Byggahus.se

Kan man stänga av frånluftvärmepumpen?

1. I
    Medlem Nivå 1
    Jag tycker att vi har missljud i våra radiatorer när frånluftsvärmepumpen är på och skulle gärna stänga av den nattetid. Vad händer om jag helt enkelt stänger av den? Då blir det tyst och skönt men försvinner all kraft/värme då eller går elpatronen fortfarande på något sätt?

2. R
    Medlem Nivå 7
    Om ni stänger av pumpen så stannar hela uppvärmningssystemet inkl.cirkulationspumpen som hjälper till att förse era radiatorer med varmvatten, det kan ju vara så att cirk.pumpen är för högt ställd så man kan dra ner hastigheten 1 snäpp för att slippa ifrån missljuden i radiatorerna. Bieffekten kan ju bli att det blir lite sämre cirkulation = svalare i huset då får man kompensera med högre framledningstemp.på vattnet = dyrare elräkning.

3. I
    Medlem Nivå 1

Då påverkas väl även golvvärmen

Om vi sänker cirkulationspumpen så utgår jag ifrån att detta även påverkar tillförsel av vatten till golvvärmen. Stämmer det? Jag skulle nämligen kunna tänka mig att stänga av radiatorerna för vi har en kamin som vi eldar i på den våningen, men behålla golvvärmen på nedre plan där alternativ värmekälla saknas...

4. R
    Medlem Nivå 7
    Ja det påverkar ju golvvärmen också, vi hade nyligen problem med dålig värme i golvet och där det visade sig att en montör som justerat in våra slingor på nytt av någon outgrundlig anledning skruvat ner cirk.pumpen 1 snäpp och därigenom blev värmen ojämn i golven, jag vred upp den igen och vips nästa dag så var det varmt och gott igen överallt.

På vår IVT490 sitter ett vred på shunten som är vridet till max då vi har golvvärme i vår enplananare, men har man ett hus med en våning till och radiatorer så ställer man vredet på mitten så varmattnet fördelas jämt mellan våningarna, vet ju inte vad ni har för pump men kanske värt att kolla om ni kan strypa flödet till ovanvåningen och därigenom minska trycket i radiatorerna.

5. I
    Medlem Nivå 1

Tack, bra tips!

Vi har också en IVT 490 så jag ska absolut kolla ditt tips. Tack för det! Får jag bara fråga (jag är helt ny på maskinen) var sitter shunten?

6. R
    Medlem Nivå 7
    När du plockar bort frontplåten och nere i knähöjd sitter en svart låda med ett stort vred på och en stor gradering blått/rött, där kan du nog se fördelningen om vredet pekar mot mitten. Nu ökar du ju flödet ut i golvet så nu stiger ju antagligen tempen i golven om jag inte tänker helt fel men det märker ni ju säkert.