Hej!

Bor i en BRF och har en balkong som "sitter ihop" med grannens med en skiljevägg. Min balkong är inglasad sedan huset byggdes men det är inte min grannes. Nu ska grannen glasa in sin balkong och då måste tydligen en brandvägg installeras mellan balkongerna. Denna kostnad (48.000kr) ska enligt styrelsen vi och grannen nu dela på.

Kan de verkligen bara komma och skicka en faktura på 24.000kr bara sådär? Har inte varit någon kommunikation om detta tidigare. Förstår såklart behovet av brandväggen men det känns orimligt att jag ska behöva stå för kostnaden när det är grannen som vill genomföra en åtgärd.

Tacksam för tips och råd!

• Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Ja, men du har ju också en inglasad balkong så det är väl rättvist?

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Frågan är hur det annars skulle regleras?
Reglerna gäller ju er båda men antagligen blev det ju reellt först nu när grannen bygger.
Är det rättvist om den som skyndar sig och glasar in före sin granne alltid slipper denna kostnad?

• Gilla
MichelleW och 7 till
  • Laddar…
Jag förstår inte vad det är för brandskyddsproblem som plötsligt uppstår när. Man sätter upp glasrutor?

• Gilla
Hellwiz och 17 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Frågan är hur det annars skulle regleras?
Reglerna gäller ju er båda men antagligen blev det ju reellt först nu när grannen bygger.
Är det rättvist om den som skyndar sig och glasar in före sin granne alltid slipper denna kostnad?
Förstår hur du tänker, men vi köpte lägenheten med inglasad balkong vilket såklart påverkade priset vi köpte lägenheten för. Grannen kommer ju få en värdehöjning på sin lägenhet nu men för oss blir det ju pengar vi aldrig kommer få tillbaka.

• Gilla
jonle336 och 11 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag förstår inte vad det är för brandskyddsproblem som plötsligt uppstår när. Man sätter upp glasrutor?
Enligt styrelsen är det ett krav för husets brandskydd

• Gilla
  • Wow
Seve1979 och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Fanns inte brandskyddskravet när du byggde så kan det ju inte vara ditt problem. Fanns kravet men du undvek problemet då grannen vid den tiden avstod så är det ju rimligt att du satt av en buffert och får betala nu.

Men den summa som nämns är ju rätt hög. Skall väl inte ens vara transparent? Det var bättre förr: aspbestskiva.

• Gilla
Hellwiz och 4 till
  • Laddar…
BåtFredrik BåtFredrik skrev:
Har du fått skriftligt på det. Vore intressant att se hänvisning till lagen eller liknande källa. Kan vara en fuling av entreprenören som vill sälja mer…

• Gilla
Maria T och 9 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Fanns inte brandskyddskravet när du byggde så kan det ju inte vara ditt problem. Fanns kravet men du undvek problemet då grannen vid den tiden avstod så är det ju rimligt att du satt av en buffert och får betala nu.

Men den summa som nämns är ju rätt hög. Skall väl inte ens vara transparent? Det var bättre förr: aspbestskiva.
Det var ett tillval när huset byggdes vilket ursprungsköparen valde, jag flyttade in härom året bara. Min lägenheten har ju alltså haft inglasad balkong från början och jag hade således ingen aning om att detta krav skulle dyka upp om min granne valde att glasa in sin balkong i efterhand. Annars köper jag buffert-argumentet.

• Gilla
JennyÄ och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Antagligen nåt att göra med att den inglasade delen räknas inomhusyta. lägenhet som gränsar mot annan lägenhet ska skiljas med brandcell. Lägenhet/inglasning som gränsar mot öppen balkong omfattas förmodligen inte av kravet.
Obs. Jag killgissar bara.

• Gilla
Kardan79 och 9 till
  • Laddar…
Men det är ju inte ditt hus utan föreningens så då får dom väl stå för kostnaden.

• Gilla
jonle336 och 21 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du fått skriftligt på det. Vore intressant att se hänvisning till lagen eller liknande källa. Kan vara en fuling av entreprenören som vill sälja mer…
Yes det har jag. Tycker i sig inte kravet att ha en brandvägg känns så orimligt, bara att jag blir tvingad att stå för halva kostanden bara sådär från ingenstans.

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Yes det har jag. Tycker i sig inte kravet att ha en brandvägg känns så orimligt, bara att jag blir tvingad att stå för halva kostanden bara sådär från ingenstans.
Vad säger stadgarna?

• Gilla
Anna W och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad säger stadgarna?
Hittar inget i stadgarna som reglerar detta

• Gilla
matsgran
  • Laddar…
Hittar inget i stadgarna som reglerar detta
Kolla noga vad det står om balkong osv

• Gilla
matsgran
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.