Byggahus.se

Kan någon förklara varför jordfelsbrytaren löste ut?

1. J
    Medlem Nivå 2
    Skulle häromdagen måtta till en lampsladd och för att få perfekt längd bröt jag strömmen till rummet via brytaren i centralen, satte kontakten i vägguttaget, måttade och klippte av sladden på lämplig längd.

När jag klippte sladden så löste jordfelsbrytaren ut. Varför? Är nyfiken i en strut och har dålig koll på hur jordfelsbrytare fungerar. Allting var jordat om det har någon betydelse.

2. pefo
    Medlem Nivå 10
    Är lampsladden skyddsjordad? I så fall kan du ha kortslutit skyddsjord och nolla och då löser JFB:n.

3. J
    Medlem Nivå 2

Ja, lampsladden var jordad

Ok, det förklarar det hela. Tack.

4. G
    Medlem Nivå 4
    Jag gjorde precis samma sak förutom att jag bröt strömmen även med automatsäkringen. Jag höll på att trilla av stolen när hela huset bara blev svart. Sen dess har jag också lärt mig hur en JFB fungerar.

/Gojan

5. Tripod
    Medlem Nivå 6
    jag skulle också måtta in en lampsladd en kväll fast jag glömde helt sonika att bryta strömmen. JFB bröt inte...däremot gick säkringen. Och jag blev väldigt :mad::mad::mad: på mig själv.

6. it-snubben
    Medlem Nivå 11
    När vi ändå är inne på farligt utförda kopplingar. Detta hände i min ungdom på det glada 70-talet, innan jfb gjorde sitt intåg.

Jag och min äldre bror höll på att koppla stickproppsansluten utrustning utomhus. När kontakten kopplades in så blev det glappkontakt och han konstaterade att ena ledaren var för kort avskalad.

Så han bad en tredje person att dra ur kontakten så han kunde åtgärda detta. Tilläggas kan att min bror alltid skalade ledarna med sina tänder (!)... Så han bet tag i ledaren, skalade av den lite och kopplade ihop. När vi skulle stoppa i stickproppen igen så visade det sig att den tredje personen hade dragit ur fel kontakt.

Som tur var så var det alltså nollan som han skalade. Man inser nu, 30 år senare, vad som skulle ha kunnat hända. :eek: :(

7. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Kortar man mellan fas och nolla ska inte JFB lösa ut. Var det en ojordad kabel (2-ledare) så löser inte JFB.

8. Tripod
    Medlem Nivå 6
    Jepp det var ojordat. Har ställt frågan tidigare varför inte JFB löste så jag har koll på detta nu. Fortfarande :mad::mad: på mig själv.