Jag ska sälja mitt hus och därefter flytta in i en egenbyggd villa. Kan jag då skjuta på reavinstskatten precis som om jag köpt ett färdigt hus? Vad gäller? Det finns ju ingen enskild tidpunkt som köpet/kostnaden togs.

Det beror väl på om totala priset för tomten plus allt byggmaterial överstiger priset på ditt gamla hus? Eller så kan man få avdrag för en del av reavinsten om den nya kostnaden är lägre än priset på det gamla huset.

R
Finns lite år och datum som behöver sammanfalla för att det ska vara godtagbart samt att du har gjort en vinst och varit skriven på den sålda fastigheten..

• Översiktstabell med datum för köp och inflytt av ny bostad, åren 2023-2026, med start och sista inköpsdag samt inflyttningsdagar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
R Rejäl skrev:
Finns lite år och datum som behöver sammanfalla för att det ska vara godtagbart samt att du har gjort en vinst och varit skriven på den sålda fastigheten..
Gör ett tilllägg, säljer man 31/12 så har man 1 år på sig. Säljer men 1/1 har man 2 år på sig.

R
H HEM2121 skrev:
Gör ett tilllägg, säljer man 31/12 så har man 1 år på sig. Säljer men 1/1 har man 2 år på sig.
Ok vart hittar jag detta? Har du någon länk till Skatteverket?

R
S Sthlm_ skrev:
Googlade på Skatteverket uppskov

Var så god
[länk]
Hittar inte hans påstående kan du klippa ur det?

H
R Rejäl skrev:
Ok vart hittar jag detta? Har du någon länk till Skatteverket?
Precis som en annan medlem skickade bild på. Du har en 2 år period på dig men det beror på när på året du säljer, säljer du 31/12 har du ”förlorat” 1 år,
eftersom 2 års perioden går från 1/1 år 1 - 31/12 år 2. Säljer du 1/1 år 1 då har du 2 år på dig.
https://www.skatteverket.se/privat/...4.6d02084411db6e252fe80009532.html?q=Reavinst

• Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
H
R Rejäl skrev:
Bilden som jag la in menar du? Jag får inte ihop dina siffror men jag kanske är för trött ikväll..
Ja, bilden du la upp, såg inte att det var du.
Svårt att förklara, bättre kanske att ringa Skatteverket så kan de nog förklara bättre.
Tiden man har på sig beror på när på året man säljer. Säljer du t.ex mitt på året så räknas tiden ändå från den 1/1 det året som du säljer och då har du på dig till den 31/12 nästkommande år. Då har du ca 1 1/2 år och inte 2 år.

Jag sålde våren 2004. Byggde nytt under 2005. Var "tvungen" flytta in i nybygget före maj 2006 och då vara skriven i den nya bostaden för att utnyttja uppskov med reavinstskatten.

Att regeringen under denna tid la om beskattningen innebärande att jag fick betala ränta på uppskovet i drygt 15 år var inte något jag räknat med ... 🤐
Nu är uppskovsräntan borttagen så nu har jag verkligen ingen anledning lösa uppskovet i min livstid 😇.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.