Jag förstår om ni ger upp efter halva läsningen, men jag förstår verkligen inte de nya elavtalen. Det håller på att ta knäcken på mig.

Jag läser på olika elbolags hemsidor för att försöka få något grepp om rörligt vs timavtal och effektavgift. Jag blir inte klokare för det.
När mitt fasta avtal gick ut den 1/12-24, blev jag föreslagen att ta timavtal. Men efter två veckor i december fick jag skrämselhicka. Nu har jag ändrat till rörligt pris (efter försäljarens förslag) och kan ändra till timpris när sommaren kommer. Jaha? Och?

Vi har luft/vattenpump och kan inte påverka så mycket där. Vi har när det blir minusgrader mellan 17° till 19° inne. Förra vintern hade vi 9°(!) inne. Vi kan inte dra ner på värmen. Vi har ledlampor överallt, ingen elbil eller motorvärmare. Så inget att spara där. Det är värmepumpen från 2019 som drar mest ström.

Ellevio är nätägare (omr 3). De har börjat med effektavgift. Hur fungerar det? Om jag använder diskmaskin och samtidigt lagar mat och värmepumpen försöker värma huset, så ska det bli dyrare enligt Ellevio, än om jag först diskar och sedan lagar mat? Hur då? De drar ju lika mycket ändå.
Helst ska allt ske efter kl 22, men inte vill jag vara uppe hela natten för att disken eller tvätten ska bli färdiga. Jag behöver ju även vara vaken när jag bakar...

Hos Ellevio - verkar det så att om det är svinkallt i en månad så "straffas vi" för det under de kommande månaderna, med ett högre månadspris? Vad är det jag inte förstår?
Elnätspriset är 142,38 öre/kWh (utan moms)

Fortum rörligt, ingen bindningstid. Det står "Elpris 23,28" är det verkligen rörligt? Eller är det detta det utgår från? Vi hade fast förut där vi betalade 48 öre/kWh. Har vi fått ett billigare avtal?
När jag pratade med försäljaren sa han något om 93 öre, men jag finner inte den siffran någonstans. Förstod inte mycket av vad försäljaren sa när jag ringde Fortum. Det lät så bra... fast var det?

Får meddelande i appen "i morgon är det extra högt pris" etc. HUR påverkar det mig om jag använder tvättmaskin eller bakar en sån dag? För om det inte påverkar när jag har rörligt, varför finns då timpris?

Vi är två personer, äldre resp äldreäldre i huset och är hemma om dagarna och vi föredrar att sova på nätterna.
Kan någon förklara enkelt vad alla dessa avtal verkligen innebär, konkret?

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Elnät och elhandel är två olika saker

Elhandel
- Du kan välja leverantör och avtal - Vill du inte ha timpris eller rörligt, så välj fast elpris!
- Timpris följer priset på elbörsen + moms
- Rörligt betyder medelpriset den månaden
- Fast är samma hela tiden under perioden du valt.

Elnät
- Den som levererar elen hem till dig, monopol då det inte är logiskt att flera aktörer lägger ned kablar
- Om inte elnätet fanns skulle du få åka till Forsmark själv och hämta elen ☺
- Finns ca 150 olika och vilken man har beror på var man bor, bra att du visste du hade Ellevio
- Energiskatten finns på nätfakturan

Kommentarer
- Det är elnäten som har fått krav från staten (Energimarknadsinspektionen) att priserna ska ta hänsyn till hur mycket effekt som används samtidigt så de har utformat effektavgifter som en del av prissättningen.
- Använder man mycket el samtidigt så kräver det mer av elnäten och tanken är att få konsumenter att sprida ut sin förbrukning eller betala mera som straff.

Simonstina Simonstina skrev:
Jag förstår om ni ger upp efter halva läsningen, men jag förstår verkligen inte de nya elavtalen. Det håller på att ta knäcken på mig.

Jag läser på olika elbolags hemsidor för att försöka få något grepp om rörligt vs timavtal och effektavgift. Jag blir inte klokare för det.
När mitt fasta avtal gick ut den 1/12-24, blev jag föreslagen att ta timavtal. Men efter två veckor i december fick jag skrämselhicka. Nu har jag ändrat till rörligt pris (efter försäljarens förslag) och kan ändra till timpris när sommaren kommer. Jaha? Och?

Vi har luft/vattenpump och kan inte påverka så mycket där. Vi har när det blir minusgrader mellan 17° till 19° inne. Förra vintern hade vi 9°(!) inne. Vi kan inte dra ner på värmen. Vi har ledlampor överallt, ingen elbil eller motorvärmare. Så inget att spara där. Det är värmepumpen från 2019 som drar mest ström.

Ellevio är nätägare (omr 3). De har börjat med effektavgift. Hur fungerar det? Om jag använder diskmaskin och samtidigt lagar mat och värmepumpen försöker värma huset, så ska det bli dyrare enligt Ellevio, än om jag först diskar och sedan lagar mat? Hur då? De drar ju lika mycket ändå.
Helst ska allt ske efter kl 22, men inte vill jag vara uppe hela natten för att disken eller tvätten ska bli färdiga. Jag behöver ju även vara vaken när jag bakar...

Hos Ellevio - verkar det så att om det är svinkallt i en månad så "straffas vi" för det under de kommande månaderna, med ett högre månadspris? Vad är det jag inte förstår?

Fortum rörligt, ingen bindningstid. Det står "Elpris 23,28" är det verkligen rörligt? Eller är det detta det utgår från? Vi hade fast förut där vi betalade 48 öre/kWh. Har vi fått ett billigare avtal?
När jag pratade med försäljaren sa han något om 93 öre, men jag finner inte den siffran någonstans. Förstod inte mycket av vad försäljaren sa när jag ringde Fortum. Det lät så bra... fast var det?

Får meddelande i appen "i morgon är det extra högt pris" etc. HUR påverkar det mig om jag använder tvättmaskin eller bakar en sån dag? För om det inte påverkar när jag har rörligt, varför finns då timpris?

Vi är två personer, äldre resp äldreäldre i huset och är hemma om dagarna och vi föredrar att sova på nätterna.
Hej Simonstina

Det är inte enkelt att svara, kort och begripligt, till den som inte hunnit lära sig hur vår elförsörjning är uppbyggd för att fungera. Jag förstår din irritation.

När elnäten dimensioneras så måste det ske utifrån fysikens lagar. Politiker eller andra beslutsfattare må ha andra idéer eller åsikter, med de kan inte ta beslut emot de fysikaliska lagarna, för då fungerar inte vår elförsörjning på ett bra sätt.

När jag gick min elkraftutbildning så lärde vi oss bland annat att dimensionera elnät utifrån de fysikaliska lagarna och så dimensioneras elnät fortfarande.

Större delen av de elnät vi idag använder till villorna, är byggda på den tiden och efter de modeller som gällde när vi hade elmätare (elenergimätare) som avlästes manuellt någon gång per år.

Vi hade då typkurvor på hur vi elanvändare, på den tiden, belastade elnäten och då fanns, till exempel, ingen elbilsladdning, solceller på hustaken eller ett elpris till villaägare, som kunde ändras på timbasis.

Sedan elnäten till våra bostäder byggts efter de premisser jag kort beskrivit, och bekostas av oss som använder elnäten, så har vi elanvändare ändrat vårt sätt att utnyttja elnätet. De typkurvor som våra elnät en gång är byggda efter, stämmer inte med de sätt vi använder elnäten idag.

Nu står vi därför inför ett val;
  • Antingen bygga om och förstärka de redan byggda elnäten till våra hus till stora kostnader.
  • Eller genom effektavgiften införa en styrning (morot/piska) så att vi i stället nyttjar de redan byggda elnäten på ett effektivare sätt.
Målet med effektavgiften är att dessa avgifter totalt inte skall innebära ökade intäkter till elnätsbolagen utan ger oss elanvändare en möjlighet att undvika de kostnadsökningar som vi utan effektavgifter skulle riskera att få.

Effektavgiften skall vara införd senast 2027, men elnätsbolagen har redan nu börjat att införa dessa. Det är de som är anslutna till elnäten som bekostar elnäten. Varje elnätsbolag ansvarar för att debitera de som är anslutna till elnäten så att kostnaderna för driften av elnäten täcks.

Rimligen så kommer tariffer att ändras allteftersom vi elanvändare anpassar oss och ändrar vårt sätt att ta ut eleffekt. Det ligger ju i sakens natur.

Många av oss elanvändare har tidigare fokuserat på att minska den elenergi som vi köper av vår elhandlare. Och detta har vi många gånger gjort utan att ta hänsyn till om vi t.ex. samtidigt ökat antalet tillfällen med kortvariga effektuttag. Dessa korta effektuttag som bland annat innebär en spänningsvariation i elnäten och som kan innebära en kostnad för den som driver elnäten att hantera.

Vår elenergi betalar vi till ett företag (en elhandlare, ett elenergibolag) och elöverföringen hanteras av vårt elnätsbolag. Dessa två bolag skall vi inte blanda ihop de skall enligt ellagen agera separat från varandra.

Redigerat:
Claes Sörmland
Välj rörligt elpris om du inte har tomt på bankkontot i slutet av varje månad. Det är i snitt billigast över tid även om vissa vintermånader kan ge höga belopp.

Har du skral ekonomi och likviditetsbrist vissa vintermånader så kan det vara bättre med ett fast elpris. Det blir i snitt dyrare över tid men en viss vintermånad kan priset ligga lägre.

Vill du skaffa dig en stressig hobby så skaffar du timpris. Då får du följa elpriset hela tiden och välja när du t ex dammsuger, lagar mat, tvättar, diskar, duschar och har varmt hemma. D v s du får bygga ditt liv kring elpriset för att det ska löna sig.

• Gilla
bisamråtta och 2 till
  • Laddar…

Hej Simonstina

Du ställde frågan ” Kan någon förklara hur elavgifter, effektavgift mm EGENTLIGEN betyder?”

Förstod du något, utifrån de tre svar du fått?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Simonstina

Du ställde frågan ” Kan någon förklara hur elavgifter, effektavgift mm EGENTLIGEN betyder?”

Nä. Det var inte vad jag frågade efter. Vet inte hur jag ska formulera frågan.
Men varför får jag tex ett pris/kWh när jag har rörligt? (Fortum).

Nä. Det var inte vad jag frågade efter. Vet inte hur jag ska formulera frågan.
Men varför får jag tex ett pris/kWh när jag har rörligt? (Fortum).
Hej Simonstina

Så här skriver Fortum om rörligt elpris;

”Har du ett elavtal med rörligt elpris och månadspris så följer du inte spotpriset per timme, som ett timprisavtal, utan du får istället genomsnittspriset för månaden. Men inte bara ditt genomsnitt, utan genomsnittet av elbolagets alla kunder med samma typ av elavtal.

Rörligt elpris är vårt mest populära val och passar de som inte har några problem med att elpriset varierar, dessutom:
  • Historiskt ger rörligt elpris oftast ett bättre elpris över tid och därmed en lägre kostnad
  • Priset följer förändringarna på elmarknaden vilket gör att elpriset du betalar skiljer sig något från månad till månad
  • Du slipper bindningstid”
https://www.fortum.com/se/el/teckna-elavtal/rorligt-elpris

Stämmer inte det med det du får betala?

M Martin Lundmark skrev:
Hej Simonstina

Så här skriver Fortum om rörligt elpris;

”Har du ett elavtal med rörligt elpris och månadspris så följer du inte spotpriset per timme, som ett timprisavtal, utan du får istället genomsnittspriset för månaden. Men inte bara ditt genomsnitt, utan genomsnittet av elbolagets alla kunder med samma typ av elavtal.

Rörligt elpris är vårt mest populära val och passar de som inte har några problem med att elpriset varierar, dessutom:
  • Historiskt ger rörligt elpris oftast ett bättre elpris över tid och därmed en lägre kostnad
  • Priset följer förändringarna på elmarknaden vilket gör att elpriset du betalar skiljer sig något från månad till månad
  • Du slipper bindningstid”
[länk]

Stämmer inte det med det du får betala?
Ingen aning. Det är nytt avtal. Det var timavtal i december vilket gav mig skrämselhicka.
Det nya rörliga avtalet - jag fick ett pris per kwh. Försäljaren sa det blir totalt 93 öre/ kWh.
Hur kan det bli ett pris per kwh när det är rörligt? Det fattar inte jag.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vill du skaffa dig en stressig hobby så skaffar du timpris. Då får du följa elpriset hela tiden och välja när du t ex dammsuger, lagar mat, tvättar, diskar, duschar och har varmt hemma. D v s du får bygga ditt liv kring elpriset för att det ska löna sig.
Jag vill påstå att det blir marginell skillnad mot rörligt för de flesta om man inte bryr sig.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Ingen aning. Det är nytt avtal. Det var timavtal i december vilket gav mig skrämselhicka.
Det nya rörliga avtalet - jag fick ett pris per kwh. Försäljaren sa det blir totalt 93 öre/ kWh.
Det står ett pris per kWh även om du har timdebitering.

Jag har timdebitering, där står det 43,88öre/kWh. Om jag lägger till alla påslag blir det 55,26öre/kWh. Det är Januari i SE3.

Om säljaren sa ett pris kan det ha varit senaste månaden. Det kommer att variera månad för månad.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Alla priser är per kWh.
Skillnaden är hur de beräknas.

Vid ett fast pris har du X öre per kWh i exempelvis 3 år om du har tecknat ett så långt avtal.
Vid rörligt pris har du X öre per kWh, men det varierar månad för månad baserat på medelvärdet på marknaden.
Vid timpris varierar priset timme för timme (snart varje kvart), men är fortfarande X öre per kWh.

• Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Det är rörligt pris från månad till månad. Du får alltså ett fast pris för varje månad. Timavtal så betalar du för vad elen kostar från timme till timme.

Det är lika rörligt som timavtalen. Skillnaden är om priset beräknas på din förbrukning eller en kollektiv förbrukning.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Simonstina

Simonstina, det går inte ens att förklara beroende på vilket elbolag som har dina elledningar.
Du ser det är så genomtänkt att alla elbolag har sina egna regler.
Alla går ut på en sak dock. Att lura så mycket pengar av oss som möjligt.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P Peter__1 skrev:
Simonstina, det går inte ens att förklara beroende på vilket elbolag som har dina elledningar.
Du ser det är så genomtänkt att alla elbolag har sina egna regler.
Alla går ut på en sak dock. Att lura så mycket pengar av oss som möjligt.
De flesta företag går ju ut på att tjäna maximalt med pengar. Elbolagen som säljer elen har inga ledningar, det har elnätsbolagen som transporterar elen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.