36 112 läst · 120 svar
36k läst
120 svar
Kan min BRF ta ut en avgift för att grannen ska glasa in sin balkong?
Sida 1 av 9
Hej!
Bor i en BRF och har en balkong som "sitter ihop" med grannens med en skiljevägg. Min balkong är inglasad sedan huset byggdes men det är inte min grannes. Nu ska grannen glasa in sin balkong och då måste tydligen en brandvägg installeras mellan balkongerna. Denna kostnad (48.000kr) ska enligt styrelsen vi och grannen nu dela på.
Kan de verkligen bara komma och skicka en faktura på 24.000kr bara sådär? Har inte varit någon kommunikation om detta tidigare. Förstår såklart behovet av brandväggen men det känns orimligt att jag ska behöva stå för kostnaden när det är grannen som vill genomföra en åtgärd.
Tacksam för tips och råd!
Bor i en BRF och har en balkong som "sitter ihop" med grannens med en skiljevägg. Min balkong är inglasad sedan huset byggdes men det är inte min grannes. Nu ska grannen glasa in sin balkong och då måste tydligen en brandvägg installeras mellan balkongerna. Denna kostnad (48.000kr) ska enligt styrelsen vi och grannen nu dela på.
Kan de verkligen bara komma och skicka en faktura på 24.000kr bara sådär? Har inte varit någon kommunikation om detta tidigare. Förstår såklart behovet av brandväggen men det känns orimligt att jag ska behöva stå för kostnaden när det är grannen som vill genomföra en åtgärd.
Tacksam för tips och råd!
Förstår hur du tänker, men vi köpte lägenheten med inglasad balkong vilket såklart påverkade priset vi köpte lägenheten för. Grannen kommer ju få en värdehöjning på sin lägenhet nu men för oss blir det ju pengar vi aldrig kommer få tillbaka.S Stuff skrev:
Fanns inte brandskyddskravet när du byggde så kan det ju inte vara ditt problem. Fanns kravet men du undvek problemet då grannen vid den tiden avstod så är det ju rimligt att du satt av en buffert och får betala nu.
Men den summa som nämns är ju rätt hög. Skall väl inte ens vara transparent? Det var bättre förr: aspbestskiva.
Men den summa som nämns är ju rätt hög. Skall väl inte ens vara transparent? Det var bättre förr: aspbestskiva.
Det var ett tillval när huset byggdes vilket ursprungsköparen valde, jag flyttade in härom året bara. Min lägenheten har ju alltså haft inglasad balkong från början och jag hade således ingen aning om att detta krav skulle dyka upp om min granne valde att glasa in sin balkong i efterhand. Annars köper jag buffert-argumentet.Attitudeswe skrev:
Fanns inte brandskyddskravet när du byggde så kan det ju inte vara ditt problem. Fanns kravet men du undvek problemet då grannen vid den tiden avstod så är det ju rimligt att du satt av en buffert och får betala nu.
Antagligen nåt att göra med att den inglasade delen räknas inomhusyta. lägenhet som gränsar mot annan lägenhet ska skiljas med brandcell. Lägenhet/inglasning som gränsar mot öppen balkong omfattas förmodligen inte av kravet.D Dilato skrev:
Obs. Jag killgissar bara.
Yes det har jag. Tycker i sig inte kravet att ha en brandvägg känns så orimligt, bara att jag blir tvingad att stå för halva kostanden bara sådär från ingenstans.Jonatan79 skrev: