Hej!
Jag ska tvätta ett trädäck bestående av grön tryckimpregnerad furutrall. Jag ska använda Cuprinol tralltvätt. Trädäcket är beläget vid en sjö vid en sommarstuga där vi saknar indraget vatten. Jag har för mig att jag någonstans läst att man inte ska skölja av ett trädäck med sjövatten efter tralltvätten då sjövatten innehåller små växtpartiklar (humus) och en del levande småorganismer, som då hamnar på- och i ytskiktet på trallen och sedan kan börja mögla under oljan som man stryker på efter tvätten. Jag har nu sökt mycket på nätet men inte hittat något om detta. År det någon annan som vet något om detta?

Varför inte bara såpa däcket? Ett oljat tryckimpregnerat trädäck håller inte bättre/längre än ett såpat. Sjövatten kommer TS ändå vara beroende av framöver.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Tvätta med det vatten du har tillgängligt. Låt torka. Såpa in med vanlig grönsåpa. Klart.

• Gilla
tantgredelin och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Varför inte bara såpa däcket? Ett oljat tryckimpregnerat trädäck håller inte bättre/längre än ett såpat. Sjövatten kommer TS ändå vara beroende av framöver.
Tack för svar. Jag har inte underhållit trallen på länge så det växer mossa på det, därav Cuprinolen. Oljan är för att jag ska ändra färg till brun trall. Trallen är dock i gott skick annars, dvs. brädorna är hårda i ytskiktet Betyder TS trådskrivaren?

T tantgredelin skrev:
Betyder TS trådskrivaren?
Precis!

K
yonna yonna skrev:
Precis!
Nej. Exakt betydelse är ”Trådskaparen”.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.