enligt frågeställningen finns säkert goda möjligheter att utföra det så.

6. M
    Medlem Nivå 12
    Jag tolkar det som att systemet blir öppet på båda sidor om kulvertpumpen vilket blir väldigt svårt att få att fungera, men det kanske är nåt jag missat?

7. L
    Medlem · Nivå 8
    Man brukar aldrig rekommendera att ha ett öppet kärl på returen eftersom det kan(inte säkert att det händer) sugas in luft i systemet då om c-pumpen också sitter på returen.
    Dessutom så vill man oftast ha expansionsledningen (och därmed det öppna kärlet) så rakt ovanför pannan som möjligt. Om pannan börjar koka så får man då en direkt avledning av ångan utan att man riskerar ett "ånglås" nånstans.

8. Stenolofanders
    Medlem · Nivå 10
    Tack!
    I nuvarande system sitter en vanlig c-pump på framledningen efter shunten, utan att reflektera så mycket över det hela tänkte jag mig den lösningen till kommande system också. Kulverten är endast ca 5 meter lång och jag bedömer att tryckfallet inte blir så stort att jag behöver mer pumperi(?) Nån får gärna förklara för/nack med pump på returen? Jag inser att det kan bli problem att ha expansion på returen i detta fall: kanske bättre då sätta kärlet på framledningen och betrakta det som en gigantisk radiator?

Tror du inte min tanke i tidigare inlägg om ett slätt rör rakt upp skulle funka då? Det blir ju liksom en kall anslutning av öppet expansionskärl med enda skillnaden att det är många meter mellan ångledningen (=säkerhetsledningen) och expansionsledningen där vattnet leds?

Redigerat 14 jan 2012 11:46
  9. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Det enda som i princip händer med en pump i returen är att trycket i systemet sänks med grovt sett halva tryckfallet i rörsystemet, dvs ett expansionskärl oberoende av placering bör sitta minsta så mycket över högsta punkt. Detta för att inte tex högst belägna radiator etc ska riskera suga in luft via små otätheter, ett öppet kärl i denna ledning skulle ju då vara en potentiell risk för insugning.

Med din korta kulvertledning och troligtvis ganska låga flöde får du analogt med ovanstående en sänkning på pannrumssidan motsvarande ca halva tryckfallet. Du kan om du som jag uppfattar din koppling variera detta lite beroende på om du placerar shunten på befintlig eller nya sidan av kulverten. Jag förutätter och har hela tiden antagit att du endast använder kulverten för radiatorkretsen, shuntat eller oshuntat och inte har något arrangemang med slavtankar osv.

En ledning för avluftning och ev ånga som du tänkt dig är ok om den kan ta upp de tryckskillnader som nämnts tidigare i form av höjden på vätskepelaren.

10. M
    Medlem Nivå 12
    En "vanlig pump" orkar trycka 4-6 m vattenpelare. Även om systemet bara ska kunna balansera nån meters skillnad i höjd blir det problem om man inte gör ångröret betydligt högre än expansion. Man måste beakta stäng öppen/shunt och ev. termostater.

Jag tycker att det låter som TS försöker undvika ett ickeproblem (frysrisken) och skapar ett annat istället. Fundera istället på dimensionering av panna och tank.