Byggahus.se

Kan man slipa parketten själv?

1. N
    Medlem · 135 inlägg

Nussen

Medlem
    Haloj!
    Jag är en händig person som fixar det mesta själv. Dock inser jag emellertid mina begränsningar och undrar därför om man kan ge sig på och slipa sin ekparkett i vardagsrummet själv??Varför är det svårare än slipning av furugolvet?

/Nussen

2. J
    Medlem · 559 inlägg

johan77

Medlem

Re: Kan man slipa parketten själv?

Den allmänna rekommendationen tycks vara att leja ut slipning + ytbehandling till någon av de många parkettslipningsfirmorna som finns. Anledningen är att golvslipar kräver viss skicklighet -- det är lätt att slipa för djupt, och med parkett så bör man slipa på ett sätt som tar hänsyn till mönstret i parketten.

Själv har jag lackat om ett vardagsrumsgolv genom att manuellt sandpappra den gamla lacken (för att få en bra yta för den nya) och sedan lackat med båtlack (den högblanka ytan blev supersnygg men kostade mig några hjärnceller). Har golvet inga större skador så borde detta fungera och då behöver du ingen golvslip.

3. N
    Medlem · 80 inlägg

NiB

Medlem

Re: Kan man slipa parketten själv?

Tjena

Tänkte låna denna golvslip tråd (förlåt) och utvifga den. Jag har ett furuparkettgolv som jag vill slipa och olja. Var inne på affär för att hyra och tog med mig en broschyr. Satt hemma och planerade och upptäckte "show-stoppern". Mitt vardagsrum går över i en smalare korridor (1 m bred) där planken ligger på "tvären". Jag gör en litet försök till illustration nedan. Vad jag förstod av instruktionerna så skulle man köra slipen i längdriktningenpå parketten - alltså omöjligt.

========
    ========
    ========
    ========
    ==
    ==
    ==
    ==

Så jag har tre frågor:
    1) Hur gör man detta om man vill försöka själv (jag har aldrig slipat golv förr)
    2) Om jag lejer ut det. Vad kostar det att få ca 30m2 slipat. Oljningen kan jag göra själv.
    3) Någon som vet en stabil golvsliparfirma i Växjötrakten som ni kan rekommendera?

/NiB

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.