Byggahus.se

Kan man söka rivningslov innan tillträdesdagen?

1. Z
    Medlem · Stockholms län · 497 inlägg

zachris

Medlem
    Hej!

Jag har en fråga som jag själv instinktivt skulle svara nej på, men jag tänkte ändå fråga här ifall någon känner till vad som gäller.

Min fråga är helt enkelt ifall man kan söka rivningslov (skicka in handlingarna) på ett hus som står på den tomt jag precis köpt, eller om jag måste vänta tills tillträdesdagen? Eller till och med tills jag verkligen är registrerad som ägare av fastigheten?

Är rivningslovet personligt, eller skulle jag kunna be säljaren att skicka in ansökan?

Tack på förhand!

2. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Re: Kan man söka rivningslov innan tillträdesdagen

Inget tomt/husköp är klart förrän köpet genomförts. Fram till full betalning så kan köparen eller säljaren dra sig ur köpet.
    Därför kan du självklart inte söka rivningslov för något som inte är ditt.

Däremot finns det inget hinder att den lagfarne ägaren (säljaren) ansöker om rivningslov. Lovet följer fastigheten och kommer således att vara giltigt när du tillräder fastigheten.

3. B
    Medlem · 5 833 inlägg

Nej, man måste faktiskt inte alls äga fastigheten för att begära rivningslov, schaktlov byggnadslov och sådant.

Du kan lämna in det personligen, och behöver på inget sätt vitsorda din äganderätt till fastigheten. Om köpet av något skäl inte fullbordat får du ändå betala avgift till byggnadsnämnden. Tillståndet följer fastigheten.

4. Faidros
    Medlem · 1 499 inlägg

Faidros

Medlem
  5. B
    Medlem · 5 833 inlägg

Nej, inte alls.

6. G
    Medlem · 174 inlägg

grodis

Medlem

DU kan tom söka rivningslov på grannens hus om du skulle vilja och kunna få det beviljat utan att grannen blir informerad....

7. kalleanka70
    Medlem · Östergötland · 2 144 inlägg

kalleanka70

Medlem

;D ;D Det finns nog en del som skulle vilja göra det......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.